De 10-12 minutter passer lige med, at du ikke er blevet varm når du går død. Jeg synes det er fint, at du på dette stadie af din træning forsøger at slå din 5 km tid - fed motivation at løbe efter. Men disponer lidt anderledes - brug 2 km eller 10-15 min i roligt tempo - så når musklerne at blive varme og pulsen at stabilisere sig - når det er sket kan du give den gas og sætte jagten på tiden ind :)
Du kan også prøve at kigge til bredere på det, forhold dig til faktorer som væske/madindtag. hvis du lægger fra land i dehydreret tilstand, så skal der ikke mange km til, at tage livet af selv den stærkeste atlet - der findes simple måde at vurdere din hydreringstilstand.
Løber du på helt fuld eller helt tom mave - så kan det også nemt blive en pine at løbe selv korte distancer - spis et almindeligt måltid 2 - 3 timer før du løber, en let snack ca 1 time før - så er du godt stillet på de korte distancer.
Intervalløb er UDFORDRINGEN for alle, det er det hårdeste hårde, men det er også det som flytter dig fra, at kunne gennemføre løbet -> sejrsskamlen.
Intervaltræningspas skal være korte 20 min ca. - men du skal huske at indrette tid til opvarmning INDEN du starter intervallerne, ellers kan du roligt indregne tid til skadebehandling i stedet for. Desuden kan det være sundt, at "løbe af" efter intervalløb, dvs. 10 min letlet jog.
Med tiden skal du tage dine lange ture i roligt stabilt tempo i kontrast til intervallerne i MAX - så får du mest ud af din træning.
Er du fra Aarhus? En af mine psykopattræningsvenner hev mig ned til den onde cykelstibakke fra vejen ved den permanente/Fiskerivejen og op til Skovvejen. Det er cirka 50 meters ondskab, der føles, som går det lodret op. Min intervalløbetræning går op af den (og du kan jo passende finde en alternativ bakke i dit lokalområde) i fuldt firspring, pause for at få vejret og ned igen, når kroppen er klar til det. Det er døden, og det er det mest givende løbetræning, jeg har prøvet.
Men hvordan opbygger man så et intervaltræningspas? Til 5 km that is
Kochie (15) skrev:
Er du fra Aarhus?
Nope...der er et stykke vej hen til noget lignende herfra
Damn. Du må da bo i et fedt cykellandskab så. Det er noget, Aarhus kan prale med. Stålsatte cyklister lærer at køre opad i den her by.
Måske følgende artikel kan hjælpe lidt mere på vej. Jeg har selv intervaltrænet på den måde, med 30 sekunder i langsomt, 20 sekunder i moderat og 10 sekunder i maksimalt tempo, omend jeg dog mere er til bakkesprint.
Århus er en fed fed fed cykelby! Dog savner jeg nogle gange at kunne køre en helt flad tur, men hvis man kører mod Silkeborg, så er det heldigvis ikke helt så slemt, som hvis man kører syd/nordpå.
#15 - Den bakke løb jeg modsat retning på forrige vinter... hvor der lå et fint lag sne over en ellers helt isdækket bakke. Gæt selv, hvor mange gange jeg endte på røven!
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Som en tilføjelse til #17 vil jeg sige, at jeg har testet intervalformen et par gange, og den fungerer overraskende godt. Pulsen kommer i hvert fald op i det røde felt. (Målt ud fra hjertebanken, intet andet.)
#18: Den er fed, den bakke. Jeg hader den som pesten, men turen fra bunden og op til brandhanen er noget af det fedeste, jeg har prøvet, fordi det æder alt, du har i dig.
Jeg har lige købt et par Ecco BIOM løbesko, som der skal trænes op til marathon i. Jeg begynder at løbe i dem næste uge, når min halve ironman er overstået, og forventer at de første par uger bliver gevaldigt smertefulde, da de sko giver en lidt anden løbestil. Jeg glæder mig meget!
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
#11 Skeloboy 12 år siden
#12 Åkepool 12 år siden
Udemærket :)
#13 Skeloboy 12 år siden
#14 b e c h 12 år siden
Jeg vil gerne prøve at byde ind med til info.
De 10-12 minutter passer lige med, at du ikke er blevet varm når du går død. Jeg synes det er fint, at du på dette stadie af din træning forsøger at slå din 5 km tid - fed motivation at løbe efter.
Men disponer lidt anderledes - brug 2 km eller 10-15 min i roligt tempo - så når musklerne at blive varme og pulsen at stabilisere sig - når det er sket kan du give den gas og sætte jagten på tiden ind :)
Du kan også prøve at kigge til bredere på det, forhold dig til faktorer som væske/madindtag.
hvis du lægger fra land i dehydreret tilstand, så skal der ikke mange km til, at tage livet af selv den stærkeste atlet - der findes simple måde at vurdere din hydreringstilstand.
Løber du på helt fuld eller helt tom mave - så kan det også nemt blive en pine at løbe selv korte distancer - spis et almindeligt måltid 2 - 3 timer før du løber, en let snack ca 1 time før - så er du godt stillet på de korte distancer.
Intervalløb er UDFORDRINGEN for alle, det er det hårdeste hårde, men det er også det som flytter dig fra, at kunne gennemføre løbet -> sejrsskamlen.
Intervaltræningspas skal være korte 20 min ca. - men du skal huske at indrette tid til opvarmning INDEN du starter intervallerne, ellers kan du roligt indregne tid til skadebehandling i stedet for. Desuden kan det være sundt, at "løbe af" efter intervalløb, dvs. 10 min letlet jog.
Med tiden skal du tage dine lange ture i roligt stabilt tempo i kontrast til intervallerne i MAX - så får du mest ud af din træning.
H
#15 Kochie 12 år siden
#16 Skeloboy 12 år siden
Men hvordan opbygger man så et intervaltræningspas? Til 5 km that is
Nope...der er et stykke vej hen til noget lignende herfra
#17 Kochie 12 år siden
Damn. Du må da bo i et fedt cykellandskab så. Det er noget, Aarhus kan prale med. Stålsatte cyklister lærer at køre opad i den her by.
Måske følgende artikel kan hjælpe lidt mere på vej. Jeg har selv intervaltrænet på den måde, med 30 sekunder i langsomt, 20 sekunder i moderat og 10 sekunder i maksimalt tempo, omend jeg dog mere er til bakkesprint.
#18 dyg 12 år siden
#15 - Den bakke løb jeg modsat retning på forrige vinter... hvor der lå et fint lag sne over en ellers helt isdækket bakke. Gæt selv, hvor mange gange jeg endte på røven!
#19 Kochie 12 år siden
#18: Den er fed, den bakke. Jeg hader den som pesten, men turen fra bunden og op til brandhanen er noget af det fedeste, jeg har prøvet, fordi det æder alt, du har i dig.
#20 dyg 12 år siden
Jeg har lige købt et par Ecco BIOM løbesko, som der skal trænes op til marathon i. Jeg begynder at løbe i dem næste uge, når min halve ironman er overstået, og forventer at de første par uger bliver gevaldigt smertefulde, da de sko giver en lidt anden løbestil. Jeg glæder mig meget!