Jeg er som tidligere nævnt lærer på en af landets folkeskoler og jeg skal sammen med en 8 klasse til at fremstille en film. Jeg mangler lidt fif og gode trix til hvordan man med et kamera kan lave film. Altså hvordan man opnår de bedste resultater med et kamera (i amatør klassen) og hvordan man kan lave nogle små effekter, uden at det er for svært osv. Skulle der være nogen der kender til nogen hjemmesider/bøger, hvor man kan læse om dette?
- Film med god lys... evt. udendørs eller indendørs med massere af sollys. Giver den bedste billede kvalitet. - Overhold 180graders geglen (hvis det siger dig noget)
Nu ved jeg ikke, hvor du bor i kongeriget, men en ide kunne være at tage dem med i Filmhuset den første dag, hvor de har en levende udstilling om det at lave film. Desuden har Zentropa også på et tidspunkt kørt emneuger, hvor skoleklasser i en hele uge skal lave en film, hvor de alle prøver rollen som instruktør, producer, lydmand osv.
Desuden lavede DR en lille serie, jeg tror den hed "Børn med Video" med Karl Bille og et par unger som lavede amatør produktioner/effekter. De lavede også et program om en helt skole som havde en hel uge i TV/filmens tegn.
Prøv at ringe til dem (på telefon 35 20 35 20) og hør om du ikke kan låne programmerne og høre om hvilken skole der var med og så ring til skolen.
Hvis du ellers har brug for hjælp er du velkommen til at skrive til mig via filmz.dk interne post system eller her så vil jeg gerne hjlæpe jer videre.
ok tak for de gode råd. Bor desværre i Esbjerg langt fra spændende stedder som filmhuset og Zentropa :( Vi se om jeg kan få fat i de omtalte film :) Kan du uddybe 180 graders reglen?
"This is the rule which states that if two people are filmed in a sequence there is an invisible line between them and the camera should only be positioned anywhere within the 180 degrees on one side of the line. Crossing the line results in a certain particular jump, where is appears that the two people suddenly switched places. "
Ligesome når du ser fodbold... hvis du pludslig filmede det fra den anden side ligner det at de har byttet side. Eller hvis du filmer en pil der blyver forbi, hvsi du pludslig så klipper til den samme pil, filmet på den anden side vil det lige pilen nu flyver modsat retning... ser lige om jeg kan finde nogle illustreret eksembler
Begge minder lidt om dette forum, men har flere filmskabere tilknyttet. Men der bliver også diskuteret generelle ting som genre, quotes, bedste film osv :)
#1 inflector 22 år siden
Skulle der være nogen der kender til nogen hjemmesider/bøger, hvor man kan læse om dette?
På forhånd tak :)
#2 Patriarch 22 år siden
- Overhold 180graders geglen (hvis det siger dig noget)
#3 filmz-Crystalstar1200 22 år siden
Desuden lavede DR en lille serie, jeg tror den hed "Børn med Video" med Karl Bille og et par unger som lavede amatør produktioner/effekter. De lavede også et program om en helt skole som havde en hel uge i TV/filmens tegn.
Prøv at ringe til dem (på telefon 35 20 35 20) og hør om du ikke kan låne programmerne og høre om hvilken skole der var med og så ring til skolen.
Hvis du ellers har brug for hjælp er du velkommen til at skrive til mig via filmz.dk interne post system eller her så vil jeg gerne hjlæpe jer videre.
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#4 inflector 22 år siden
Vi se om jeg kan få fat i de omtalte film :)
Kan du uddybe 180 graders reglen?
#5 filmz-Crystalstar1200 22 år siden
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#6 Patriarch 22 år siden
Ligesome når du ser fodbold... hvis du pludslig filmede det fra den anden side ligner det at de har byttet side. Eller hvis du filmer en pil der blyver forbi, hvsi du pludslig så klipper til den samme pil, filmet på den anden side vil det lige pilen nu flyver modsat retning... ser lige om jeg kan finde nogle illustreret eksembler
#7 Patriarch 22 år siden
#8 cnr 22 år siden
Jeg bruger personlig Pinnacle Studio 8 når jeg video redigere, men Adobe Premiere er også udemærket.
#9 filmz-cko 22 år siden
fuck en fed side... kender du flere??? Den har virkelig nogle gode tips
"If the brain were so simple we could understand it, we would be so simple we couldn't"
#10 Patriarch 22 år siden
http://www.visionengine.com
http://www.exposure.co.uk/index.html
Og hvis du har generelle spørgsmål er disse foraene på disse sider rigtig gode (men engelske)
www.indieclub.com
http://www.hostboard.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi/ub...
Begge minder lidt om dette forum, men har flere filmskabere tilknyttet. Men der bliver også diskuteret generelle ting som genre, quotes, bedste film osv :)