Gravatar

#1 filmz-Is 17 år siden

Hejsa :D

Jeg har fået en opgave, hvor jeg skal skrive om David Finchers film Se7en.
Jeg skal forklare hvorfor det er en Thriller, og mit spørgsmål til jer kære brugere er at hvad det er der betegner en Thriller, og hvorfor Se7en er en.

På forhånd tak :-)
Gravatar

#2 Spanner 17 år siden

"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#3 mvejen 17 år siden

Fandt lige denne definition på thriller ved at Google:
"A fast-paced, high stakes crime story in which the protagonist is generally in danger at every turn, with the most danger coming in the final confrontation with the antagonist.", den passer vidst meget godt på Seven.
Gravatar

#4 filmz-Le Samouraï 17 år siden

Man kan sagtens strække thrilleren til at dække Se7en, men personligt vil jeg mene, at det er mere givende at behandle den som en kriminalfilm og gerne inddrage film noir.

Fra thrilleren henter Se7en det højspændte plot, hvor der er noget på spil (fang morderen, inden han begår sit næste mord) og en tidsfrist.

Fra kriminalfilmen henter den selvfølgelig hele det, at have en forbrydelse og udforskningen af den som sit omdrejningspunkt og to politifolk som hovedpersoner.

Fra film noir henter den sit dystopiske univers, hvor alting forfalder, og alle (eller næsten alle) er sig selv nærmest; hvor det altid er mørkt eller i det mindste overskyet, og hvor grundtonen er pessimistisk.

Man kan sådan set også inddrage buddy-filmen for at se på, hvordan makkerparret og deres forhold beskrives.

Se7en befinder sig som de fleste, moderne film i en blandingsgenre, og det er nok svært at beskrive den som thriller uden at komme ind på de områder, hvor den netop ikke ligner den typiske thriller.

Der er også en anden, historisk vinkel: Genrebetegnelser har det med at svinge i popularitet. Fx. var "gyser" i en stor del af 1990'erne ikke populært hos distributørerne, og derfor solgte de gerne gyserfilm som noget andet. Det samme gælder "kriminalfilm", som man stort set ikke ser mere. Til gengæld er "thriller" så dukket op, fra at have været en meget specifik genre, som Hitchcock mere eller mindre har etableret på film, til nu at være en slags "skraldespands-genre", som man putter alle mulige andre film ind under, fordi det lyder pænere. Science fiction bliver fx. også ofte solgt som thrillere (evt. "sci-fi thriller"), antageligt fordi begrebet har et eller andet støvet over sig, og det er nemmere at lokke folk i biografen med ordet "thriller", fordi det lover spænding.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5

Skriv ny kommentar: