Gravatar

#1 frahm-2 13 år siden

Jeg ved at dette spørgsmål har været vendt før herinde, men efter Annette K. Olesens kronik i Politiken, er der kommet lidt gang i debatten.

Debatten handler kort sagt om det skal være muligt at se film online samtidig med at de har fået biopræmiere. For publikum, producenter og distributører vil det uden tvivl være en fordel, men der er et problem med biograferne, samt (som Olesen pointere) med formuleringen i støtteordningen fra DFI.

Biograferne vil uden tvivl tabe indtægt på dette, men kan man tænke sig til et system hvor de ikke taber på det? kunne man ikke forstille sig at biograferne lavede deres egen VOD portal, hvor filmene lå så længe de kørte i biografen? På den måde ville biografens potentielle publikum og indtjening øges markant.

Herunder er lidt baggrund omkring debatten. Kom gerne med jeres indspark.

Annette K. Olesens kronik:
http://politiken.dk/debat/kroniker/ECE1458633/dans...

Producentforeningen og DFIs holdning:
http://politiken.dk/kultur/film/ECE1458701/instruk...

Danske Biografers holdning:
http://politiken.dk/kultur/film/ECE1459074/biograf...
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Gravatar

#2 MMB 13 år siden

Hvis det stod til mig:

1) Sæt filmen i biograferne SAMTIDIG alle steder i verden først.
2) 2-4 uger senere skal alt på DVD, Blu-ray og demand.

Det er så uholdbart, at vi i Danmark skal vente flere måneder på at amerikanske film kommer i de danske biografer. Nogle gange går der op til et halvt år, og til den tid er filmen alligevel kommet på Blu-ray.

Jeg synes, det er fint, at biografen får en fordel, men jeg synes også der går for lang tid mellem en film vises i biografen, til den udgives på DVD. Det gør, at folk i højere grad opsøger Screeners, camrecordings eller lignende ulovlige film. Hvorfor vente et halvt år på en film udkommer på DVD, når den alligevel ikke har kørt i biografen i flere måneder+

Personligt er jeg sindssygt fristet til at se Hugo på nettet før tid? Hvorfor? Fordi jeg ikke gider vente 2 måneder, inden den kommer til Danmark, når alle andre kan se den nu. Jeg vil med glæde betale 3 biografbilletters pris for at se den i Danmark nu, men jeg kan ikke klare ventetiden. At jeg så nok ikke ender med at gøre det skyldes, at jeg gerne vil have den optimale oplevelse i biografen.

Men vi lever for søren i et globaliseret samfund, hvor nyheder kan komme fra den ene ende af verden på få minutter. Hvorfor kan vi så ikke få den samme udgivelsesdato alle steder i verden? Eller i det mindste ikke så store forskelle i udgivelsesdatoerne. Jeg kan godt se, det er et problem ved film, der skal eftersynkroniseres til børn. Men ellers synes jeg ikke, det er et problem.
Gravatar

#3 MMB 13 år siden

Hvorfor er der ikke kommet et eneste svar herinde (bortset fra mit)?
Gravatar

#4 HonoDelLoce 13 år siden

Jamen, jeg vil da med glæde svare på det..

Jeg kan godt se argumenterne for samtidige udgivelser.. Men jeg håber ikke det sker.. Der er både nostalgiske grunde (hvor mange forældre ville gide tage deres børn med i biffen, hvis de i stedet kunne leje filmen og slippe for det stress, det kan medføre at tage sådan en tur? Og hvor mange af mine biografbesøg som kid ville jeg undvære? Absolut nul!) og økonomiske grunde; folkene bag filmene tjener jo altså også ekstra på, at en film er bio-eksklusiv i et stykke tid. Og flere penge giver bedre film! (og læg nu mærke til, at jeg IKKE siger, at større budgetter giver bedre film!).

At bruge pirateri som argument for samtidige udgivelser giver absolut ingen mening - jeg er godt med på, at et fåtal af de folk, der downloader nye film via nettet, gerne ville betale, hvis de kunne.. Men jeg vil vove at påstå, at over 95% ville være fuldstændig ligeglade - nej, faktisk ville de gnubbe sig i hænderne over, at de kunne få nye film i god kvalitet meget hurtigere - og stadig ganske gratis.

Foeller (2) skrev:
Personligt er jeg sindssygt fristet til at se Hugo på nettet før tid? Hvorfor? Fordi jeg ikke gider vente 2 måneder

Det er ikke et argument, men et forsøg på en undskyldning for at handle uden om reglerne. Ligesom "jeg ville gerne selv tjene pengene, men kunne ikke nå det hurtigt nok til at betale husleje, så jeg begik indbrud".

Foeller (2) skrev:
Men vi lever for søren i et globaliseret samfund, hvor nyheder kan komme fra den ene ende af verden på få minutter. Hvorfor kan vi så ikke få den samme udgivelsesdato alle steder i verden? Eller i det mindste ikke så store forskelle i udgivelsesdatoerne. Jeg kan godt se, det er et problem ved film, der skal eftersynkroniseres til børn. Men ellers synes jeg ikke, det er et problem.

Ofte - ikke altid - er det et spørgsmål om økonomi; om, hvor mange penge, man skal skyde af sted på at promovere en film rundt om i verden, baseret på hvor godt den klarer sig andre steder (som oftest gerne er hjemme i The States, når vi snakker Hollywood-produktioner). Det kan også være et spørgsmål om, at f.eks. de danske distributører simpelthen ikke vil bruge penge på overhovedet at hjemtage en film til det danske marked, før filmen har bevist sit værd andre steder før.
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#5 MMB 13 år siden

HonoDelLoce (4) skrev:
Det er ikke et argument, men et forsøg på en undskyldning for at handle uden om reglerne. Ligesom "jeg ville gerne selv tjene pengene, men kunne ikke nå det hurtigt nok til at betale husleje, så jeg begik indbrud".

Det er et forsøg på at understrege, at jeg mener, at film bør udgives alle steder samtidig (vel og mærke i biografen først og så på DVD senere), da jeg helt seriøst tror, at det vil indtægterne op.

HonoDelLoce (4) skrev:
Ofte - ikke altid - er det et spørgsmål om økonomi; om, hvor mange penge, man skal skyde af sted på at promovere en film rundt om i verden, baseret på hvor godt den klarer sig andre steder (som oftest gerne er hjemme i The States, når vi snakker Hollywood-produktioner). Det kan også være et spørgsmål om, at f.eks. de danske distributører simpelthen ikke vil bruge penge på overhovedet at hjemtage en film til det danske marked, før filmen har bevist sit værd andre steder før.

Ja, sådan kan man selvfølgelig se på det, når man ser det fra deres synspunkt. Men fra seerens synspunkt vil det klart være at foretrække, at der ikke går et halvt år mellem en udgivelse i USA og i Danmark.
Gravatar

#6 HonoDelLoce 13 år siden

Foeller (5) skrev:
Ja, sådan kan man selvfølgelig se på det, når man ser det fra deres synspunkt. Men fra seerens synspunkt vil det klart være at foretrække, at der ikke går et halvt år mellem en udgivelse i USA og i Danmark.

Problemet er, at man er NØDT til at se det fra producenterne og distributørernes synspunkter - også som seer.

Med den anden model, ville man brænde mange flere penge af på f.eks. hjemtagelse og PR for film, der ikke vil kunne tjene det hjem igen. Derved taber hele film-branchen penge, og der vil blive lavet færre film gode film, og det går jo netop ud over seeren så. Og jeg vil hellere vente et par måneder end undvære helt - vil du ikke?
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#7 MMB 13 år siden

Men det er jo ikke nødvendigt med de helt store forsinkelser på op til flere måneder? Én ting er måske at udgive den en uge eller to senere, men det er jo ofte mange måneder.

Kan du fortælle mig, hvorfor The King's Speech skal udgives den 3. marts i Danmark, men d. 16 december i Grækenland og den 21. januar i Finland?
Gravatar

#8 HonoDelLoce 13 år siden

Foeller (7) skrev:
Men det er jo ikke nødvendigt med de helt store forsinkelser på op til flere måneder? Én ting er måske at udgive den en uge eller to senere, men det er jo ofte mange måneder.

Nu har jeg ikke været til stede hos de mange møder, der bliver holdt omkring hvor lang tid man skal bruge på at udregne sandsynligheden for en films succes rundt omkring i verden, men siden film-producenter tjener en del flere penge en en ret stor procentdel af resten af verden, så tror jeg, de har tjek på, hvor lang tid det er "nødvendigt" at bruge..

Foeller (7) skrev:
Kan du fortælle mig, hvorfor The King's Speech skal udgives den 3. marts i Danmark, men d. 16 december i Grækenland og den 21. januar i Finland?

Større risiko-villighed hos distributører i Grækenland og Finland? Jeg aner ikke, hvordan du vil have, jeg skal svare på det spørgsmål. Ligesom jeg ikke kan svare på, hvordan det kan være, at nogle film får premiere i DK før USA - selv nogle amerikanske film :)

Jeg prøver bare at forklare de generelle grunde til udgivelses-forskubningerne :) Kan ikke svaret på hver film specifikt :)
Gravatar

#9 MMB 13 år siden

Jeg tror ærlig talt ikke, der er så godt styr på det, at der altid er en større mening med de forskellige udgivelsesdatoer i de forskellige lande som med f.eks. The King's Speech. Jeg synes virkelig, det bør organiseres bedre, så udgivelsesdatoerne er mere koordinerede, da jeg tror, det vil lokke flere biografseere til.

Om der så er en større mening med tingene, er måske muligt, men indtil der kommer nogen og siger, at det absolut ikke kan lade sig gøre at koordinere datoerne bedre, synes jeg stadig, at min model er den bedste.
Gravatar

#10 HonoDelLoce 13 år siden

Hehe.. Ja, for du har da meget bedre styr på, hvad der er bedst, end de, der lever af det :D Nice....

Skriv ny kommentar: