Gravatar

#1 Slettet Bruger [788752606] 10 år siden

Da det ikke har været som en nyhed herinde, laver jeg lige en tråd, hvis nogen har interesse i at snakke om det.

Disney/Lucasfilm har mere eller mindre rebooted det såkaldte Expanded Universe for Star Wars, hvilket vil sige, at spil, bøger, tegneserier mv., der ikke direkte har noget med filmene at gøre, er nu udenfor canon (findes der et dansk ord for det?).

Det er åbenbart gjort for at give total kreativ frihed i forhold til de nye film, hvilket man jo sagtens kan forstå og betyder naturligvis også, at der ganske sikkert ikke bliver skævet til alle bøgerne, der eksisterede i forvejen. Jeg var dog i forvejen overbevist om, at man overhovedet ikke ville kigge på fx Thraw-trilogien osv. til den nye film, men var lidt nysgerrig omkring hvordan man ville få det til at fungere, hvilket der så er svar på nu.

For mit eget vedkommende, sikkert fordi jeg er tegneseriefan og er vant til, at DC og Marvel jævnligt rebooter deres tegneserier, er det ikke noget, der skaber de store følelser i mig. Jeg har stadig tænkt mig at spille Knights of the Old Republic med jævne mellemrum, samle de bedste Star Wars-tegneserier fra Dark Horse, læse de gode bøger, der eksisterer i forvejen.. og jeg har jo været igennem det én gang, da det meste af Marvels tegneserier fra 80'erne blev erklæret udenfor canon, vistnok dengang da Dark Horse overtog licensen.

Anyways, er der nogle af jer andre på filmz, der har en mening om det? Er det godt, skidt, ligegyldigt? :)
Gravatar

#2 Riqon 10 år siden

Bortset fra at jeg har læst (=hørt) den første bog i Thraw-trilogien, så har jeg ikke beskæftiget mig med resten af universet i nogen særlig grad, så jeg kan ikke sige, det vækker nogen følelser hos mig heller. Men jeg kan forstå, at det er temmelig meget history, der dermed bliver fjernet.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#3 Slettet Bruger [788752606] 10 år siden

Jep, det er det. Det er ikke umuligt, at Lucasfilm beslutter, at nogle af de eksisterende historier stadig er canon, især alt hvad der ligger før prequel-trilogien, men ellers taler vi jo om stort set alle historier over et utal af medier, siden de begyndte at producere den slags i slutningen af 70'erne.
Gravatar

#4 Lord Beef Jerky 10 år siden

Der er så mange grader af canon, at jeg foretrækker det sådan her for at undgå forvirringen.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#5 Slettet Bruger [788752606] 10 år siden

Lucasfilm har jo forsøgt at holde styr på det igennem tiden, men mon ikke det bliver en forvirrende omgang om nogle år igen? :) Men så kan man jo bare lave en reboot igen.

Selv synes jeg, at Dark Horse har været ret gode til at holde styr på canon i deres tegneserier, også dem der er kædet sammen med andre medier, som film og spil.
Gravatar

#6 HelmerJ 10 år siden

Jeg har ikke de store bekymringer heller. Altså hvis de ikke ændre bare for at ændre. "Hvis Luke får en søn kalder vi ham Alex, HA tag den nørder, den havde I ikke set komme"

Men hvad snakker vi 70-80% af alle fans (personligt bud), som ikke har kendskab til EU.
The ships hung in the air in precisely the same manner that bricks don't -Douglas Adams
Gravatar

#7 Slettet Bruger [788752606] 10 år siden

Jeg tror, at du har ret i, at en stor procentdel ikke ved, at der er noget der hedder Expanded Universe, men en rigtig stor procentdel af Star Wars-fans kender nok til det, uden at vide, at det har en betegnelse.

Her tænker jeg fx på gamere, som sagtens kan spille The Old Republic, The Force Unleashed osv., uden at være klar over, at disse faktisk er knyttet sammen med netop EU.

Der er ganske sikkert også andre grupper af fans, som fx holder sig til bøgerne, tegneserierne eller de animerede serier, uden at bruge tid på resten af hvad Star Wars-universet har at byde på.

Men man kan så argumentere for, at det ikke altid er en fordel at kende til det hele, fordi der er godt nok kommet meget lort ud, især spil. :D
Gravatar

#8 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Thrawn/C'baoth-trilogien er ultimativt den bedste Star Wars fortælling, der er skabt, inklusive filmene. Synd, at man ikke blot har valgt at filmatisere den som ny trilogi. Den er simpelthen så gennemført, inkl. teknik, militærstrategi, personskildring mv.
Doctor Last Warning

Skriv ny kommentar: