Gravatar

#1 HonoDelLoce 15 år siden

Hey folkens.. I need help..

Jeg ved godt at vi har haft en masse af disse tråde før .. Men for det første synes jeg det er længe siden, og for det andet synes jeg, at det er rarest at starte forfra, når der nu sker så meget nyt i den tekniske verden hele tiden..

Jeg har for øjeblikket sådan en fætter her til at give mig lyd i stuen (som ikke er særlig stor...)

Jeg er nu nået til det punkt, hvor jeg har indset, at jeg hellere må hoppe med på hd-lyd-bølgen.. Hvad hjælper det at have nok så stort og godt et tv til at se alle mine elskede BD'er, hvis lyden stadig ikke er bedre end en gammel dvd..

Det indebærer jo at skulle investere i en ny forstærker og nye højttalere.. Og jeg ved INTET om nogle af delene.. Jeg havde først drømt om, for pengepungens skyld, at jeg kunne "nøjes" med at anskaffe mig en ny forstærker, og så spare op til nye højttalere.. Men har så efterfølgende opdaget, at højttalerne til det system, jeg linkede til før, kun kører med 3ohm, og det er vidst nok knapt så godt at plugge til en forstærker, der kører med f.eks. 8ohm.. ØV !

Så nu står jeg i en situation, hvor jeg skal have fundet ud af, hvad jeg så gør.. Hvilket betyder - hvor mange penge jeg skal bruge......

Jeg har selv kig på denne her forstærker - mest fordi jeg har kigget decideret efter Sony.. Det betyder nemlig, i de fleste tilfælde, at jeg kan gemme den ene fjernbetjening væk, og med to parabol-modtagere og ps3 joypads liggende, så kunne det være rart at spare den ene af dem til fjernsynet og forstærkeren væk.. Det er dog ikke et krav at det SKAL være Sony, hvis det enten er noget lort eller for dyrt.. Jeg ved jo, som sagt, ingenting om det..

Er der nogle der har nogle gode idéer ?

EDIT: Ups, glemte at få tråden lagt under Teknik.. Sorry !
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#2 HonoDelLoce 15 år siden

Slet ingen ? No one ? :(
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#3 filmz-Utyske 15 år siden

Sonyen er et godt valg til prisen, ellers er der Denons nye serie:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/recei...

Begge ligger i samme prisklasse og jeg kender ikke umiddelbart andre fornuftige receivere i den prisklasse, men af de to, ville jeg nok vælge Sonyen. Der er måske en smule flere reelle muskler i Denonen, men Sonyen har 4 HDMI-indgange, hvilket man hurtigt kan få brug for - jeg skiftede selv fra Denon 1908 til Denon 1910, fordi jeg var løbet tør for HDMI-indgange på tv'et og i receiveren.

Det siges også at Sonyen er mere brugervenlig og det tror jeg på, uden at have prøvet den, da Denon altså ikke er gode til at lave brugervenligt interface.

Med hensyn til højttalere, kan du gøre et billigt køb i Hi-Fi Klubben med deres Argon-højttalere:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/sys...

En af mine kollegaer har lige købt det sæt og er ganske tilfreds med lyden på det.

Dette kender jeg ikke lyden på, men skal det være lidt mere fikst (og dyrere) og have lidt flere muskler, er det måske vejen frem:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/sys...

Personligt går jeg ikke op i at højttalere skal være runde, men jeg har hørt at en del kvindfolk går op i den slags.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#4 filmz-Bruce 15 år siden

Jeg er personligt "Denon fyr", men Onkyo leverer faktisk kvalitet i samme klasse og til en billigere penge. Jeg skal ikke udtale mig om Sonys receiver, da jeg ikke kender til den, men mener også den har fået god kritik. Denon og Onkyo dominerer de fleste test over HD receivere. Jeg linker til tyske sider, da der er mange penge at spare på receivers ved at gå over grænsen. Deres næste generation HD receiver i den lille klasse, 607'eren, er fremme og har som de forrige, fået super kritik. En sådan kan du få i Tyskland til

408 euro

Jeg vil anbefale dette 7.1 højttalersystem fra USA, Axiom audio, som får forrygende kritik til prisen. Inklusive moms og told og shipping bliver prisen 9.120,- for hele systemet og Axiom Audio sørger for al besværet.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#5 HonoDelLoce 15 år siden

Tusind tak for svarene..

Jeg sidder lige og kigger på jeres links, og pludselig slår det mig.. Måske er der penge at spare i og med at jeg faktisk ikke ser den store fidus i 7.1...

Jeg har en forholdsvis lille stue, og spørgsmålet er, om det kan svare sig at døje med at finde ud af hvor de to ekstra højttalere kan placeres..

Er 5.1 totalt outdated, og forværrer det lyden ved HD-lyd nævneværdigt i forhold til 7.1 ?
Gravatar

#6 filmz-Bruce 15 år siden

#5 Nej da. 5.1 er da super for surround. Det er kun hvis rummet giver dig akustiske muligheder for at udnytte 7.1, at det kunne være en idé at gå niveauet op. Og så er det jo stadig ikke alle lydspor, som udnytter 7.1 fuldt ud. Men hvis man hører et rigtig godt 7.1 lydspor, så er det guld værd. F.eks. i 3:10 To Yuma, hvor man kan høre folk på gaden i baghøjttalerne lade og affyre deres våben og derefter høre kuglerne suse forbi ørerne for at ramme objekter i front lydbilledet.

Du skal være opmærksom på en anden mulighed. De fleste surround højttalere er såkaldt monopole. Dvs. lyden der kommer derfra, er retningsbestemt, præcis som fronterne og centerhøjttalerne. Det er helt fint, når man hører musik, men hvis du har hørt dipole højttalere, så vil du måske foretrække dette. Dipole højttalere laver diffus lyd, så du hører lyden fra siderne (i 5.1 opsætning), men du kan ikke retningsbestemme den. Det er ekstremt effektivt og personligt foretrækker jeg klart dipol lyd fra mine surround højttalere og monopol lyd fra mine baghøjttalere. Og fordelen ved dipol lyd er også, at man kan bruge disse i små rum, tæt på ørerne, da lyden jo ikke er retningsbestemt.

Du kan læse mere om det her

Axiom surround højttalerne er QUADROPOLE!!! Dvs. der er fire enheder som spreder lyden i hver surround højttaler. De er blevet rost meget i anmeldelser i USA og jeg har ofte selv overvejet at udskifte mine med disse.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#7 filmz-Utyske 15 år siden

Jeg kører også "kun" 5.1 og det fungerer glimrende. I min stue ville det også blive totalt fjollet, hvis jeg skulle have to ekstra højttalere hængende.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#8 HonoDelLoce 15 år siden

Very insightfull .. Thank you a bunch :)

Jeg må lige have set på de økonomiske muligheder i sådan et 5.1-sæt fra Axiom som du linkede til.. Efter at have læst lidt reviews af dem, er jeg da blevet helt forelsket i dem.. Og så giver de mange farve-sammensætningsmuligheder lige et ekstra pist (selvom det da ikke skal være nogen hemmelighed, at det ikke lige er the main reason :D)

Skriv ny kommentar: