Gravatar

#1 Newman 11 år siden

Hej, jeg leder efter nogen racistiske film, efter jeg har set Treasure Buddies, som var meget racistiske overfor muslimer og araber. Er der nogen gode forslag?
Tro på det utrolige
Gravatar

#2 Kisbye 11 år siden

Der ewige Jude
Det er en ækel og dybt antisemitisk propagandafilm, men den er interessant historisk set.

IMDb
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Gravatar

#3 frahm-2 11 år siden

Treasure Buddies? taler vi om denne her: http://www.imdb.com/title/tt1791658/?ref_=fn_al_tt...
Har godt nok ikke set den, men den ser ikke ud som om den er en dissideret racistisk film. Kan du uddybe?
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Gravatar

#4 gi-jones 11 år siden

frahm-2 (3) skrev:
Treasure Buddies? taler vi om denne her: http://www.imdb.com/title/tt1791658/?ref_=fn_al_tt...
Har godt nok ikke set den, men den ser ikke ud som om den er en dissideret racistisk film. Kan du uddybe?
LOL!
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#5 Newman 11 år siden

frahm-2 (3) skrev:
Den portrætter muslimer som idioter, bangebukse og skurke. Og portrætter beduiner som intet andet end insekt ædende idioter, der danser hele dagen lang. Og at én abe som muslim, er racistisk, så portrætter den muslimer, som dumme tyve. Så det eneste den lærer børn er at muslimer/araber er dumme, tyve, terrorister, falafel-ædere og dem må man godt være onde imod, fordi, de er onde mod os.

Kisbye (2) skrev:
Der ewige Jude
Det er en ækel og dybt antisemitisk propagandafilm, men den er interessant historisk set.

IMDb
Tak for forslaget.
Tro på det utrolige
Gravatar

#6 Zabriskie 11 år siden

Hej Newman

"The Birth of a Nation" af D. W. Griffith fra 1915 er måske den mest berømte, helt eksplicitte racistiske film, der nogensinde er blevet lavet.

Filmen bygger på teaterstykket "The Clansman" og foregår før, under og efter borgerkrigen i USA. Den fremstiller Ku Klux Klan som krigens helte, og de sorte som mindre bemidlede mennesker, der er styret af deres seksuelle drifter.

De sorte mennesker i filmen bliver spillet af hvide - sådan som det var traditionen mange steder på den tid - malet sorte i hovedet og med store negerlæber.
Det er en af de største succeser i amerikansk filmhistorie, og filmen var med til at udløse optøjer i flere progressive storbyer i tiden omkring premieren.

Den er et godt billede på hvor almen og udbredt racisme var i USA i 1915, og den er også yderst interessant fra et filmhistorisk perspektiv, da den benyttede sig af flere banebrydende filmiske virkemidler for sin tid.

Ovennævnte nazi-eksempel "Der Ewige Jude" var en publikumsfiasko da den kom ud i nazityskland, da selv tyskerne på daværende tidspunkt fandt den for propagandistisk.

En anden, og langt mere succesfuld nazipropagandafilm er "Jude Süss", der - modsat "Der Ewige Jude" - er en fiktionsfilm. Den handler om Jødes Süss der driver en stakkels tysk aristokrat i gæld for derefter at opkøbe hans land med intentioner om at oprette en hæslig "jødestat".
Den er et bedre eksempel på det symfoni-princip som Goebbels efterlevede i skabelsen af den nazistiske propaganda: at propagandaen skulle komme i små portioner af gangen og helst være subtil.

Mvh
Le temps détruit tout
Gravatar

#7 Newman 11 år siden

#6, mange tak for forslagende, men jeg leder også efter film, der specielt racistiske over muslimer. Det er ligemeget, hvornår den er udgivet, men helst en talkie og farvefilm.
Tro på det utrolige
Gravatar

#8 jessup 11 år siden

#6 ja og Viet Harlan er bestemt ikke en dårlig instruktør ja jeg vil enda siger god på rrods af hans antisemitiske budskaber. Lidt trivIa: Kubrick var i familie med Harlan på hans kones side - Christiane Kubrick er Harlans niece.
This is just until June
Gravatar

#9 frahm-2 11 år siden

Jeg bliver simpelthen nødt til at se Treasure Buddies. Jeg nægter simpelthen at tro at den er andet end en dårlig film og ligefrem sammenligne den med nazistisk propaganda eller En nations fødsel virker overdrevet, men jeg har som sagt ikke set den.
Er der nogen der ved om den er på Netflix eller Viaplay?
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Gravatar

#10 Newman 11 år siden

frahm-2 (9) skrev:
Jeg bliver simpelthen nødt til at se Treasure Buddies. Jeg nægter simpelthen at tro at den er andet end en dårlig film og ligefrem sammenligne den med nazistisk propaganda eller En nations fødsel virker overdrevet, men jeg har som sagt ikke set den.
Er der nogen der ved om den er på Netflix eller Viaplay?
Den er på Viaplay.
Tro på det utrolige

Skriv ny kommentar: