Gravatar

#1 davenport 15 år siden

Sakset fra "hvad laver du nu-tråden"

Hvad lavede vi egentlig før nettet? Kan huske at jeg skulle spørge de grå om jeg måtte ringe til en ven, og den slags.Det vildeste min computer kunne, var at spille Wolfenstein 3D. Og jeg havde et 14'' med en mono video sat til, der konstant kørte Aliens. Jeg tapede også over videoen fra min konfirmation, fordi jeg skulle optage wrestling. (Min mor har aldrig hørt andet end at båndet er væk... Hun ville nok blive ret pivert, hvis hun kendte sammenhængen.)
Ja ja, anekdoter. Savner man det egentlig, eller er man glad nok for udviklingen? For mit vedkommende er svaret, at jeg bare er fulgt med, og bare har tilpasset mit liv.
En sidebemærkning er så, at jeg føler mig mere på nu. Man forventes at være tilstede 24/7.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#2 davenport 15 år siden

Forstå mig ret. Jeg ville ikke ønske noget andet end det liv jeg har nu, men hvis jeg kunne putte de samme rammer ind, som jeg har det nu, ville jeg ønske at jeg var født om 200+ år. For at se udviklingen.
På den anden side er vi pt. i den største udvikling nogensinde. Min farmor har oplevet dette, og det betyder ikke alverden for hende. Men når jeg tænker over det, så så hun ex. månelandingen, hvilket må have været epokegørende. Hun har set en helt utrolig og ufattelig udvikling gennem sit liv. Hun husker besættelsen osv.
Tænk på hvad hun har set på den korte tid gennem det tyvende århundrede.
Hendes mor (min olde) som jeg kendte til jeg var 12 har set endnu mere.

Gad vide hvad min datter vil se tilbage på, når hun er gammel? Det er spændende at tænke på...

Giv et be7 med..
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#3 filmz-Bruce 15 år siden

#2 Vi bor i verdens smørhul. Ingen jordskælv. Ingen naturkatastrofer andet end træer som vælter og nogle tage som ryger af ind imellem. Vi arbejder halvdelen af, hvad vore bedsteforældre gjorde og vi pjækker 10 gange mere, fordi vi er stressede. Vi har mere velfærd end vi har velstand til at betale for. Vi lever i en tidsalder, som med rette kan kaldes jordens mest røvforkælede nogensinde.

Mine gamle fatter ikke en dyt af computere og har aldrig tændt én. Men meget har lettet deres hverdag, siden de arbejdede 70 timer om ugen de første 25 år uden at have fridage. Opvaske- og vaskemaskinen og køleskab og fryser har lettet manges hverdag. Det var før min tid. Computeren har lettet min, men samtidig har den også stjålet en masse af den tid, man tidligere brugte på andet, f.eks. på at kede sig. Læse bøger. Høre musik. Se TV. Men, det er prioritering, ikke andet og man kan bare lave noget andet.

Jeg er glad for, at jeg voksede op uden PC og at jeg lærte at sætte mig ned på min røv og læse bøger og fik tilegnet mig viden, ved at sidde stille og roligt ned. Jeg tilegner mig meget viden via Google, som hvis man bruger Google korrekt er et fantastisk værktøj. Men det er desværre også et værktøj som får én til at fungere i hyperlink mode. Man springer og fordyber sig ikke i samme grad mere. Og jeg tror de fleste af os stresser, hvis det bliver fremtidens indlæringsmåde. Jeg kan ihvertfald mærke det på mig selv, at jeg sjældent læser en tekst igennem fra start til slut, men skimmer og fanger nøglepunkter og så følger links videre igen.

Men nu tager jeg jo på forskud, når jeg siger indlæringsmåde. For jeg synes ikke det ser ud til, at folk bliver klogere end tidligere generationer. Teknologisk ja da. Men på alle andre områder, kunst, musik, politik etc, synes jeg vi bliver ... middelmådige. Vi er middelmådighedens generation. Det er måske fint, blot vi alle er middelmådige, vi er glade, trygge og alle har samme muligheder. Når alle samler sig på midten, så er der ikke så mange som bliver tabere som før. Der er heller ikke så mange som skiller sig ud opad. Jeg ser masser med eksempler på, at folk bliver dygtige indenfor snævre arbejdsområder, men basisviden og viden som i min verden er essentiel for at begå sig, være dannet ... hold da op. Det er ved at være passé.

Måske vor tids teknologiske muligheder og fremskridt, gør os lykkeligere end tidligere generationer og vi skal prise os lykkelige herfor. Men underholdning overtager mere og mere af vor fritid, den fordummende slags og der bliver længere mellem de store personligheder. Michelangelo, Da Vinci og Mozart, ville ikke eksistere idag. Incitamentet er der ikke. De vil sætte sig ned og Google, hygge sig og tage et forbrugslån og så vil de brokke sig lidt over, at den offentlige service skulle være bedre og måske gå en time i fitness.

Istedet samles vi om middelmådigheden og hylder den hver dag i timevis. Vi er alle narcissister. Alle TV programmer handler om amatører. Vi kigger på smukke unge teenagers, med en smule mere social intellekt end chimpanser og som formentlig er det tætteste vi kommer på the missing link, mellem aberne og menneske. Piger i skolerne springer gymnastik timerne over, for de vil ikke svede, for så ser de ikke godt ud og mascaraen løber. Så tweeter og yammer man, så andre kan følge med

"jeg er lige ude og skide!" ... "har lige tørret mig!" ... "omg hvor totalt vildt!" og langsomt men sikkert kører vi samtidig det danske sprog i sænk. At kigge firmabreve og mails igennem er en stor fornøjelse. Det er 6. klasses niveau for at sige det mildt. Nå men så vedtager Dansk Retskrivning jo blot, at man skrever "faren og moren", når man nu ikke kan sige "faderen og moderen". Majonæse og rostbøf. Vil bjerget ikke komme til Muhammed, så må Muhammed komme til bjerget. Og så ændrer vi da stavningen, så vore små poder får lettere ved det.

Jeg skal nok blot være glad for at være her. Men gid vi i dag, havde inspiratorer af samme klasse som drev demokratierne frem for 200 år siden, fremfor de mest middelmådige 179 jævnt intellektuelle røvkedelige politikere i mange generationer. Der er meget at glædes over for vor generation, at nogle har sørget for, at vi er, hvor vi er i dag. Men der er ligeså meget at ryste på hovedet over, at vi forvalter det meste ... af helvede til.

Det får mig til at tænke på Matt Damons karakter til sidst i Saving Private Ryan, at han syntes han havde et ansvar for at få mest ud af sit liv, af hensyn til dem, som gav deres for at han kunne leve videre. Et eller andet sted, har vi mistet båndet til vore forfædre og er nu igang med at bortødsle familieformuen. Jeg er ikke særlig positiv mht. fremtiden.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#4 Muldgraver 15 år siden

Et nydeligt memento mori, Bruce, som jeg mestendels kan tilslutte mig. Jeg kan meget godt lide, at du kalder vores kultur for the missing link, mums, meget dejlig konstruktion.

Der er dog ikke grund til at anklage sproget. Sprog er nu engang som det er, fuldstændig frihed til at udtrykke sig som man i sin essens vil, hvad enten det er gennem musik, kropslyde, maling, film, bla bla osv. sprog har altid ændret sig så individet udtrykker sig gennem det, og det vil det altid gøre, og det sprog du bruger, er lige så meget et "opgør" (a'la udviklingsskridt (ikke oprør, eller det kan man sikkert også finde en ideologi som gør det til)) mod tidligere tiders sprogkonstruktioner. Men det du ledes ved, er vel den primitivitet som "de unge poder"s og mainstreamernes sprog afslører?

Derudover: Mon ikke vi om en generations tid (og det kan vel ikke vare så længe endnu) får en modreaktion, som kollektivt vil gøre op med under middelmådigheden? Jeg håber det. Ellers er der ikke andet end denne kulturs og civilisations død tilbage. Og når det kommer til stykket, er det måske ikke så ringe endda?
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#5 filmz-Bruce 15 år siden

Jeg er ikke så irriteret over slang og nye sprogkonstruktioner, for det har vi alle dage haft, men jeg irriteres over dårlig og ikke mindst primitive formuleringsevne, ikke mindst, når jeg ser dette udøvet via nyhedsmedier, TV, aviser og så i firmaregi, korrespondance via breve og mails. Og jeg irriteres over, at det er danskernes dårlige beherskelse af sproget, som ofte giver sig udslag i Dansk Retsskrivnings tilretninger. Hvis danskerne har problemer med ord, så tilretter vi ordene til den skrivemåde, som danskerne har lettest ved, istedet for at lære dem at stave korrekt.

Det svarer lidt til, at køretøj på engelsk, snart bliver til "Wiihikel", fordi det ligger lige på tungen, fremfor vehicle. I forrige sommer, stod jeg 2 minutter og snakkede med en stakkels dame i Disneyland, som ville byde de danske turister velkommen og indkvartere dem. Jeg ville spørge, hvor Mickey Mouse var og som god danske sproglinguist spurgte jeg efter Miskiwhy Mowjuse. Hun var komplet blank og overrasket, da jeg til sidst fortalte, hvem jeg mente. Lidt sat på spidsen, for det var jo nok nærmere Miki Mavs for danskere. Men det er lidt sørgeligt at se, hvordan vi piller sproget ned, som i Orwells 1984, med good og double good. I vort samfund for at effektivisere og simplificere udfra majoritetens begrænsede evner, istedet for at effektivisere selvsamme.

Mit personlige oprør mod dette er, at jeg f.eks. går imod den simplificerede "jeg er fra havnen" sydhavnsdialekt, med "faren og moren" i det danske sprog og lærer min datter at stave korrekt.

Men ellers er jeg helt enig i din sidste betragtning, at den modreaktion kommer, for ellers er der tegnet en lige linie til Idiocracy profetien.
Gravatar

#6 DarkLight 15 år siden

#3, en nuanceret måde at sige at alt var bedre før. Verden ændre sig, men jeg synes ikke nødvendigvis det er til det værre. Det bliver bare.....anderledes. At I/vi så er nogle som bedre kunne lide hvordan tingene var før, det er der ikke så meget at gøre ved.

Teknologien er nået dertil at den kan skabe og forme en hel generation. Personligt synes jeg, det er fordi tingene i dag er blevet for lette. Man kan tilegne sig ting og bruge værktøjer, som man på ingen måde har gjort sig fortjent til.

Jeg har gennem et årti gjort grin med at jeg mener ikke folk, der ikke kan betale for egen internet burde kunne komme online. Dengang var det mest tilegnet emo-kids i et computerspil. I dag er det måske ting som fakta, ordentlig læring, Facebook osv.
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#7 filmz-Bruce 15 år siden

#6 Faktisk er jeg ovenud lykkelig for det meste i dag, som gør verden lettere. Jeg ville blot have ønsket, at der havde fundet en ligeså positiv udvikling sted for menneskerne som teknologien. Det mener jeg ikke. Udover at have sejret på det teknologiske felt mener jeg, vi måske har den mest middelmådige og mindst innovative generation på de vigtigste af alle områder. Politisk, kulturelt og kunstmæssigt set, er vi langt bagud på points og ubetydelige fodnoter på den lange bane.

Vi er så styrede af populisme og følelser i dag, helt ind i magtens korridorer, hvor erfaring og viden, skulle være grundstenene for de vigtige beslutninger. I den henseende afspejler amatør narcissismen glimrende problemet. Vi fokuserer så meget på det ydre idag, fordi vi er usikre omkring egen selvtilstrækkelighed og derfor skal finde tryghed i andres ord. Spindoktorer og galluptal.
Gravatar

#8 tiany 15 år siden

Total side-bemærkning:
Vi havde en samtale i familien den anden dag, om at børn faktisk ikke bør få mobiltelefoner, før en vis alder. Problemet er lidt, at ingen i dag lærer telefonnumre uden af - mig og min storbror kan stortset kun mine forældres og min mormors.
Men mange børn idag får jo bare en mobil og vender sig på den måde til bare at trykke på Mor på mobilen. Hvis der en dag sker noget hvor det er nødvendigt at få fat i forældre og de ikke har mobilen på sig, kender de ikke nummeret.
Valar morghulis
Gravatar

#9 Muldgraver 15 år siden

Jeg ville nok formulere det lidt anderledes, men forstår dig godt, og er grundlæggende enig med dig (dog ikke med hensyn til "korrekt stavning", sproglig korrekthed er en skrøne. Der findes unuanceret sprogbrug, men al udtrykken sig er subjektiv, selv den mest avancerede). Jeg har bare opgivet at irritere mig, og går så rundt i mit eget sprog i stedet, for det danske sprog, og den danske sprogpolitik, er ret kedelig. Men man snakker da med folk, jovist. Heh. I øvrigt skønt du nævner 1984, meget, meget ubehagelig bog, som på så glimrende vis demonstrerer det fortabte menneske i det fortabte samfund.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl

Skriv ny kommentar: