#1 20 år siden

Jeg søger dokumentarfilm, links og bøger om det at lave lyd til film - altså den 'tekniske' tilgang til lydsiden.

Er interesseret i alt lige fra lydoptagelsesteknik on-set, over dialog-dubbing og foley, og til underlægningsmusik.

Kan I anbefale nogle gode, dybdegående doku-film e.l. om emnet - det må gerne være i form af ekstramateriale på en film, hvis I ikke lige kender en særskilt udgivelse.

Håber I kan hjælpe.

På forhånd tak :-)
Gravatar

#2 gi-jones 20 år siden

Der er en ret fed dagbogs-ting fra King Kong på www.kongisking.net som beskæftiger sig med det. Jeg mener der er to afsnit hvor de snakker lyd, henholdsvis i produktionen og i post-produktionen. Derudover har Star Wars EP1 også en god featurette om det og mindes også at der er noget ganske hæderligt et sted på LOTR dvd'erne.

Hvad er grunden til at du søger det?
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.

#3 20 år siden

#2 - tak for forslagene, dem vil jeg lige kigge på!

Jeg søger info, fordi jeg er involveret i nogle amatørfilmprojekter som lydmand - står for/er interesseret i alle de facetter jeg nævner i første indlæg - og selvom jeg som musiker er godt inde i studieoptagelser og lydredigeringsprogrammer, så vil jeg selvfølgelig meget gerne vide mere om det, der er specifikt for filmlyd.

#4 20 år siden

Kan da lige tilføje, at jeg har fundet www.filmsound.org, som lader til at have en mængde gode artikler og links om emnet, til de der skulle være interesserede.

#5 20 år siden

Er der ikke andre forslag til relevant materiale?

Skriv ny kommentar: