Er der nogen her med jagttegn eller som er inde i jagtloven eller hvad ved jeg? Jeg har fået et problem med en ræv, der kommer hen på natten og går i skraldet. Den har i nat nibbet posen i selve skraldespanden op gennem lukningen, og så flyder terrassen med skrald. Jeg så i Søren Ryge at man har opfundet en fælde, hvor de bliver indfanget som med mår og den slags, men det er ikke lige en de har i Bauhaus.. Jeg ville nok heller ikke investere i en alligevel. Dog er jeg så humant indrettet, at jeg gerne så dyret overleve, da det jo kan være en hun der har unger. (Eller opfostrer de egentlig ikke parvis?) Det er bare pisse irriterende, og et værre svineri. Jeg vil heller lukke hunden ud efter den, for jeg ved ikke rigtigt hvad der kan ske. Jeg hørte den godt i nat, og det gjorde hunden også. Den ville så rigtigt gerne ud at lege....
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Hvis du har problemer med, at ræve går i din skraldespand, er dette let at løse. Køb en elastikrem med en krog i hver ende (de fås i forretninger, der handler med biltilbehør). Spænd skraldespandens låg fast med remmen
Det klarer problemet meget hurtigt og simpelt, uanset om det drejer sig om ræve, katte eller hunde.
Hvis ræven på trods af alle bestræbelser på ikke at tiltrække den alligevel er flyttet ind og har etableret sig med grav i en villahave, er der så muligheder for at slippe af med den igen? Dette kan godt være vanskeligt. I nogle tilfælde kan man dog få ræven til at fortrække ved at skræmme den med forskellige lugtstoffer som ræven ikke kan lide. De mest anvendte er hjortetaksolie og ozonkugler. Hjortetaksolien anvendes ved at dyppe klude i olien og dernæst ophænge disse i nærheden af graven. Ozonkuglerneer et naftalinprodukt der anvendes i toiletter, og kan smidesdirekte ned i graven. For at have effekt skal begge produkter skiftes hyppigt. Kan skræmmemidlerne ikke afhjælpe problemerne er reglerne i bestemmelserne i Lov om jagt og vildtforvaltning o Miljø- og Energiministeriets Bekendtgørelse om vildtskader meget klare. I bebyggelse og i en afstand af indtil 25 m. fra bebyggelse, i indhegnede haver samt forsvarlige indhegninger med fjerkræ og op til 25 m fra sådanne indhegninger må ræve reguleres hele året. Regulering betyder i den forbindelse at ræven må skydes eller fanges i fælder. Ønsker man at regulere en generende ræv med skydevåben eller ved fældefangst skal man være i besiddelse af gyldigt jagttegn. Den lokale politivedtægt forbyder endvidere i mange tilfælde brug af skydevåben hvor byræve færdes. Du kan kontakte vildtkonsulenten på det lokale statsskovdistrikt for yderligere råd og vejledning ligesom konsulenten kan formidle kontakt til en jæger, der kan hjælpe med at fange/skyde ræven
#1 davenport 15 år siden
Jeg har fået et problem med en ræv, der kommer hen på natten og går i skraldet. Den har i nat nibbet posen i selve skraldespanden op gennem lukningen, og så flyder terrassen med skrald.
Jeg så i Søren Ryge at man har opfundet en fælde, hvor de bliver indfanget som med mår og den slags, men det er ikke lige en de har i Bauhaus.. Jeg ville nok heller ikke investere i en alligevel.
Dog er jeg så humant indrettet, at jeg gerne så dyret overleve, da det jo kan være en hun der har unger. (Eller opfostrer de egentlig ikke parvis?)
Det er bare pisse irriterende, og et værre svineri. Jeg vil heller lukke hunden ud efter den, for jeg ved ikke rigtigt hvad der kan ske.
Jeg hørte den godt i nat, og det gjorde hunden også. Den ville så rigtigt gerne ud at lege....
#2 I.F.F. 15 år siden
#3 BN 15 år siden
Der er selvfølgelig også en anden mulighed. Sæt et skilt op med påskriften:
Ingen adgang for ræve
#4 Highland Park 15 år siden
#5 Skeloboy 15 år siden
#6 davenport 15 år siden
Jeg kan godt lide udtrykket "at regulere ræven med skydevåben" :D
#7 elwood 15 år siden
Det var det med skraldespandene der ledte mig på rette vej.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#8 Highland Park 15 år siden
Hvor gammel bliver en ræv?
#9 elwood 15 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#10 davenport 15 år siden