Jeg har tidligere udtrykt min skepsis vedrørende Nolans håndtering af actionscener, der efter min mening bestemt ikke hører til en af hans styrker. Det er nok snarere hans største svaghed.
Nu har en anerkendt kritiker ved navn Jim Emerson, så lavet en meget detaljeret analyse af en af de mest berømte scener fra TDK. Enkelte små detaljer kan man måske sige er lidt flueknepperi, men når Nolan bryder regler som 180 graders reglen og manglende information om personers placering i forhold til hinanden så begynder det altså at være et problem.
Det er ikke for at lyde snobbet, men der er altså enkelte regler man har inden for filmens verden, fordi det giver mening. Hvis man bryder de regler uden grund, så begynder det pludselig at blive noget sjusk. Det bliver i stedet forvirrende. Mange af disse regler er noget af det allerførste man lærer på enhver filmskole og det burde simpelthen ikke finde sted i en film af TDK's kaliber.
Meget af det Emerson kommer ind på er helt basal filmviden og jeg er mildest talt overrasket, for at sige det pænt, over hvor ofte Nolan bryder reglerne, tilsyneladende ubevidst, med et uheldigt resultat til følge. Specielt scenen hvor Tumbleren bliver introduceret fungerer meget bedre i Emersons alternative cut.
Til sidst vil jeg sige at jeg ikke har noget imod Nolan, han har lavet et par glimrende film, men måske skulle han holde sig væk fra action.
Men jeg har efterhånden sagt det jeg vil, om Nolans manglende kvaliteter på dette felt. Han har lavet et par glimrende film, har herlige store visioner, som få instruktører tør kaste sig ud i, men hans storproduktioner lader meget tilbage at ønske indenfor elementære virkemidler.
Jeg læste lige hurtigt det første i det link, og kunne ikke være mere enig i det der er skrevet:
"Christopher Nolan still believes that the best way, if not the only way, to communicate information in a film is through dialogue. In The Dark Knight Rises, just like in Inception, just like in Batman Begins, just like in Memento, the characters talk and talk and talk and talk and talk, to the point of over-narration."
Jeg synes nemlig også det er lidt pudsigt at næsten alle karakterene i Nolans Batman film, er historiefortællere :P
Angående hans actionscener, har jeg aldrig været så vild med dem der er i TDK, netop pga. den ulogiske måde redigeringen og cinematografien er lavet på. Især bilscenen i tunnellen er svær at finde hoved og hale i.
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Boy Scout leader!"
#1 - interessant video, men jeg synes han hænger sig unødvendig meget i detaljerne, npr nu han trods alt har fine pointer og helt tydeligt ved hvad han snakker om.
hvad er det f. eks. han vil sige om scenen fra 14:26 til 15:16? det fungerede perfekt i mine øjne
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
#4 Han siger, at han synes det er et dumt trick, at lade kameraet være synsfeltet for bilen bag Batmobilen, og at det ikke giver mening, at kameraet pludselig kører henover Batmobilen... jeg er nu ganske enig mht. denne detalje selv. Personligt mener jeg heller ikke det store om Nolan som actioninstruktør, heldigvis klarer han sig lidt bedre som historiefortæller, og jeg er som oftest godt underholdt af hans film - dog uden at være fan boy. I The Dark Knight Rises synes jeg dog han instruerede action bedre end nogensinde før, og blander man dette med en mere personlig og følelsesladet historie, er det grunden til, at jeg anser den som hans bedste Batman-film.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
"Christopher Nolan still believes that the best way, if not the only way, to communicate information in a film is through dialogue. In The Dark Knight Rises, just like in Inception, just like in Batman Begins, just like in Memento, the characters talk and talk and talk and talk and talk, to the point of over-narration."
Jeg synes nemlig også det er lidt pudsigt at næsten alle karakterene i Nolans Batman film, er historiefortællere :P
Det er derfor mange af os blev så positivt overraskede over den her! For en gangs skyld kunne Nolan stille et spørgsmål med et billede!
The only way to beat a troll is to not play their game.
#1 Zombi 12 år siden
Nu har en anerkendt kritiker ved navn Jim Emerson, så lavet en meget detaljeret analyse af en af de mest berømte scener fra TDK. Enkelte små detaljer kan man måske sige er lidt flueknepperi, men når Nolan bryder regler som 180 graders reglen og manglende information om personers placering i forhold til hinanden så begynder det altså at være et problem.
Det er ikke for at lyde snobbet, men der er altså enkelte regler man har inden for filmens verden, fordi det giver mening. Hvis man bryder de regler uden grund, så begynder det pludselig at blive noget sjusk. Det bliver i stedet forvirrende. Mange af disse regler er noget af det allerførste man lærer på enhver filmskole og det burde simpelthen ikke finde sted i en film af TDK's kaliber.
Anyways videoen jeg snakker om kan ses her:
http://vimeo.com/28792404
Meget af det Emerson kommer ind på er helt basal filmviden og jeg er mildest talt overrasket, for at sige det pænt, over hvor ofte Nolan bryder reglerne, tilsyneladende ubevidst, med et uheldigt resultat til følge. Specielt scenen hvor Tumbleren bliver introduceret fungerer meget bedre i Emersons alternative cut.
Til sidst vil jeg sige at jeg ikke har noget imod Nolan, han har lavet et par glimrende film, men måske skulle han holde sig væk fra action.
#2 Richard Burton 12 år siden
Nolan vs. Nolan
Derudover linker Bordwell til denne:
http://htmlgiant.com/craft-notes/the-ever-risable-...
Men jeg har efterhånden sagt det jeg vil, om Nolans manglende kvaliteter på dette felt. Han har lavet et par glimrende film, har herlige store visioner, som få instruktører tør kaste sig ud i, men hans storproduktioner lader meget tilbage at ønske indenfor elementære virkemidler.
#3 TP-DK 12 år siden
Jeg læste lige hurtigt det første i det link, og kunne ikke være mere enig i det der er skrevet:
"Christopher Nolan still believes that the best way, if not the only way, to communicate information in a film is through dialogue. In The Dark Knight Rises, just like in Inception, just like in Batman Begins, just like in Memento, the characters talk and talk and talk and
talk and talk, to the point of over-narration."
Jeg synes nemlig også det er lidt pudsigt at næsten alle karakterene i Nolans Batman film, er historiefortællere :P
Angående hans actionscener, har jeg aldrig været så vild med dem der er i TDK, netop pga. den ulogiske måde redigeringen og cinematografien er lavet på. Især bilscenen i tunnellen er svær at finde hoved og hale i.
#4 RasmusFL 12 år siden
hvad er det f. eks. han vil sige om scenen fra 14:26 til 15:16? det fungerede perfekt i mine øjne
#5 Lord Beef Jerky 12 år siden
#6 RasmusFL 12 år siden
Bag Batmobilen? Den fangede jeg ikke
#7 Riqon 12 år siden
Det er derfor mange af os blev så positivt overraskede over den her! For en gangs skyld kunne Nolan stille et spørgsmål med et billede!