Gravatar

#1 distraet 17 år siden

Et måske lidt (meget) underligt spørgsmål, men håber en eller anden kan svare..

Hvordan foregår en pressefremvisning af kommende film i biografen? Hvor mødes man og skal man fx sidde på nummerede pladser eller sætter man sig bare tilfældigt?
Gravatar

#2 chandler75 17 år siden

Man får en mail fra filmselskabet om, at der er pressevisning i fx. Imperial eller Grand den og den dato kl. et eller andet - som oftest om formiddagen.

Derefter møder man bare op - som regel er der en fra filmselskabet, der "tager imod" en og noterer, at man fx. er fra Filmz. Hvis man kommer lidt før, kan man ofte få gratis kaffe og morgenmad - som nogle anmeldere tager med ind i salen. Man kan sætte sig hvor man vil, der er jo sjældent fyldt op (med mindre det er i de helt små sale).

I de senste år er filmselskaberne blevet nogle mere strikse med deres pressescreenings, da folk plejede at vælte ind med deres venner og familie - nu gælder invitationen ofte kun for en person. Ved high-profile film ("Harry Potter", M. Night Shyamalan osv.) bliver der i invitationen desuden gjort opmærksom på, at man skal lade mobilen blive hjemme - eller alternativt aflevere den, inden man går ind. Det kan også ske, at der er hyret vagter til screeningen (det er dog sjældent). Men de fleste screening foregår dog stille og roligt :)
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#3 Michael Andersen 17 år siden

Jeg hørte at der blev tilkaldt vagter under pressevisningen af "The Happening", fordi anmeldere gik amok og smadrede salen totalt.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#4 filmz-Le Samouraï 17 år siden

Chandler75 har sådan set skrevet det væsentligste, så jeg vil bare lige uddybe en enkelt ting: Det er en lille forskel mellem for presseforevisninger for de "lange" medier og de "korte". Med lange menes medier, der har lang produktionstid, typisk magasiner, og korte er så alle de andre.

De "korte screeninger" foregår som regel i en biograf kort tid før premieren - nogle gange i samme uge som premieren, hvis det er en højprofileret film, som man vil sikre, at der ikke lækkes noget om før tid. De "lange screeninger" kan til gengæld ligge meget tidligere - ofte 1-2 måneder før premieren. Her ser man tit kopier, der endnu ikke er tekstede, og det foregår gerne i selskabernes egne biografer (flere distributionsselskaber har deres egen lillebitte 35mm-biograf i huset).

En ulempe ved de meget tidlige ("lange") screeninger kan være, at man komme til at skulle se et produkt, der slet ikke er færdigt endnu, typisk en dansk film, der ikke er helt færdigklippet eller færdigmikset. Et andet problem kan være, at man kommer til screening på og skriver en anmeldelse af en film, der senere slet ikke kommer op i biografen alligevel. Jeg så fx 28 DAYS LATER sidste forår med den besked, at den ville få premiere i august. Senere blev den skubbet og ultimativt droppet, og jeg sad så tilbage med en anmeldelse, der ikke kunne bruges.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5

Skriv ny kommentar: