Gravatar

#1 davenport 21 år siden

Jeg har tænkt på, hvorfor stormtropperne i de nye SW har en anderledes hjelm (og dragt) en dem i de gamle film?
Er det et designspørgsmål, rent filmisk, eller er der en starwarsforklaring?
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#2 azathoth 21 år siden

#1: Det er jo ikke stormtroopers, men clone troopers der er med i de nye film ;)

Jeg tror simpelthen forklaringen er at dragten er blevet udviklet i de 20-25 år imellem de to film... og så fordi det står i manuskriptet! :D
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!

#3 21 år siden

Jeg har ikke noget svar på spørgsmålet, men det kunne være indledningen til en god SW-nørd debat:

Hvorfor fanden er det, at Lucas hele tiden skal proppe nye design-elementer ind i SW-universet, i stedet for at bevare en rød tråd og trække på de gode gamle?

Hvorfor skal der være alle de åndsvage nye rumskibe, fx. de klon-destroyere/transport-skibe, de nye fightere i Epi. 3, nye tanks i Epi. 2 o.s.v.? Det er ikke blot med til at udvande universet, det virker også urealistisk, at der skulle blive udviklet så meget på så få år.

IMO havde det været langt federe hvis man havde gen-/pre-introduceret kendinge som Y-wing og Imperial Star Destroyer i den nye trilogi.

Det samme gælder f.s.v.a. rumvæsenerne. Hvad er alle det for nogle klovne, der er piloter ved podrace't? Den eneste jeg kunne kende fra det gamle SW-univers, var ham med de mange øjne fra planeten Malastare. Og hvad sker der med ham der Dex Dexter eller hvad han hedder med hip-hop hængerøv, som Obiwan spørger til råds? Kunne man ikke have brugt et af væsenerne fra den gamle cantina?

Og for at vende tilbage til #1: Det er et godt spørgsmål! Hvorfor f..... blev klontropperne ikke introduceret med de originale stormtrop-uniformer?

Tag dig sammen Lucas, når du engang nosser dig sammen til at lave Epi. 7-9 (eller en tv-serie).

Do I stand alone?

Og hr. "bn": Fat dig venligst i korthed :-)

#4 21 år siden

Tilføjelse: Davenports spørgsmål er i øvrigt tosidet: Der er jo ikke blot forskel på dragten mellem de originale stormtropper og klontropperne. Der er også markant forskel på dragterne (hjelmen) hos klontropperne i Episode 2 og Episode 3. Hjelmen i Episode 3 ligner mere en stormtrop-hjelm. Den udvikling passer godt nok kronologisk, men det virker ikke særligt sammenhængende eller realistisk (hvis det altså giver mening at tale om realisme).
Gravatar

#5 azathoth 21 år siden

#3: Ehr ja... prøv at tænk på hvor meget der har ændret sig i vores verden på blot 20 år. Prøv at tænk på hvor hurtigt udviklinge af våben gik under anden verdenskrig. Atomvåben, jetfly mv. er ting som er født af anden verdenskrig. Det kan da godt være det var kommet på et tidspunkt, men sandsynligvis ikke så hurtigt.

Jeg synes da netop det er realistisk at teknologien er forskellig i de to trilogier, det er bl.a. for at vise forskellen i de to æraer. I den nye trilogi er republikken på sit højdepunkt, og designfilosofien er derefter bl.a. med bløde runde former på rumskibe osv. I den gamle trilogi hvor galaksen lever under et tyranni laver Imperiet skibe der kan spyttes hurtigt ud, dvs. med simple geometriske former, så der ikke skal lægges en masse håndværk i det: en stor trekant, en rund kugle med to plader på.

Den nye trilogi handler netop om hvordan Republikken kommer til at blive Imperiet. Og efterhånden som vi kommer længere hen i den nye trilogy, jo mere minder designet om de gamle film: Clone troopers ligner stormtropper uden helt at være det, skibene blive mere kantede, fx. de nye Jedi Fighters eller de nye X-Wing agtige skibe der er med i Episode III. Den trekantede Star Destroyer agtige form så vi jo allerede i Episode II.

Mht. aliens, så kunne jeg forestille mig at dem der er med i den nye trilogi ikke er med i den gamle fordi de ville være umulige at lave dengang. Mange af de nye aliens har mystiske former, fire arme osv osv. Jeg synes da at der er masser af gengangere fra de gamle film til de nye, så forbindelsen er der da.
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!
Gravatar

#6 davenport 21 år siden

Ja, det er nok blevet lidt overeksponeret med alle de nye skibe. Det undrer mig, at skibene fra førhen er vildere end skibene fra "nutiden".
Gravatar

#7 davenport 21 år siden

edit: men det besvarede du jo ovenover for mig ;)

#8 21 år siden

#6: Enig. Lucas er gået amok, fordi den nye teknologi har tilladt det. Bare ærgerligt, at resultatet ikke er blevet imponerende, når det på samme tid går ud over universets teknologiske kronologi, om jeg så må sige.

Visse ting kan dog (bort)forklares: I Episode I 'suges' RD-enhederne op i Naboo-jagerne, mens de i de nyere X-wings møjsommeligt må hejses op. Her kan Lucas undskylde sig med, at man ikke nødvendigvis er lige langt fremme med at alle teknologier i alle civilisationer.

Generelt er det dog et problem - og det kunne let have været undgået, netop fordi Lucas selv var så langt fremme i 77, at den teknologi han introducerede den gang ville holde idag uden alle de ligegyldige opdateringer.

(PS: Behøver jeg nævne en flyvende RD-D2?)
Gravatar

#9 davenport 21 år siden

Nej en flyvende R2 glemmer man aldrig!!!
Gravatar

#10 JannikAnd 21 år siden

#8/9

Den har jeg da glemt..! Er det i episode II? - Det er jo ganske forfærdeligt! Jeg kommer aldrig til at gense de nye...

Skriv ny kommentar: