Efter at have læst flere indlæg her på forummet er jeg blevet overbevidst om at mange foretrækker R1-DVDer. Personligt kan jeg dog ikke se nogen fordele ved R1 bortset fra den tidligere udgivelsesdato er der noget jeg overser ved R1?
De er til gengæld ved at komme godt efter det. USA har i lang tid haft et sådanne marked, først med Laserdiscs og så med DVD'er - så de har et 1-2 års forspring. Men der bliver hele tiden halet kraftigt ind.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Laserdiscs minder egentligt meget om DVD'erne, de havde bare en lækker størrelse...not - de var ligeså store som de gamle vinylplader. Men de indeholdte også alt muligt ekstra-materiale og kommentarspor - men det var en ret dyr hobby, da man typisk skulle slippe mellem 250 og 500 kr for en film.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
#3 Ja, f.eks. kan man få "The Fifth Element" i en Deluxe 2-disc Edition - kun på R2! Desværre er det en tysk udgave mit über 180 Min. Zusatzmaterial - selvfølgelig med tysk tale... Den udgave må de meget gerne lave med engelsk tale - på f.eks. R1.
LaserDisc var/er fedt medie, der er nu noget magisk over at sætte disse plader på :)
Der er nu flere ting som er forskellige på DVD og LD fx kan man på LD se film Frame by Frame og de havde også langt flere (og også til tider meget bedre imo) kapitel inddeling - fx Fantasia, The Godfather og When Harry Met Sally er gode eksempler herpå.
Men også Criterions gamle udgaver af fx Close Encounters, Ghostbusters og North By Northwest er stadig langt bedre end DVD-udgaverne, fordi de virkelig brugte mediet fuld ud med med både super features og transfers der virkelig sparker røv.
LaserDisc har jo altid været støttet af filmmagerne, så det har jo også gjort sit til, at de har været VHS overlegen, men også med hensyn til censur, var det tit muligt at få mange uklippede udgaver af diverse film.
#1 filmz-Jack Slater 22 år siden
#2 Patriarch 22 år siden
#3 filmz-vassago 22 år siden
#4 filmz-Mira 22 år siden
"It's mercy, compassion, and forgiveness I lack; not rationality. "
#5 filmz-vassago 22 år siden
#6 filmz-vassago 22 år siden
#7 Ikari 22 år siden
Desværre er det en tysk udgave mit über 180 Min. Zusatzmaterial - selvfølgelig med tysk tale...
Den udgave må de meget gerne lave med engelsk tale - på f.eks. R1.
#8 azathoth 22 år siden
Den er jeg pt. godt tilfreds med...
#9 filmz-Crystalstar1200 22 år siden
LaserDisc var/er fedt medie, der er nu noget magisk over at sætte disse plader på :)
Der er nu flere ting som er forskellige på DVD og LD fx kan man på LD se film Frame by Frame og de havde også langt flere (og også til tider meget bedre imo) kapitel inddeling - fx Fantasia, The Godfather og When Harry Met Sally er gode eksempler herpå.
Men også Criterions gamle udgaver af fx Close Encounters, Ghostbusters og North By Northwest er stadig langt bedre end DVD-udgaverne, fordi de virkelig brugte mediet fuld ud med med både super features og transfers der virkelig sparker røv.
LaserDisc har jo altid været støttet af filmmagerne, så det har jo også gjort sit til, at de har været VHS overlegen, men også med hensyn til censur, var det tit muligt at få mange uklippede udgaver af diverse film.
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#10 filmz-Kadann 22 år siden
Problemet med laserdisc er jo bare, at de er frygteligt skrøbelige. Jeg har tit oplevet at de har fået ridser, til trods for rigtig god behandling.
Men helt sikkert, det var et lækkert format engang.. desværre slog det bare aldrig igennem i danmark, pga. de sindsyge afgifter der kom på filmene.