Jeg sad idag og kiggede på et tv program her på nettet, der stod så at Ringenes Herre blev sendt. Men under beskrivelsen stod der Amerikans-Tysk eventyr film, og det fik mig til at undre hvorfor. Så vidt jeg ved - og kan læse mig frem til, er der ikke særlig meget tysk over hverken locations eller instruktører?
Er der nogle der ved hvorfor Ringenes Herre kan blive betegnet som Amerikansk-tysk?
I Hollywood regnes "Ringenes herre" for at være (verdens dyreste) independent-produktion, fordi den er finansieret udenom de de fem "majors" (de fem store studier, der sidder på magten og pengene), bl.a. gennem forsalg af distributionsrettigheder til hele 26 lande. Man kan derfor sagtens argumentere for, at den kan ses som en international co-produktion, men jeg vil mene, at der i så fald skal flere lande på end lige de to. Faktisk var filmen, modsat den populære myte, mere eller mindre fuldfinansieret, før optagelserne gik igang.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
#1 christinapedersen 14 år siden
Jeg sad idag og kiggede på et tv program her på nettet, der stod så at Ringenes Herre blev sendt. Men under beskrivelsen stod der Amerikans-Tysk eventyr film, og det fik mig til at undre hvorfor. Så vidt jeg ved - og kan læse mig frem til, er der ikke særlig meget tysk over hverken locations eller instruktører?
Er der nogle der ved hvorfor Ringenes Herre kan blive betegnet som Amerikansk-tysk?
På forhånd tak!
#2 vanilla_ice 14 år siden
#3 Thomsen 14 år siden