Okay, det her kan måske for nogle af jer virke som et dumt spørgsmål, men ikke desto mindre kommer det her: En producer er den som betaler for en film, altså for produktionen af filmen. Og dette leder så til mit spørgsmål, gør en producer mere en det? Altså selvfølgelig har han noget at skulle have sagt om resultatet af en film, og undervejs i selv indspillingen, men udover det?
Ved ikke hvorfor jeg spørger om det... Det kom bare pludselig til mig, så ville være rart hvis nogle af jer derude kunne give mig et svar :)
Der er mange der har stillet spørgsmålet, og det er svært at give et endegyldigt svar på, fordi producerens rolle er meget varierende. I nogle film har han meget indflydelse på de enkelte dele af filmen og i andre igen er han blot den, der skaffer pengene, som du siger.
Grundlæggende er han vel den med mest "magt" på produktionen, fordi det som udgangspunkt er ham, der vælger instruktøren.
Et godt eksempel på en producer der helt overskygger instruktøren (en sjældenhed) er Jerry Bruckheimer.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Jeg tror ikke du kan finde en producer, der ikke ønsker at have en finger med i spillet. Han er meget opmærksom på at filmen ikke overskrider budget samt at den ikke bliver for triviel. Hvis filmen er tre timer lang kan den kun blive spillet fire gange om dagen. Hvis den derimod er 2,5 timer kan den komme på en afspilning mere om dagen. Og det betyder flere penge til kontoen.
Det er også rigtigt. Fx var det Kevin Smith der anbefalede Matt Damon og Ben Afflecks "Good Will Hunting" manuskript til Miramax, der købte det og lavede filmen, og som Smith jo var med-producer på.
På Kevin Smith' egne film er det som oftest Scott Mosier der er producer - men som altid Miramax der betaler gildet.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Nu er det jo så også ret nemt at forvekle to så tæt liggende udtryk som producer og producent...men det er vel det er i USA svarer til forskellen mellem producer og executive producer
#1 filmz-matt_bender 20 år siden
Ved ikke hvorfor jeg spørger om det... Det kom bare pludselig til mig, så ville være rart hvis nogle af jer derude kunne give mig et svar :)
#2 gi-jones 20 år siden
Grundlæggende er han vel den med mest "magt" på produktionen, fordi det som udgangspunkt er ham, der vælger instruktøren.
Et godt eksempel på en producer der helt overskygger instruktøren (en sjældenhed) er Jerry Bruckheimer.
#3 JannikAnd 20 år siden
#4 chandler75 20 år siden
Produceren er ham der sørger for at filmen hænger sammen rent budgetmæssigt, men er sjældent pengemanden bag.
#5 gi-jones 20 år siden
#6 chandler75 20 år siden
På Kevin Smith' egne film er det som oftest Scott Mosier der er producer - men som altid Miramax der betaler gildet.
#7 JannikAnd 20 år siden
Det har du ret i. Rodede lidt rundt i funktionerne.
#8 filmz-matt_bender 20 år siden
#9 filmz-gimleno1 20 år siden
#10 myggen 20 år siden
Edit: Hmm, jeg må heller ikke lave flere links.
http://movies.about.com/library/glossary/bldef-exe...
http://movies.about.com/library/glossary/bldef-pro...