Gravatar

#11 filmz-Bruce 18 år siden

BD-J allows bonus content on Blu-ray Disc titles to be far more sophisticated than bonus content provided by standard DVD, including network access (such as for downloading updated trailers or accessing live studio events), picture-in-picture and access to local storage.

Jeg synes HD-I på HD-DVD har vist sin berettigelse, som er den den direkte ekvivalent til BD-J, udviklet af Microsoft.

MEN!

Det var mig som talte forkert. Jeg mente BD+!!!

BD+ is the name given to an experimental Digital Rights Management (DRM) mechanism that will be included on BD-ROM discs. The Blu-ray Disc Association was forced into providing this extra layer of protection following pressure from Fox. The HD DVD group did not agree to provide Fox with such a DRM over AACS. The fears about BD+ surround the possibility of studios like Fox theoretically being given the power to restrict Mandatory Managed Copy (a system that allows users to make digital copies of movies and send them around a home network).

BD+ allows for dynamic encryption schemes, meaning that if the protection were to be cracked, manufacturers could simply change the encryption scheme on new discs, so on single crack could not open up all BD-ROM discs. This is, of course a major advantage over the Content Scrambling System (CSS) protection used on DVD discs which was cracked years ago. All old and new DVDs containing CSS can be ripped from the disc to a HDD, or software is available to simply remove CSS on-the-fly.

Det er en ekstra foranstaltning, som skal hindre piratkopiering på Blu-Ray. Efter at HD-DVD og Blu-Ray er blevet hacket flere gange og Matrix og Piraterne kopieret, venter Fox og Warner nu med flere af deres udgivelser til BD+ er på plads.

Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#12 gi-jones 18 år siden

Men igen, kan vi så ikke godt forvente at Sony simpelthen udsender en update til PS3 der gør det muligt at bruge de nye features? Også selvom DRM er noget Fanden har opfundet i vrede.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#13 elwood 18 år siden

#12 Det satser jeg også en del på de kan gøre.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#14 filmz-Bruce 18 år siden

#12 Ved ikke. Ved ikke om BD+ er en hardware- eller software foranstaltning. Såvidt jeg kunne læse mig frem til, så kunne afspillere ikke blot firmware opgraderes til at understøtte den endelige BD+. Men igen, jeg kan tage fejl!

Mht DRM, så ja, så er det aldrig fedt for en forbruger, at skulle tumle rundt med alle mulige foranstaltninger. Men det er jo forståeligt, at man godt vil beskytte sine udgivelser mod brud på ophavsretten, når de nye Pirates allerede er hacket. Om det kan lade sig gøre eller ej, tja...men kan ikke fortænke dem i at prøve.
Gravatar

#15 DarkLight 18 år siden

Man kunne også håbe på at Linux folkene fandt en måde at afspille Bluray på PS3.
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#16 gi-jones 18 år siden

#14: Man kan så mene om piratkopiering hvad man vil. Personligt mener jeg at det er en problematik der er langt overdrevet.

Ikke desto mindre anser jeg det for et meget alvorligt problem når producenter designer kopibeskyttelser der er så omfattende at de giver problemer for folk der helt reelt køber deres film (hvilket jeg altid gør). Og der er mange eksempler på at DRM giver folk problemer, hvoraf det faktum at du kan købe en afspiller nu, som muligvis ikke kan vise de nye film om et år bare er et eksempel.
Gravatar

#17 filmz-Bruce 18 år siden

#16 Tja, jeg mener så ikke den er overdrevet :)

Jeg køber også mine udgivelser og til dato har jeg ikke været ude for et eneste problem relateret til afspilning af mine film, uanset hvilke kopibeskyttende foranstaltninger der har været på en disc.

Mht. de problemer med DRM som KAN opstå, så kan jeg ikke bruge formodninger om producenternes mulige tiltag til noget. At det ER muligt for producenterne at bruge foranstaltningerne til at lukke af for at se en film, selvom man er sagesløs, betyder ikke, at det vil ske. Første gang det sker, vil det skabe et ramaskrig, så jeg ser ingen grund til at diskutere worst case scenario omkring en producents handlinger, førend dette er en realitet.

Hvis jeg køber en film nu, kan jeg også se den om et år. Hvis ikke, så vil jeg klage, ligesom så mange andre og få medhold i klagen.
Gravatar

#18 gi-jones 18 år siden

Jeg købte et stykke musik for et godt stykke tid siden hos Bilka, der var DRM beskyttet. Af uforklarlige årsager kan jeg nu ikke længere afspille filen. Jeg ved ikke hvad der er sket, men det er fakta. Jeg kunne selvfølgelig brokke mig, men gider ikke gøre det for 8,50. Sagen er bare at problemerne er der.

Samtidig indebærer DRM jo at du skal modtage en licens til at afspille filen via nettet. Det kan for eksempel bruges til at fjerne din mulighed for at se en film uden for dens region. Lur mig om ikke du ville blive træt af det? Så kan du så overveje om du synes det er fair, eller om du vil lede efter en omvej. I det sidste tilfælde har producenternes eneste opnåelse med DRM altså været at besværliggøre dit liv.
Gravatar

#19 filmz-Bruce 18 år siden

#18 At du ikke kan afspille filen kan skyldes 100 ting. Det behøver ikke at være DRM relateret. Kun ved at klage og lade Bilka finde løsningen, vil man kunne finde årsagen.

Hvis jeg køber en Blu-Ray film, skulle jeg gerne kunne afspille disc'en i sin originale version på enhver Blu-Ray afspiller uden restriktioner. Hvis jeg har købt en Blu-Ray film som er dekodet til region A, så vil jeg forvente, at den film kun vil kunne ses på afspillere, som er produceret og solgt med region A for øje. Hvis jeg havde en regionsfri afspiller, som var produceret regionskodet, så ville jeg ikke anse det, at producenten fjernede denne mulighed for unfair. At jeg ville blive træt af proceduren, har ikke noget at gøre med, at jeg ville anse det for uretfærdigt ej heller, at jeg ville anse det for en besværliggørelse af mit liv.

Derfor køber jeg allerede nu, de Blu-Ray titler som er regionsfri og planlægger derudover en region A afspiller, for at kunne spille film fra mit foretrukne indkøbssted.
Gravatar

#20 filmz-Kadann 18 år siden

#19 -

Nåeh, det er nu ikke uhørt at DRM skaber problemer i forskellige sammenhæng. Det er måske ikke verdensomspændende og chokerende store problemer, men små problemer kan såmænd også være rigeligt.

For eksempel kan det være svært at finde butikker der sælger MP3, hvilket i sig selv er en kende underligt, til trods for at det er standarden indenfor transportable afspillere, deraf navnet MP3-afspillere. I langt de fleste tilfælde kan man kun købe WMA-filer med DRM, hvilket tvinger forbrugeren til enten at købe en afspiller der kan klare dette format og understøtter DRM, eller konvertere filen, hvilket går ud over kvaliteten.

Det er ikke uhørt at CD-afspillere og DVD-afspillere har problemer med at afspille såkaldte CD'ere med kopibeskyttelse - igen, ikke et stort problem på verdensplan, men det er sikkert et ganske stort problem for de forbrugere der står i en situation, hvor de enten må undvære at købe musikken eller udskifte deres udstyr.

Ældre DVD-afspillere er ude af stand til at afspille visse film, efter man introducerede nye former for kopibeskyttelse - en af mine veninder var ude for dette problem, da hun var ude af stand til at afspille FOTR.

Musikbranchen er nu begyndt at åbne op for muligheden for musik uden DRM - noget der rent faktisk fungerer for en håndfuld kunstnere der giver forbrugerne hvad de vil have, EMI har valgt at følge med - dog bliver filerne vandmærket, en lille "kopisikring" jeg sagtens kan leve med, hvis jeg skulle have interesse i at købe musik igennem iTunes.

I sidste ende tror jeg at filmbranchen skaber flere problemer for sig selv, end de løser. Det bliver uoverskueligt for forbrugeren at holde styr på hvilke afspillere de skal benytte til hvad og ikke alle forbrugere har styr på sådan noget som at opdatere software på deres HD DVD og BD-afspillere, noget man forventes at kunne fra filmbranchens side. Jeg kan kun se det som om at man graver et hul der bliver større og større, og gør det sværere for de folk der har lyst til at købe varen.

Filmbranchen og musikbranchen må da efterhånden indse, at der ikke er nogen kopisikring de kan lave, der ikke kan brydes. Specielt PS3 er jeg sikker på bliver brudt i løbet af forholdsvis kort tid. Der er adgang til softwaren, der er mulighed for at installere programmer - mon ikke en eller anden fiks hjerne laver en modificeret udgave af softwaren eller laver et program tilsvarende AnyDVD?

Sony prøver jo desperat at kopisikre PSP'en og hver gang der kommer en ny udgave af softwaren, går der et sted mellem et par timer og et par dage, så er der en hacket udgave af softwaren ud, med funktioner som forbrugerne efterspørger.

Desuden har det jo også vist sig flere gange, at filmbranchen og musikbranchen forsøger at løbe fra deres ansvar - hvor meget ballade skulle der ikke til, før Sony indrømmede at der var et problem med deres rootkit på deres musik?
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org

Skriv ny kommentar: