Gravatar

#11 frahm-2 13 år siden

HonoDelLoce (4) skrev:
folkene bag filmene tjener jo altså også ekstra på, at en film er bio-eksklusiv i et stykke tid.

Det tror jeg ikke nødvendigvis at du har ret i. Problemet er jo at de nye film som bliver kraftigt markedsført ikke er tilgængelige for alle. Bor du på landet med 30 min. kørsel (eller længere) til nærmeste bio, som i øvrigt kun viser 1-2 film om ugen, så er der en hel del film du ikke har mulighed for at se før lang tid efter premieren hvis de da overhovedet nogensinde kommer til din lokal bio. Havde disse folk muligheden for at se filmen på VOD samtidig med premieren eller måske bare 1-2 uger efter, så ville det åbne for et helt nyt kundesegment.
Dette ville naturligvis være et problem for biografen, men jeg tror ærligt talt at biograferne skal til at gentænke deres forretningskoncept hvis de gerne vil overleve i fremtiden.

HonoDelLoce (4) skrev:
et fåtal af de folk, der downloader nye film via nettet, gerne ville betale, hvis de kunne.. Men jeg vil vove at påstå, at over 95% ville være fuldstændig ligeglade

Jeg vil faktisk vove den modsatte påstand. Jeg vil skyde på at 75-90% vil kunne konverteres til betalende kunder. De vil ikke komme af sig selv, men hvis de får et stort udvalg til en rimelig pris og VOD platformen samtidig bliver markedsført kraftigt nok, så tror jeg faktisk at forbrugeradfæren på nettet kan ændres. Jeg tror at mange piratkopiere fordi alternativet i lang tid har været meget ringe. Hvis de nye generationer får et reelt lovligt alternativ, så tror jeg på at de benytter sig af det, fremfor det ulovlige.

Foeller (7) skrev:
Kan du fortælle mig, hvorfor The King's Speech skal udgives den 3. marts i Danmark, men d. 16 december i Grækenland og den 21. januar i Finland?

Det har også i høj grad noget at gøre med konkurrencesituationen i de forskellige lande. I Danmark ses danske film af rigtig mange mennesker, hvilket vil sige at en dansk film som for eksempel Klovn The Movie pludselig kan være en stor trussel mod en stor Hollywood komedie. Derfor vil distributøren ikke lægge sin Hollywood komedie samtidig med Klovn, da han ved at hele målgruppen alligevel vil gå ind og se Klovn. I Sverige, Polen eller Japan (eksempelvis) er billedet et andet og derfor kan den store Hollywood komedie nogle gange komme tidligere eller senere til disse lande.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Gravatar

#12 Slettet Bruger [2069375289] 13 år siden

En af grundene til, at film skal tjene sindsyge summer ind, er jo fordi reklamebudgettet ofte er vanvittigt stort og det er vel et af de vigtigste argumenter for, at filmene skal være eksklusive i biografen i en periode.

Efter min bedste overbevisning, er det vel et spørgsmål om at kigge på den forretningsmodel man kører i øjeblikket og overveje om den efterhånden er relevant, i lyset af hvordan verden ser ud i dag.

Ved at udgive på flere medier næsten samtidig får man jo samtidig en anden form for eksponering og så er der måske ikke behov for en kampagne, der koster det samme som filmen koster.

Jeg tror bestemt ikke at biografen dør, blot fordi film bliver til rådighed næsten samtidig på dvd/BD og streaming, det bliver naturligvis anderledes, men behovet for at sidde og gnaske popkorn i mørket, sammen med en masse andre mennesker, tror jeg vil bestå.

Som en anden skriver, kan man jo give biograferne de første måske fire uger og lave en launch af filmen over hele verden, altså når vi taler store film - det er jo muligt i den digitale tidsalder.

Så kan man udgive filmen på streaming efter de fire uger i 720p og efter den har været ude på streaming i nogle uger, kan man udgive BD/dvd, samt måske en bedre udgave på streaming.

Det giver biograferne mulighed for at have filmene i nogle uger eksklusivt OG er det en film i 3D, har de muligheden for at have den eksklusivt, indtil BD'en udkommer, men giver stadig folk mulighed for at se den i anstændig kvalitet derhjemme.

Jeg er eksempelvis ikke stor fan af biografer længere og vil have det fint med at se en film på streaming i 720p, for så evt. at gå ud og købe den efterfølgende på BD/dvd. Hvis det drejer sig om en 3D-film, skal jeg alligevel se den på meget specifikke tidspunkter i specifikke biografer/sale, hvis jeg ikke vil se den i 3D, så kan jeg ligeså godt se den hjemme, da sådan en ofte bliver vist i de mindre sale med det knapt så fede AV-setup.
Gravatar

#13 Kruse 13 år siden

frahm-2 (11) skrev:
De vil ikke komme af sig selv, men hvis de får et stort udvalg til en rimelig pris og VOD platformen samtidig bliver markedsført kraftigt nok, så tror jeg faktisk at forbrugeradfæren på nettet kan ændres.

Men her tror jeg lidt problemet kommer til at ligge. Hvis ikke Danmark begynder at få de nyeste film på samme tid som i USA, så tror jeg ikke at du får ændret ret mange piraters adfærd.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#14 MMB 13 år siden

Kruse (13) skrev:
Men her tror jeg lidt problemet kommer til at ligge. Hvis ikke Danmark begynder at få de nyeste film på samme tid som i USA, så tror jeg ikke at du får ændret ret mange piraters adfærd.

Præcis, og det er det største problem, hvis du spørger mig.
Der er behov for nytænkning i branchen.
Gravatar

#15 wiseguy 13 år siden

Nok et af de mest interessante emner jeg har set på Filmz forum længe… Annette K. Olesens kronik er helt klart brandfarligt materiale og jeg kan sagtens se hvorfor biograferne piver over hendes forslag. Men hun har jo ret og der hvor hun rammer sømmet lige i røveren, er med hendes sammenligning af salget af mælk i ”gamle dage”.

Det vigtigste for mig som filmelsker er at filmen er til rådighed for mig og det ville være rart, at jeg selv kunne bestemme, hvor og hvornår jeg vil se en sprit ny film.

Førhen var jeg selv en flittig tilhænger af det gamle motto fra Bogart, med at film skal ses i biografen. Men sådan har jeg det ikke længere. Jeg ville ønske, at det stadig var attraktivt for mig at gå i biografen, men det er det bare ikke på sammen måde mere!

Det er der så flere grunde til. Først og fremmest er en biograftur blevet alt for dyr og med tre små børn er selve logistikken i at jeg kan komme i biografen med lillemor blevet en bøvlfaktor. Men hvis vi skal to mennesker i biografen til en billetpris på mellem 80 og 100 kr plus slik, sodavand og popcorn, ja så er vi på plussiden af 300 kr. herudover kan du så lægge prisen på benzin fra Billund til enten Vejle, Kolding eller Klovborg og retur igen.
Konkurrenten til biografen hedder Blu-ray, set i hjemmebiografen og typisk indkøbt til en max pris på GBP 15 svarende til ca. 130 kr lige pt.

En anden ting er den mentalitet, som især de yngre biografgængere har. Nu lyder jeg måske som en af de gamle gnavne mænd på balkonen i Muppet Show, men jeg gider sku ikke at finde mig i, at en flok egocentrerede teenagere sidder og småsnakker under filmen eller oplyser hele salen med deres smartphones. Det mener jeg er et stort og tiltagende problem for biograferne. Hvis jeg skal betale 100 kr for en billet, så vil jeg ha’ lov til at se filmen i fred.

Et andet problem, som jeg har nævnt flere gange er, at mange af operatørerne ikke tager deres job seriøst. Så sidder jeg igen og bander og svovler over, at jeg lige har givet 100 kr. for at se en film i uskarp kvalitet og bebrejder mig selv, at jeg ikke bare ventede til den kom på knivskarp BD.

Men her har vi det: ventede – hvorfor skal biograferne ha’ monopol på at vise nye film? Tiderne er skiftet og behovet er skiftet. Utyske nævner også markedsføringen af film – det koster kassen!! Lav release på filmen på én gang på samtlige medier og saml markedsføringen. Så kan folk selv bestemme om de er til bio, DVD, BD eller VOD og jeg tror seriøst også, at det vil begrænse piratkopiering om ikke andet en lille smule.

Jeg er i den grad filmelsker og jeg har haft nogle fantastiske oplevelser i biografmørket – men jeg synes, at det nuværende system er alt for monopolistisk. Der er ingen tvivl om at enkelte biografer vil bukke under for udviklingen hvis Annette får sin vilje, men so be it!! Hvis biograferne ikke snart udvikler deres koncept, så vil flere af dem dø alligevel!
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!

Skriv ny kommentar: