Gravatar

#21 filmz-Bruce 18 år siden

Jeg ser ikke nogen sammenhæng omkring det, at kopisikringer konstant brydes, som en indikation på, at man så skal lade være med at forsøge at kopisikre. Det er ikke det jeg vil kalde en valid grund, tværtimod. Fordi kriminelle har held med deres forehavende, betyder det ikke, at man skal føje dem heri.

Fordi alle pengeskabe kan åbnes af tyve, skulle man så holde op med at forsøge at lave pengeskabe, som ikke kunne?

Apple støtter, at man fjerner DRM fra MP3, men har ikke det samme standpunkt mht. film.

Det er ærgerligt, at der er ældre dvd afspillere, som ikke kan afspille titler med ny kopibeskyttelse. Det er dog ikke et nyt eller uhørt fænomen, at man ikke kan bagud kompatibilisere sig ubegrænset tilbage i tid. Det ser vi også med diverse operativsystemer, med diverse programmer, med diverse filformater.

Det er beklageligt, at man ikke kan lave dvd afspillere i 1995, som vil kunne afspille alle dvd film på markedet indtil den dag formatet dør. At skulle sætte krav om dette, ville være at bede filmbranchen om at sætte udviklingen i stå og sørge for at det altid var laveste fællesnævner, som skulle være bestemmende for udviklingen og at forskning skulle sættes i stå. Det ville være at bede filmbranchen om at åbne op for kronjuvelerne og kaste dem i grams og lade anarkiet bestemme, hvorledes deres film skulle udbredes.

At forbrugere efterspørger funktioner er ikke nogen legitim grund for at hacke et produkt. Hvorfor så ikke udvikle sit eget produkt, sin egen software, sine egne spil, hvis man er så dygtige til at udbyde forbrugernes ønsker? Hvorfor er det legitimt at ændre på digitale produkter, kopiere det andre har lavet, mens de fysiske af slagsen ikke er?

I mine øjne ser det ud til, at udbredelsen af en kriminalitet umiddelbart er det, som gør det legitimt. Fordi mange gør det og fordi det kan lade sig gøre, så er det åbenbart ok. Det bliver det aldrig i min verden. Det er ren anarki og det er anarkiet, som har brugt os i den situation idag, at DRM og foranstaltninger af samme slags overhovedet er en kendsgerning.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#22 filmz-Kadann 18 år siden

#21 -

Du mener vel ikke seriøst at folk der bryder en kopisikring er kriminelle, eller misforstår jeg dig? Ifølge flere domstole verden over, er disse mennesker jo netop ikke dømt kriminelle, selvom filmbranchen gerne så at det skete - f.eks. DVD-Jon der blot ønskede at kunne afspille sine DVD-film på bl.a. Linux.

Men du overser jo min pointe, det har jo ikke noget at gøre med at lade være med at sikre sin ejendom, men at sikre det så meget at brugeren reelt ikke at bruge det til noget, eller gå så langt som Sony og visse spilproducenter gjorde: at installere software på forbrugerens computer, uden at gøre opmærksom på det.

Kompatibilitet er jo slet ikke inde i billedet her, det er et spørgsmål om at lave faste standarder, som producenterne og forbrugerne kan forholde sig til. Har man en velfungerende CD-afspiller fra 1983, kan den afspille CD'ere der er lavet i dag, forudsat at de overholder den såkaldte Red Book - et lille faktum som pladeselskaberne glemte at gøre i deres evige søgen efter et kopisikret system, med det resultat at standarden blev sat ud af drift. Da det skete, var det kun forbrugeren der blevet taberen, fordi i første omgang markerede pladeselskaberne ikke de kopisikrede medier, så kunderne kunne udgå dem, men måtte kæmpe for at finde ud af hvorfor de ikke kunne afspille deres lovligt købte musik - Efter brok fra forbrugerne og efter krav fra folkene bag Red Book standarden, blev de kopisikrede medier markeret, så man kan genkende dem. Men hvem blev taberen i den sammenhæng? Folk der kopierer musik? Nej, de omgik bare kopisikringen. Forbrugeren? Helt sikkert, fordi de skal lave med at der installeres software på deres computer, uden at blive gjort opmærksom på det, de skal leve med at de ikke kan støtte deres favoritkunstnere, fordi de er ude af stand til at afspille musikken, med mindre de køber nyt anlæg og de skal ovenikøbet også gøre et større stykke arbejde for at finde ud af om musikken er kopisikret eller ej, ved at have fingrene i de fysiske medier, da ikke alle butikker markerer kopisikrede medier. Disse kopisikringer var bl.a. et stort problem på lidt ældre B&O anlæg.

Så vidt jeg ved, er det i øvrigt ikke ulovligt at modificere softwaren til f.eks. PSP'en, så længe man ikke tager penge for det. En af de funktioner som de hackede udgaver af softwaren har præsenteret, er at man kan spille sine lovligt købte PS1-spil på den maskine, uden at skulle have fingrene i en PS3 for at overføre dem til sin PSP. Desuden giver softwaren også mulighed for at afvikle gamle Amiga og C64 spil - noget som nørderne holder en del af.

Men jeg tvivler på at du er så firkantet i din opfattelse, som du giver udtryk for her, da jeg mindes at have set at du har udtalt dig positivt om AnyDVD - et program som jo netop er udviklet af folk som dem der bryder diverse former for kopisikringer.

Og husk nu lige på, at blot fordi man bryder en kopisikring, er jo ikke ensbetydende med at man har i sinde at gå kopi-amok og dele sin samling med hele verden.

Jeg har programmer på min computer der bryder regionskoder og kopisikring, fordi jeg ønsker at kunne se film på min computer og fordi jeg ønsker at kunne overføre mit lovligt indkøbte musik til min iPod. Min musiksmag er heldigvis så langt fra mainstream, at jeg ikke behøver at bokse alverden for at undgå disse ting, da langt de fleste af mine musikskiver ikke er kopisikret på nogen måde.

.. og det hele kan koges ned til ens egen personlige moral. Jeg omgås dagligt folk på arbejdet og i fritiden, der ikke ejer ét stykke lovligt software, stort set ikke ejer film eller musik, men har store samlinger af ulovligt kopieret musik og film. Jeg har ligeså let adgang til disse ting og jeg ved hvor jeg finder dem, jeg vælger bare at lade være med at benytte mig af tilbuddet og betaler prisen i stedet.

Så mon ikke det var mere hensigtsmæssigt at arbejde lidt på at ændre folks opfattelse, fordi jeg anser da bestemt ikke mig selv for at være et menneske med ekstraordinære moralske begreber - og kan jeg, så kan andre helt sikkert også.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#23 El vez 18 år siden

Nu ved jeg ikke hvordan diskussionen kom hen på kopisikring, men så vidt jeg ved er regionsfri afspillere og software som anydvd der tillader afspilning af alle regioner på pc lovlige i Danmark, så det var såmænd ikke for at forespørge noget ulovligt jeg startede tråden.

Men meget relateret findes jo den fine Extreme Edition af T2 på dvd med et 720p transfer af filmen i Windows Media format. Dette har en DRM ting indbygget som, så vidt jeg ved, ikke kan brydes. Det er en regions-frækkert der tjekker om man bor i Nordamerika, og diverse proxy servers osv har ikke hjulpet på det seneste. Her skyder producenten sig altså i foden, for der er altså ikke den samme grund til at købe varen hvis man ikke bor i US of A.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#24 gi-jones 18 år siden

#23: Samme problem gør sig gældende med Step Into Liquid, hvilket var grunden til at jeg sammenkædede DRM med regionsbeskyttelse. Her er der rent faktisk tale om produkter der kræver af man har en internetforbindelse, der er aktiv med en amerikansk IP for at man kan afvikle sit lovligt købte produkt. Det synes jeg i hvert fald er over stregen.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#25 filmz-Bruce 18 år siden

#21 Du mener vel ikke seriøst at folk der bryder en kopisikring er kriminelle, eller misforstår jeg dig?

Nej, men jeg mener de folk, som misbruger det at bryde en kopisikring til at sprede materialet ulovligt, er. Og det vil jeg påstå ikke kun er den overvejende del, men omkring de 95%. Jeg har til dato ikke mødt én eneste, som vil bryde kopisikringen på sine film, for at gemme dem digitalt, men jeg har mødt i hundreder, som har piratkopieret. Det lyder fint, at man gerne vil bryde kopisikringen og man har lov til dette, for at kunne se sine dvd film på bl.a. Linux, men det er en ultra lille skare i den store sammenhæng, som gør eller vil gøre dette.

Jeg er ikke fortaler for, at Sony eller andre installerer software på forbrugerens computer. Jeg er fortaler for, at filmbranchen kan træffe vidtgående foranstaltninger til at forhindre piratkopiering. Hvis dette kun er ladsiggørligt ved at bryde bagudkompatibilitet, så nye udgivelser ikke vil afspilles på ældre afspillere, so be it. AACS virker ikke og de nye Pirates og Matrix film på Blu-Ray og HD-DVD er knækket og kan nu kopieres. Jeg forstår godt, at Warner og Fox venter med mange udgivelser til BD+ er en realitet.

Mht. musik indrømmer jeg, at jeg overhovedet ikke er inde i problematikken omkring CD'ere og MP3'ere. Jeg køber måske 5 SACD'ere om året og det er det. Jeg kan kun give dig ret i, at hvis man kan købe og downloade en MP3'er, så burde den kunne afspilles på alle køberens afspillere. Men der må og skal også være en anordning, som sikrer, at det kun er på køberens afspillere, MP3'eren bliver afspillet, ellers bliver én købt MP3'er hurtigt til 100 piratkopierede.

Mht regionskodning så er jeg postiv overfor regionsfri afspiller eller det, at de-regionskode en afspiller, hvis dette er lovligt. Det er ingen hemmelighed, at jeg helst så der ingen regionskoder var overhovedet, men sålænge der ér, må man leve med det. Kommer der ingen regionsfrie Blu-Ray afspillere, så vil jeg købe mig en region A af slagsen og få det bedste ud af det. Det er ikke første gang producenter og forbrugere har divergerende opfattelse af, hvorledes den virkelige verden skal se ud. Mht. AnyDVD, så er deres procedure ikke ulovlig og måske dette kan være med til at Blu-Ray med tiden gøres regionsfri. Men jeg er forstående for, at producenterne ønsker at træffe foranstaltninger, så det ikke kan lade sig gøre for AnyDVD at regionsafkode deres film.

Og husk nu lige på, at blot fordi man bryder en kopisikring, er jo ikke ensbetydende med at man har i sinde at gå kopi-amok og dele sin samling med hele verden.

Nej, men det ændrer ikke ved min opfattelse, at 19 af 20 bryder kopisikringen, for at kunne videregive en kopi til en ven eller to, som derefter også ...

Jeg har programmer på min computer der bryder regionskoder og kopisikring, fordi jeg ønsker at kunne se film på min computer og fordi jeg ønsker at kunne overføre mit lovligt indkøbte musik til min iPod. Min musiksmag er heldigvis så langt fra mainstream, at jeg ikke behøver at bokse alverden for at undgå disse ting, da langt de fleste af mine musikskiver ikke er kopisikret på nogen måde.

Og det er du i din gode ret til. Jeg tror så bare ikke du er eksponent for den måde majoriteten af brugere bruger eller rettere misbruger kopisikringen på.

.. og det hele kan koges ned til ens egen personlige moral. Jeg omgås dagligt folk på arbejdet og i fritiden, der ikke ejer ét stykke lovligt software, stort set ikke ejer film eller musik, men har store samlinger af ulovligt kopieret musik og film. Jeg har ligeså let adgang til disse ting og jeg ved hvor jeg finder dem, jeg vælger bare at lade være med at benytte mig af tilbuddet og betaler prisen i stedet.

Enig! Samme her. Jeg ser mange i min omgangskreds som piratkopierer og derfor er jeg også overbevist om problemets store omfang. Jeg er ikke imod, at man vil kunne afspille sine lovligt købte film eller musik, hvor man ønsker det. Men jeg er forstående for producenternes forsøg på at stoppe den piratkopiering, som følger med i kølvandet.

Så mon ikke det var mere hensigtsmæssigt at arbejde lidt på at ændre folks opfattelse, fordi jeg anser da bestemt ikke mig selv for at være et menneske med ekstraordinære moralske begreber - og kan jeg, så kan andre helt sikkert også.

Det er et globalt fænomen og et projekt som nationalt vil koste mange milliarder, hvor der skal sættes ind med oplysning allerede fra barnsben og hvor forældre har et stort medansvar. Jeg tror moralbegreberne er skredet sig en tur for så mange, at det ikke det næste årti eller to, er muligt at ændre majoritetens holdning. Men det ville da være herligt, hvis de fleste handlede som du, angående kopisikring.
Gravatar

#26 filmz-Kadann 18 år siden

Og det er du i din gode ret til. Jeg tror så bare ikke du er eksponent for den måde majoriteten af brugere bruger eller rettere misbruger kopisikringen på.

Så vidt jeg husker, er jeg faktisk ikke i min gode ret til at bryde kopisikringen, selvom mit formål er at benytte kopierne til eget behov. Om den lov er blevet ændret, ved jeg ikke, men sidst jeg undersøgte det, var det faktisk ulovligt at bryde kopisikringen, uanset hvad formålet er.

Jeg vælger så at ignorere lovgivningen på dette område, da jeg ikke mener at det kan være rigtigt at jeg skal købe de samme film og det samme musik igen og igen, blot for at være i stand til at afspille det på forskellige afspillere.

Det er et globalt fænomen og et projekt som nationalt vil koste mange milliarder, hvor der skal sættes ind med oplysning allerede fra barnsben og hvor forældre har et stort medansvar. Jeg tror moralbegreberne er skredet sig en tur for så mange, at det ikke det næste årti eller to, er muligt at ændre majoritetens holdning.

Problemet er jo næsten ligeså gammelt som musik på diverse medier. Før i tiden overspillede man musik til kassettebånd, man kopierede VHS-film, C64-bånd gik på omgang blandt vennerne, Playstations blev chippede i bunkevis og CD-pakker med ulovligt software blev solgt i omgangskredsen.

Det eneste der har ændret sig de sidste år, er at det er blevet meget nemmere for den almindelige borger at kopiere, men jeg tror bestemt at mange ville tænke over det, hvis man konfronterede dem med det.. og her tænker jeg ikke på de skræmmekampagner der bl.a. findes på DVD-film - det er jo helt tydeligt at de ikke virker og jeg bliver sgu irriteret over at se sådan en kampagne på mine originalfilm, når jeg har betalt penge for lortet. Det første folk fjerner, når de kopierer en film, er jo netop sådan noget crap.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#27 filmz-Bruce 18 år siden

Jeg skal ikke sige, om det er ulovligt eller ej at bryde den. Jeg har dog ikke ondt i røven over, om du og andre gør det for afspilning på andre afspillere. Jeg er kun ude efter piratkopisterne, som ødelægger det for "os andre".

Og kan iøvrigt kun være enig i dit udsagn, om alt det lort som lægges på dvd'ere af kampagner og forfilm, når man har betalt for skidtet. Kunne man så bare trykke menu, så ok.
Gravatar

#28 elwood 18 år siden

Jeg indrømmer jeg kopierede Amiga spil som knægt!

Faktisk er jeg overbevist om at da jeg fik min amiga i 90'erne så kunne man ikke købe Amiga spil, jeg ku hvertfald ikke opdrive dem lovligt i nogle butikker, så jeg fik kopiere af mine venner, som også havde kopier.

Med hensyn til al det her med regions kodning på blue ray, så håber jeg da man finder en løsning til at så at sige bryde regions koden, det hænder jo også at der kommer film fra udlandet man slet ikke kan få til vores region, men det er jo bare og vente og se hvor udviklingen tager os hen.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#29 filmz-Bruce 18 år siden

Hvad jeg har kunnet læse mig til omkring regionskodning, så vil de fleste region A'ere, bliver regionsfri, når de udgives i Europa. Det hele drejer sig om de skide premierer i USA, som finder sted inden de gør i Europa. Tænk, hvis man blot udgav filmen samtidig verden over? Men...
Gravatar

#30 elwood 18 år siden

Hvad jeg har kunnet læse mig til omkring regionskodning, så vil de fleste region A'ere, bliver regionsfri

Det tror jeg ikke lige helt jeg fik fat i 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"

Skriv ny kommentar: