Gravatar

#1 McPeter 16 år siden

Havde lige en diskussion med en kollega vedr. forskellen i antallet af "de store" mandlige og kvindelige skuespillere.

Og her taler vi altså om nulevende.

Af de mandlige synes jeg hurtigt jeg kan nævne en god portion (Di Niro, Pacino, Hopkins, Freeman, Connery, etc etc - i ved nok hvem jeg mener), men det kniber lidt mere med de kvindelige. Måske er det fordi jeg ikke bryder mig om de tilsynelande succesfulde Halle Barry, Angelina Jolie, osv. men til dels har det nok også noget at gøre med de arketype roller som mange af de kvindelige skuespillere bliver udsat for.

En af mine absolutte favoritter er Jodie Foster, men kan I måske hjælpe mig med at komme i tanke om flere. Altså der er jo flere som klarer sig ganske udemærket, men at havne i "de store" gruppen kræver jo altså lige en smule mere hvis I forstår?! Ingen tvivl om at Meryl Streep er fantastisk dygtig og ligger i denne kategori, men som det meste af min generations mænd bryder jeg mig ikke så meget om hende på trods af dette. :-)

Er på det seneste også blevet ret begejstret for Kate Winslet. Ser bestemt frem til hvad hun mon kaster sig ud i fremover.

Mange tak for input. :-)
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#2 HonoDelLoce 16 år siden

Personligt er jeg helt vild med Helen Mirren :D

Men ellers vil jeg skam gerne give dig ret.. Det er måske fordi der i virkeligheden er for mange gode kvindelige skuespillere til, at nogle af dem VIRKELIG bliver stor-profileret :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#3 Bony 16 år siden

Ellen Burstyn, Kathy Bates, Maggie Gyllenhaal og Susan Sarandon for at nævne et par stykker. :)
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#4 Åkepool 16 år siden

Cate Blanchett.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#5 Bohemian 16 år siden

Dwayne Johnson
Free in serenity.
Gravatar

#6 jessup 16 år siden

Kate Winslet, tilda swinton, Charlotte Rampling,Isabelle Huppert, Samantha Morton, Juliette Binoche - der er efterhånden få mandelige skuespillere der kan få mig i biografen blot fordi de er på rollelisten, men disse kvinder løfter enhver film
This is just until June
Gravatar

#7 Herrguth 16 år siden

Synes der er masser af store skuespillerinder:
Meryl Streep, Glen Close, Lauren Bacall, Ellen Burstyn, Kate Winslet, Angelina Jolie, Cate Blanchett, Laura Linney, Judi Dench, Rachel Weisz, Frances McDormand, Annette Bening, Hilary Swank, Charlize Theron, Kathy Bates, Julianne Moore, Susan Sarandon, Jodie Foster, Helen Mirren og mange flere...
Gravatar

#8 sluppermand 16 år siden

Diane Keaton!
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#9 Åkepool 16 år siden

Juliette Lewis.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#10 fubar 16 år siden

Mener også der er gode skuespillerinder, men grunden til at folk har nemmere ved at remse mandlige skuespillere op, tror jeg skyldes at 80% af alle film handler om mænd.

Meryl Streep og Diane Keaton er to af de bedste. Men der er mange flere og en del unge skud i blandt.

Skriv ny kommentar: