Schindler. Jeg så Pianist i forgårs, og den er god nok, men mangler lidt pointen. Den er lidt for meget en opremsning af forfærdelige ting. Personligt er jeg helt vild med Schindlers List, fordi han netop vælger at gøre en forskel. Det er der de to film adskiller sig.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Jeg kan kun give dig ret i, at Pianisten givetvis gengiver virkelige begivenheder mere præcist. Den følger ret slavisk nedskrevne begivenheder, hvilket netop er dens store svaghed. Virkeligheden gør sig ikke nødvendigvis godt på film. Det har producenterne af Schindlers List for længst indset, og har i stedet koncentreret sig om at lave en film, der siger noget os noget vigtigt og fanger ånden af heltene og rædslerne i krigen mere præcist end noget andet jeg har set. Det samme gør sig gældende for Saving Private Ryan og Empire of the Sun. Begge er film, der må betegnes som fantasi, men som rører os mere end nogen andre krigsfilm nogensinde.
#16 HVem er det lige "heltene i krig" i Schindlers Liste er? Og hvad er det vigtige at den siger os? Jeg synes det er problematisk at en film om jøder i virkeligheden fokuserer på to nazister og kun har de jødiske roller som mindre bikarakterer uden indflydelse på handkingen. Du lærer aldrig hvem stern er i Schindler List. Burde en film om holocaust ikke handle om jøder synes du?
Det er jo netop det at Schindler ikke er jøde, eller decideret jødeforkæmper der gør filmen interessant.
*spoiler* Han starter som kold businessman, men får langsomt øjnene op for de menneskelige konsekvenser af hans og nazisternes handlinger. /spoiler
Det er Schindler der er hovedperson, det kan vel ikke overraske dig når du ser titlen. Jeg synes filmen er en flot men samtidig hård fortælling, og den handler primært om mennesker. At du synes den skal handle udelukkende om jøder forstår jeg ikke, jeg synes den fungerer glimrende som den er.
Det kan være du vil foretrække Pianisten, der følger jøderne på tættere hold gennem hele filmen.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
I virkeligheden vil jeg vove at påstå, at nazisten i Pianisten også er den aktive. Hovedpersonen er passiv og flytter bare fra det ene sted til det andet, fortæller historien gennem hvad han ser ud af vinduerne. Det er naziofficeren til sidst, der tager en aktiv rolle og hjælper ham igennem. På en måde er, det der gør Pianisten rørende, det samme som i Schindlers. Forskellen er bare, at Schindlers koncentrere sig om hvorfor nazisten tager beslutningen.
#11 Patriarch 21 år siden
#12 davenport 21 år siden
Den er da suværen.
#13 MadMartigan 21 år siden
#14 gi-jones 21 år siden
#15 filmz-WSTE_M 21 år siden
descend on us all this day, and for evermore.
#16 gi-jones 21 år siden
#17 Morbid 21 år siden
#18 filmz-pherkel 21 år siden
#19 El vez 21 år siden
*spoiler*
Han starter som kold businessman, men får langsomt øjnene op for de menneskelige konsekvenser af hans og nazisternes handlinger.
/spoiler
Det er Schindler der er hovedperson, det kan vel ikke overraske dig når du ser titlen. Jeg synes filmen er en flot men samtidig hård fortælling, og den handler primært om mennesker. At du synes den skal handle udelukkende om jøder forstår jeg ikke, jeg synes den fungerer glimrende som den er.
Det kan være du vil foretrække Pianisten, der følger jøderne på tættere hold gennem hele filmen.
#20 gi-jones 21 år siden
**Stor fed spoilerwarning**
I virkeligheden vil jeg vove at påstå, at nazisten i Pianisten også er den aktive. Hovedpersonen er passiv og flytter bare fra det ene sted til det andet, fortæller historien gennem hvad han ser ud af vinduerne. Det er naziofficeren til sidst, der tager en aktiv rolle og hjælper ham igennem. På en måde er, det der gør Pianisten rørende, det samme som i Schindlers. Forskellen er bare, at Schindlers koncentrere sig om hvorfor nazisten tager beslutningen.