Jeg sidder i nu i den uheldige situation, at min system HD er begyndt at få min computer til at fryser når den læser visse filer. Dette er selvfølgelig ikke acceptabelt, så jeg skal nu have en ny HD. Da jeg ikke har fulgt med i hardware markedet de sidste mange år, har jeg ikke nogen ide om hvad jeg skal vælge. Håber at der er nogle hardware kyndige filmzere der kan/vil hjælpe.
Krav: SATA 7200RPM Min 120GB God ydelse Støjsvag Meget pålidelig
#2 Har kørt både defrag og scandisk et par gange. Begge melder ingen fejl. Computeren frøs ved den ene gennemkørelse af defrag. Så jeg tror ikke der er meget håb tilbage.
#3 Det var ikke ligefrem rosende ord den får med på vejen der inde fra. Men ellers ser den lækker nok ud. Lige et spørgsmål dog. Kan en SATA-300 HD køre uden problemer på en SATA-150 controller? Rent teoretisk bude den vel. Men der er desværre ikke altid sammenhæng mellem teori og virkelighed.
Helt fint. Så fik jeg bestilt den. Nu skal jeg bare lige finde de SATA kabler jeg har liggende.
Lige et ekstra spørgsmål (ja jeg er irriterende) Når nu jeg skifter disk. Hvordan får jeg så WinXP til at fatte at jeg har skiftet system disk, som sidder på en helt anden kontroller? Er det bare at smide WinXP CD'en i og lave en ny install? Eller er der en mere fiks måde at gøre det på?
Du kan få diverse programmer, som kan lave et image af din nuværende Windows-installation, som du kan smide på den nye disk og spare dig for en installation.
Men, vil du ikke binde an med det, så smid den nye disk i, installer Windows og sæt derefter den gamle disk i og overfør de data du har behov for at gemme. Hvis du kører med SATA i forvejen og bare sætter den nye disk på den første SATA-controller, så skulle den kunne finde ud af det, selvom begge diske er sluttet til, men den kan godt blive en kende forvirret, hvis den sidder på IDE-controlleren.
Jeg vil anbefale at tage et kig på hhv. storagereview og silentpcreview.
Lige nu er den bedste 7200 rpm disk på markedet nok WD's KS model. er dog ikke sikker på den findes i størrelser under 200 gb (eller måske endda ikke under 250 gb)
#1 Scherlund 19 år siden
Krav:
SATA
7200RPM
Min 120GB
God ydelse
Støjsvag
Meget pålidelig
Max pris vil være noget i omegnen af 600kr.
På forhånd tak for hjælpen.
#2 DarkLight 19 år siden
#3 filmz-Kadann 19 år siden
Maxtor Diamondmax 10 er en god serie at få fingrene i, f.eks. denne:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=172674
#4 filmz-Bruce 19 år siden
#5 Scherlund 19 år siden
#3 Det var ikke ligefrem rosende ord den får med på vejen der inde fra. Men ellers ser den lækker nok ud. Lige et spørgsmål dog. Kan en SATA-300 HD køre uden problemer på en SATA-150 controller? Rent teoretisk bude den vel. Men der er desværre ikke altid sammenhæng mellem teori og virkelighed.
#6 filmz-Kadann 19 år siden
Jeg har selv et par stykker siddende i min maskine, dog lidt mindre størrelse og har ikke oplevet nogle problemer med dem.
Der er ikke noget problem i at bruge dem på en SATA-150 controller, man flytter bare en jumper, så kører den.
#7 Scherlund 19 år siden
Lige et ekstra spørgsmål (ja jeg er irriterende) Når nu jeg skifter disk. Hvordan får jeg så WinXP til at fatte at jeg har skiftet system disk, som sidder på en helt anden kontroller? Er det bare at smide WinXP CD'en i og lave en ny install? Eller er der en mere fiks måde at gøre det på?
#8 filmz-Kadann 19 år siden
Men, vil du ikke binde an med det, så smid den nye disk i, installer Windows og sæt derefter den gamle disk i og overfør de data du har behov for at gemme. Hvis du kører med SATA i forvejen og bare sætter den nye disk på den første SATA-controller, så skulle den kunne finde ud af det, selvom begge diske er sluttet til, men den kan godt blive en kende forvirret, hvis den sidder på IDE-controlleren.
#9 Scherlund 19 år siden
Har desværre lige tjekket min konto og den siger at jeg nok hellere må afstå fra at købe en ny HD :(
Håber at den nuværende kan holde til næste måned. Det er hårdt at være studerende :/
#10 filmz-JakobL 19 år siden
Lige nu er den bedste 7200 rpm disk på markedet nok WD's KS model. er dog ikke sikker på den findes i størrelser under 200 gb (eller måske endda ikke under 250 gb)