Gravatar

#11 Æsop9000 18 år siden

Jeg er ret overrasket over at Danmark er nummer 1. Men det hænger selvfølgelig sammen med at vi er sådan et lille land, uden store naturresourcer eller alt for store organisationer.

For det er meget det som påvirker den politiske frihed i de større vestlige lande. At der er større organisationer og virksomheder der har interrese i visse ting, og ved hjælp af lobbyisme kan påvirke politikere, der så kan lave love og lignende efterfølgende - hvis altså disse organisationer og virksomheder støtter deres politiske kampagner efterfølgende, økonomisk.
Men Danmark er tilsrækkelig lille til at så store organisationer og virksomheder ikke kan opstå. Og de udenlandske er mener nok at Danmark er for lille, med henblik på naturresourcer og lignende, til at ville påvirke danske politikere.
Og så er det selvfølgelig også en kulturel ting der gør at Danmark er nummer 1. Det, og at den politiske korrekthed ikke mere, i danmark, dikterer hvad der rigtigt og ikke-rigtigt at mene.

OK, lang teori, men det var bare det jeg kom til at tænke da jeg læste denne tråd. Undskyld hvis jeg gik lidt for off-topic, og for meget ind i mine egne teorier :-)
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis. I praksis er der
Gravatar

#12 gi-jones 18 år siden

#10: Det er muligt at politikerne er blevet bedre til at snige sig uden om. Jeg ved nu ærlig talt ikke om situationen har ændret sig voldsomt, eller om det altid har været sådan. Men uanset så er det jo ikke i den forstand politikernes skyld. Men hvis politikerne er fulde af løgn, må det jo være journalisternes arbejde, som vagthunde, at forfølge dem indtil de giver op, og hvis der blandt journalister var en kollektiv holdning til IKKE at slikke røv ville tonen nok også være anderledes. Når alt kommer til alt så er politikere jo fuldstændig afhængige af pressen. Hvorfor skal de så have lov at diktere dagsordenen?

I øvrigt synes jeg ikke at politikere i dag er specielt gode til at manipulere med informationen. Det er næsten det der er mest provokerende. At de kan tillade sig at stå og fylde os allesammen med pis for åben skærm, når enhver idiot kan gennemskue at det er det, der sker. Når en eller anden tosse står og siger igen og igen, at han synes det går meget bedre i Irak, så ved vi jo godt at det er pis. Hvorfor får han lov til at slippe afsted med det?
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#13 mr gaijin 18 år siden

#12 Jeg kan ikke genkende dit billede af journalistikken i dag, men vi forbruger nok heller ikke de samme medier.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#14 jessup 18 år siden

#11 der er ikke en stor udbredelse af "penge lobbisme" i Danmark men jeg kan love dig for at selskaber, erhverv af forkellig art lobbyere for deres holdninger og at AP Møller bliver hørt med stor interesse. Det kan godt være at der ikke er nogle "store" i Danmark i forhod til USA men i forhold til vores økonomi er der en del store.

Det er klart at lobby systemet ikke er så veludviklet som EUs og heller ikke EU har decideret pengelobbyisme som USA har.

Natur ressourcer: Landbrug, Olie(Dong) mfl.
This is just until June
Gravatar

#15 filmz-Bruce 18 år siden

!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#16 jessup 18 år siden

?
This is just until June
Gravatar

#17 filmz-Le Samouraï 18 år siden

:-)
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5

Skriv ny kommentar: