Jeg var inde og se Passion igår aftes. Det var nok den mest rystende film jeg har set. Alle forlod biografen i en sær stemning, så det var en meget speciel oplevelse. Den er godt nok imponerende. Meget smukt filmet. Jeg var meget imponeret over den dråbe der falder. Det ser så fedt ud. Gud græder. Der var også fed lyd, da templet blev smadret til sidst. Hvad siger i til sproget? Jeg synes det var forfriskende, at høre noget helt nyt, og jeg kunne mod forventning godt adskille det armæiske og latin. Mht. volden, så havde jeg troet den var noget mere voldlig, men blodig er den. Damn, efter han har fået pisk!! Der er godt nok noget at tørre op. Jeg er enig i anmeldelsen (andetsteds) at den er svær at bedømme, fordi den spiller på så mange tangenter.
Det eneste minus, var de to idioter der sad bag mig og grinede af volden. Det virker sku latterligt til sådan en film. Respektløst og barnligt.
Jeg oprettede denne tråd til at diskuterer filmen for dem der har set den, så der ikke kommer for mange spoilere i anmeldelsestråden.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Jeg synes den er nem at bedømme (for mig eget vedkommende) da jeg synes det er en af de bedste film jeg har set.. I forhold til andre bibel filmatiseringer kunne jeg godt li' at Mel Gibson havde valgt at lave den på original sprog fremfor engelsk/amerikansk, han havde valgt et relativt "ukendt" (altså ikke stjernespækket) cast, og havde lavet filmen realistisk voldelig - fremfor at fremstille en huminitær Jesus. Jeg er ikke den store religiøse person privat, men alligevel synes jeg at personerne var fremstillet i både person og udseende som dem man forestiller sig når man har læst Bibelen (især kan jeg godt li Djævelen, han er rigtig godt fremstillet). Locations var stemningsfyldte, billederne ligeså stærke som de kalkmalerier man ser i kirkerne, og ja spillet er i top hos skuespillerne.
Hvad synes I? er den som jøderne siger anti-jøde (kunne ikke lige huske det flotte ord)? personligt synes jeg at den er kampen mellem det gode og det onde i mennesket, det kan man se da Jesus bære korset og Djævelen og Maria følger ham på hver sin side. Hvor hun går er der medlidenhed og ro, modsat hvor han går så er der galskab og vrede...
kliché på kliché, smukke billeder men jeg følte intet for rollerne( hvis det ikke var fordi jeg havde læst bogen..) der var ikke meget af have medfølelse over man lærte ingen af personerne at kende (udover scenen med bordet....) Jesus opførte sig som man kunne forvente af en sektleder arrogant, fåmælt og i de scener hvor der var tilbageblik fik man bare set lidt mere til jeg er hyrden i er får, jeg er mesteren i disciplene...Romerne opførte sig som dyr og de jødiske ledere var næsten uden undtalelse nogle ordentlige røvhuller. Den eneste med en smule dybde var da Pilatus ham følte jeg sgu næsten mere med end Jesus....flad film! flad film.
#3 Hvis du skulle se ud over det, hvad så med det rent filmmæssige. Måden den er optaget på, lyden, musikken osv.? Mener du den er gennemført elendig, eller var der lidt der alligevel kunne imponere?
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
nej den var utrolig smuk. gennemført. men jeg manglede sjæl... og det var det jeg havde forventet...nu er det trods alt jesus vi taler om:D Filmen varteknisk smuk alt passede men for mig blev det til plastik da sjælen manglede imo ;) ved godt ikke alle har det på samme måde måske er jeg bare forhærdet :D
#2 jeg mener ikke at den er anti-jødisk eller som det også hedder, antisemititisk. Den er jo ikke lavet for at beskrive hvordan det rent historisk fandt sted, men hvordan de kristne mener at det rent religiøst fandt sted. _
Den der glemmer historiens gang, er forevigt dømt til at gentage den.
Som Vassago skriver er den svær at give karakter. En utroligt flot og bevægende film. Tudede et par gange i salen. Filmen er meget Gibsons egen og han tar sig nogen kreative friheder, både med Satan og hvilke dele af Jesu liv vi præsenteres for. Jeg tror de voldsomme scener er med, så vi presses til at tage stilling og tænke over filmen. Man vidste jo at filmen kun ville handle om de sidste 12 timer af hans liv, derfor mener jeg ikke at man kan forlange en mere dyb historie. Dog er Romernene ikke særligt nuancerede, især soldaterne som sadister og Herodes som halvfed bøsse. Det er rart endelig med en film der dvæler, især i de flashbacks, hvor vi ser den rolige tømmermand og hans liv indtil Golgata. Gibson er en mester rent filmisk og teknisk. Det er en fantastisk flot film og musikken er endnu bedre. Dette har helt sikkert også været Mel Gibsons "passion". Det mærker man tydeligt filmen igennem. Jeg var naglet (undskyld udtryksmåden :-)) til stolen hele filmen igennem og havde en underlig knugende fornemmelse i maven efter filmen. Så er det somregel en god film.
Synes godt om filmen men synes den har en svaghed... at vi kender historien. Ved godt det lyder lidt plat, men følg mig lige her...
Jeg synes det var problematisk under hans vandring med korset... den del var så lang som den overhoved kunne trækkes (hvilket der jo er en ide i, siden vi skal føle den lange vandring. Jeg synes blot at det er et problem med så lang og ensformig act, når man ved hvad der sker. Personligt kedede jeg mig da jesus faldt i slowmotion med korset for fjerde gang og kunne ikke lade være med at ønske at han snart blev korsfæstet. En følelse jeg næppe havde haft havde jeg ikke kendt historien...
Det at vi kender historien ender dog også med at være en fordel for filmen i og med det giver Mel Gibson mulighed for kun a skildre de sidste 12 timer af hans liv... en dristig indgangsvinkel som ellers ikke havde været mulig.
MHT. volden synes jeg det er "fedt"... Jesus tager menneskenes synder på sig... han lider for hele menneskeheden. Det kan umuligt være kønt
#1 davenport 21 år siden
Alle forlod biografen i en sær stemning, så det var en meget speciel oplevelse. Den er godt nok imponerende. Meget smukt filmet.
Jeg var meget imponeret over den dråbe der falder. Det ser så fedt ud. Gud græder.
Der var også fed lyd, da templet blev smadret til sidst.
Hvad siger i til sproget? Jeg synes det var forfriskende, at høre noget helt nyt, og jeg kunne mod forventning godt adskille det armæiske og latin.
Mht. volden, så havde jeg troet den var noget mere voldlig, men blodig er den. Damn, efter han har fået pisk!! Der er godt nok noget at tørre op.
Jeg er enig i anmeldelsen (andetsteds) at den er svær at bedømme, fordi den spiller på så mange tangenter.
Det eneste minus, var de to idioter der sad bag mig og grinede af volden. Det virker sku latterligt til sådan en film. Respektløst og barnligt.
Jeg oprettede denne tråd til at diskuterer filmen for dem der har set den, så der ikke kommer for mange spoilere i anmeldelsestråden.
#2 Martindan 21 år siden
Jeg er ikke den store religiøse person privat, men alligevel synes jeg at personerne var fremstillet i både person og udseende som dem man forestiller sig når man har læst Bibelen (især kan jeg godt li Djævelen, han er rigtig godt fremstillet). Locations var stemningsfyldte, billederne ligeså stærke som de kalkmalerier man ser i kirkerne, og ja spillet er i top hos skuespillerne.
#1 ja var også imponeret over dråben...
Bare generelt imponeret over filmen...
Hvad synes I? er den som jøderne siger anti-jøde (kunne ikke lige huske det flotte ord)? personligt synes jeg at den er kampen mellem det gode og det onde i mennesket, det kan man se da Jesus bære korset og Djævelen og Maria følger ham på hver sin side. Hvor hun går er der medlidenhed og ro, modsat hvor han går så er der galskab og vrede...
#3 filmz-ceviv 21 år siden
Jesus opførte sig som man kunne forvente af en sektleder arrogant, fåmælt og i de scener hvor der var tilbageblik fik man bare set lidt mere til jeg er hyrden i er får, jeg er mesteren i disciplene...Romerne opførte sig som dyr og de jødiske ledere var næsten uden undtalelse nogle ordentlige røvhuller. Den eneste med en smule dybde var da Pilatus ham følte jeg sgu næsten mere med end Jesus....flad film!
flad film.
#4 davenport 21 år siden
Hvis du skulle se ud over det, hvad så med det rent filmmæssige. Måden den er optaget på, lyden, musikken osv.?
Mener du den er gennemført elendig, eller var der lidt der alligevel kunne imponere?
#5 filmz-ceviv 21 år siden
Filmen varteknisk smuk alt passede men for mig blev det til plastik da sjælen manglede imo ;) ved godt ikke alle har det på samme måde måske er jeg bare forhærdet :D
#6 filmz-Horn 21 år siden
Den er jo ikke lavet for at beskrive hvordan det rent historisk fandt sted, men hvordan de kristne mener at det rent religiøst fandt sted.
_
er forevigt dømt til at gentage den.
#7 filmz-Dennis 21 år siden
Som Vassago skriver er den svær at give karakter. En utroligt flot og bevægende film. Tudede et par gange i salen. Filmen er meget Gibsons egen og han tar sig nogen kreative friheder, både med Satan og hvilke dele af Jesu liv vi præsenteres for. Jeg tror de voldsomme scener er med, så vi presses til at tage stilling og tænke over filmen. Man vidste jo at filmen kun ville handle om de sidste 12 timer af hans liv, derfor mener jeg ikke at man kan forlange en mere dyb historie. Dog er Romernene ikke særligt nuancerede, især soldaterne som sadister og Herodes som halvfed bøsse.
Det er rart endelig med en film der dvæler, især i de flashbacks, hvor vi ser den rolige tømmermand og hans liv indtil Golgata.
Gibson er en mester rent filmisk og teknisk. Det er en fantastisk flot film og musikken er endnu bedre. Dette har helt sikkert også været Mel Gibsons "passion". Det mærker man tydeligt filmen igennem.
Jeg var naglet (undskyld udtryksmåden :-)) til stolen hele filmen igennem og havde en underlig knugende fornemmelse i maven efter filmen. Så er det somregel en god film.
#8 Patriarch 21 år siden
Jeg synes det var problematisk under hans vandring med korset... den del var så lang som den overhoved kunne trækkes (hvilket der jo er en ide i, siden vi skal føle den lange vandring. Jeg synes blot at det er et problem med så lang og ensformig act, når man ved hvad der sker. Personligt kedede jeg mig da jesus faldt i slowmotion med korset for fjerde gang og kunne ikke lade være med at ønske at han snart blev korsfæstet. En følelse jeg næppe havde haft havde jeg ikke kendt historien...
Det at vi kender historien ender dog også med at være en fordel for filmen i og med det giver Mel Gibson mulighed for kun a skildre de sidste 12 timer af hans liv... en dristig indgangsvinkel som ellers ikke havde været mulig.
MHT. volden synes jeg det er "fedt"... Jesus tager menneskenes synder på sig... han lider for hele menneskeheden. Det kan umuligt være kønt