Gravatar

#11 dyg 19 år siden

Jeg vil da mene at det var bedre end præstationen i Big :)
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#12 dolphinfriendly 19 år siden

Ellen Burstyns bidrag i "Requiem for a Dream" er da vist også glemt...men sådan er det jo altid med sådanne lister.

Gravatar

#13 filmz-Bruce 19 år siden

Jep, crap liste!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#14 Tylerdurden 19 år siden

Virkelig ringe liste!

Hvad med Anthony Perkins i "Psycho"
Eller Anthony Hopkins i "Silence of the Lambs"?
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?
Gravatar

#15 dyg 19 år siden

#14 - Silence of the Lambs er på, dog helt nede som #70.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#16 Tylerdurden 19 år siden

Helt uforståligt! :-0
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?
Gravatar

#17 filmz-lbw 19 år siden

"Opinions are like assholes, everyone's got one..."

Michael Moore

:p
I am smiling because they haven't found the bodies yet.
Gravatar

#18 mr gaijin 19 år siden

Så omkring 90% af de bedste præstationer på film er fra Hollywood?

Folkene på Premiere ser alt for få film. Her er en håndfuld bare af japanske skuespillere, der overstråler en pæn portion af de nævnte med flere længder: Tanaka Kinuyo ("Sansho the Bailiff", "Ugetsu"), Okada Mariko ("Akitsu Springs", "Musashi Miyamoto"), Ryu Chishu ("Tokyo Story", "Late Spring"), Nakadai Tatsuya ("Harakiri", "Human Condition", "Kagemusha"), Kyo Machiko ("Floating Weeds", "Ugetsu"), Kishida Kyoko ("Manji", "Woman in the Dunes"), Ogata Ken ("Vengeance is Mine", "Virus"), Sugawara Bunta ("Battles Without Honor and Humanity"), Ikebe Ryo ("Pale Flowers"), Shimura Takashi ("Ikiru", "Drunken Angel", "De Syv Samuraier").

Dette er bare fra et land. Italien, Frankrig og Tyskland og andre store filmlande kunne lave tilsvarende lister. Men det er jo meget mere sikkert at servere folk noget, som de kender til i stedet for at give dem nye udfordringer. Denne liste forstærker jo blot det synspunkt, at de bedste film er dem vi allerede har set, og at der ikke er nogen grund til at forholde os til mindre kendte skuespillere eller andre filmlande i nogen særlig grad.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#19 dolphinfriendly 19 år siden

Jeg er rørende enig med dig. Listen er helt igennem problematisk , men det er diskusionen om oplysning af "ukendte" film også.

"Premiere" er et kommercielt amerikansk filmmagasin, der helt subjektiv kommer med deres bud set udfra USAs brede filmlandskab og hvis målgruppe er den grå amerikanske masse. Selvfølgeligt er der en masse oversete præsentationer; men det ville iøvrigt være ret utilsigtet, i et marketsøkonomisk perspektiv af Premiere, at lave en liste hvor læserne ikke kender mere end 20% af skuespillerne - hvor utilfredsstillende det end er for kendere af måske oversete filmlande, i dit tilfælde mht Japanske film.

Derudover bor du i Japan og kan derfor forholde dig bedre til Japanske film end de fleste "vestlige" filminteresserede, ligesom amerikanere - og danskere - forholder sig bedst til de film de får serveret. Det kunne være rart med større adspredelse i sortimentet, men det er i udgangspunktet ikke det folk vil/gider. Ergo kan det ikke sælges og derfor indsnæveres udvalget på et genremæssigt/filmlandskabeligt plan og udvides i de genre man kan forholde sig til (sagde jeg Hollywood film host-host) ...ved godt jeg ser meget kulturpessemistisk på det, men jeg ser det som en del af den kulturpassive tendens, der desværre er opstået i kølevandet på "kultur"bølgen fra McAmerica (revolutíon!)...sorry den måtte lige komme :).

Jeg regnede heller ikke med at se Bibi Andersons navn nævnt (eller Ulrik Thompsens rolle som Christian i "Festen", for den sags skyld), til trods for fantastiske bidrag i en lang række Bergman film; "hvem fanden er hun" ville de fleste tænke, ligesom jeg sad og kogte over din liste over japanske skuespillere - personligt kender jeg kun Takashi og Tatsuya.

Gravatar

#20 jessup 19 år siden

Hvor er Anna Karina i "Livet skal Leves"? for mig at se den enste dansker der hører til på listen.
This is just until June

Skriv ny kommentar: