Gravatar

#2791 Antlion 14 år siden

sluppermand (2789) skrev:
"Ride the High Country" har jeg endnu ikke fået set. Det må jeg set at få gjort.

Du kan da passende lige få min Top 150-beskrivelse af den:

Sam Peckinpah, Hollywoods enfant terrible, var i sin samtid et offer for stærk kritik og censur pga. sin utraditionelle og ekstreme tilgang til filmkunsten. Fra og med "Major Dundee" (1965) blev utallige af hans film skamklippede, og som han udtalte i 1969:
"I went through hell, because if you’re a director and you don’t get a chance to direct, you start to die a litte." var dette en stor frustration for ham. Denne frustration fremskyndte hans store alkohol- og kokainmisbrug, der ultimativt førte til hans død i en alder af 59 år. Med film som "Bring Me the Head of Alfredo Garcia", "Straw Dogs" og "The Wild Bunch" bliver han i dag anset af mange som værende 70ernes Hollwood største instruktør. Peckinpahs store forkærlighed var at finde i westerngenrens mytologiske univers.

"Ride the High Country" er blot Peckinpahs anden spillefilm, men han var allerede erfaren indenfor genren, takket være de mange western-serier han arbejdede på (f. eks. "Gunsmoke" og "The Rifleman"). Det var med denne erfaring, at han instruerede sit mesterværk.

Den forhenværende sherif Steve Judd (Joel McCrea) har ikke just haft værdige opgaver siden sin fratrædelse (udsmider på beskidte værtshuse), og at han tilmed er en aldrende mand hjælper ikke på humøret. Men en dag tilsmiler heldet ham, og han overdrages ansvaret for at bringe en guldtransport sikkert fra guldgraverbyen i bjergene ned til banken i byen. Da opgaven er svær og farlig, allierer han sig med sin gamle kammerat Gil Westrum (Randolph Scott) og dennes unge partner Heck, men hvad Judd ikke ved er, at de planlægger at bedrage ham og røve guldtransporten.

"Ride the High Country" blev filmet på 4 uger på et beskedent budget, og det ligner også en billig B-film på mange områder: Dramatisk underlægningsmusik, mekanisk koreograferede slåskampe og andre klichéer. På trods af disse ankepunkter, formår Peckinpah at skildre den psykologiske konflikt mellem Steve og Gil på magisk vis, og den tematiske essens bevæger sig tydeligt op ad problematikken ved at blive gammel.

Peckinpah var opfostret strengt kristen, og denne opdragelse har inspireret til filmens som ses i Judds svar til Westrums materialistiske grådighed: "All I want is to enter my house justified", hvilket naturligvis er en reference til lignelsen om farisæeren.
Det bibelske i filmen bliver på ingen måde blævrende, tværtimod. Et andet eksempel kan findes, da gruppen på vej til guldgraverbyen overnatter hos en fanatisk kristen med det danske navn Knudsen, som foragter gruppens gøremål ved at transportere guldet. Heck forelsker sig i Knudsens datter Elsa (Mariette Hartley), som lever en isoleret tilværelse hos sin fader. Her viser det sig implicit i de bibelske referencer, at faderen har myrdet sin kone, og har dannet et incestuøst forhold til sin datter. På gravstenen, som han sørger ved hver aften, står der nemlig skrevet et dyster bibel-citat fra Ezekiels Bog (kapitel 16, vers 35 og 38): "Wherefore, O harlot, hear the word of the LORD: And I will judge thee, as women that break wedlock and shed blood are judged; and I will give thee blood in fury and jealousy."

Peckinpah behandler B-films stof utroligt detaljeret, skabende en på mange områder enkel, men livsbekræftende og poetisk western.
Gravatar

#2792 Benway 14 år siden

#2789 Jeg har selv den her boks, som varmt kan anbefales, hvis det er. "The Ballad of Cable Hogue" er også en dejlig film, der viser Peckinpah fra en mildere side og "Pat Garrett and Billy The Kid" er IMO meget tæt på mesterværks-status.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#2793 Skeloboy 14 år siden

Den boks har jeg ofte haft i kikkerten...:)

Antlion (2791) skrev:
Du kan da passende lige få min Top 150-beskrivelse af den

Og hvornår kommer der mere? ;)
Gravatar

#2794 Benway 14 år siden

Thus far I find you rather detestable, may I say that without hurting your feelings?
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#2795 Benway 14 år siden

I envy you your school days. Enjoy them fully. It's the last time in your life no one expects anything of you.
Gravatar

#2796 Benway 14 år siden

A: Well, what are you going to do now, shoot me?
B: No, I don't think so.
A: Then you're going to take these from me? If I could say a word about that...
B: No, you can keep them. You can keep as many as you can swallow.
Gravatar

#2797 jessup 14 år siden

Marathon Man

Dit quote i kursiv har jeg også brugt en gang - en meget quote venlig film.
This is just until June
Gravatar

#2798 Benway 14 år siden

Det er rigtigt.
Gravatar

#2799 Benway 14 år siden

Har du tidligere brugt mit signatur-citat fra "Sweet Smell of Succes"? Det har jeg ikke bemærket, så havde jeg nok valgt et andet. Der er ganske rigtig tons af citerbare replikker i den film.
Gravatar

#2800 jessup 14 år siden

Benway (2799) skrev:
Har du tidligere brugt mit signatur-citat fra "Sweet Smell of Succes"? Det har jeg ikke bemærket, så havde jeg nok valgt et andet. Der er ganske rigtig tons af citerbare replikker i den film.

Det er måske 5 år siden.

Der kommer et nyt citat lidt senere
This is just until June

Skriv ny kommentar: