Gravatar

#11 Neranders 14 år siden

Lige en opfølger til ovenstående indlæg. Jeg beklager længden, og håber ikke det skræmmer folk, både kendere og ikke-kendere af Studio Ghibli eller Hayao Miyazaki. Næste del følger den spæde start af Studio Ghibli, hvor vi blandt andet kommer ind omkring navnets oprindelse. :)

Navarre3 (10) skrev:
Glimrende info - bliver det ved på denne måde skal det nok blive en god tråd. Tillyke med dit første skriv Neranders :)

Jeg siger rigtig mange tak. :) Sige endelig til, hvis der er noget der ønskes ændret; mængden af detaljer (nogle af dem er knap så relevante, men dog finurlige at have med), information eller lignende. Og det gælder jer alle, bare sig til, og jeg skal se om jeg kan gøre noget ved det. :)
"My first girlfriend turned into the moon."
"That's rough, buddy."
Gravatar

#12 Takfornu 14 år siden

Som stor kender af animation både før og nu har jeg fulgt Studio Ghibli eller Hayao Miyazaki i mange år, og jeg synes kun det er god at der endelig nogen som giver ham/dem en en god gennemgang.

Jeg skal nok komme med kommentarer løbende. BTW for nogle år siden var der en anden bruger som også lavede en udførlig gennemgang i en lang post. Prøver lige at se om jeg kan finde den til dig.
A Life Lived in Fear - Is a Life Half Lived !
Gravatar

#13 Neranders 13 år siden

Lige et bump, så tråden ikke går død.

Jeg beklager den manglende aktivitet på tråden her fra min side af. Det skyldes dog jeg hidtil har haft mere end rigeligt at se til hernede i Dubai. På fredag ser det ud til, jeg får tid til at fortsætte med min gennemgang af "The Birth of Studio Ghibli".

Navarre3, fandt du nogensinde den omtalte post?

EDIT: Måske bliver der tid i aften, men nu må vi se. Skal uanset hvad, lige være færdig med dagens aflevering i historie. :)
"That's rough, buddy."
Gravatar

#14 Neranders 13 år siden

Bump.
"That's rough, buddy."
Gravatar

#15 Neranders 13 år siden

Nu er det igen blevet tid til at tage fat om featuretten "The Birth of Studio Ghibli", hvor vi gerne skal nå igennem den sidste del.

Studio Ghibli var nu blevet skabt men, hvor kommer ordet "Ghibli" fra? Mange vil nok tro det er et japansk ord eller opfundet navn specielt til studiet. Men nej, det er faktisk ingen af delene. "Ghibli" er et italiensk ord for en varm vind, som kommer nede fra Sahara ørkenen. Under 2. Verdenskrig navngav italienerne også et af deres observationfly efter denne vind. Det var Hayao Miyazaki selv som besluttede sig for navnet og det afspejler også hans fascination af at flyve. En fascination som ses tydeligt i adskillige af hans film. Det var dog først senere hen, han fandt ud af det også var ordet for en varm vind.

I gennem tidens løb har Studio Ghibli udgivet et hav af film, og man kan næsten sige, den ene var mere succesfuld end de forgående. Men den første film det nye studie kom frem med, var "Laputa: Castle in the Sky", som også viste sig værende et stort hit. Men efter at have lavet to eventyrlige science fiction film, bevægede Miyazaki sig over i en hel anden boldgade og overraskede de fleste hans næste film. Efter at have gået og tænkt på historien i 10 år, så han endelig sit snit til at introducere nogle magiske væsener, som ville tage verden med storm: "My Neighbour Totoro".

Ligesom det var tilfældet med "Nausicaä of the Valley of the Wind", fik Suzuki afslag da han fremlagde ideen. En film om underlige skovvæsener sat i efterkrigstiden var for en mærkelig idé og producenterne sagde, ingen ville se den. Men Suzuki var ikke til at kure og han forsøgte med en anden strategi. Næste gang han forsøgte at få grønt lys til "My Neighbour Totoro" fremlagde han et dobbelt projekt som også indeholdte Isao Takahatas "Grave of the Fireflies". Det var risikabelt at lave to film på samme tid, men Suzuki var desperat for at få grønt lys for projekterne. Men ligeledes hjalp det og Suzuki måtte stå model til endnu et afslag.

Men som man siger, det er mørkest lige inden daggry og heldet tilsmilede endelig de tre entusiastiske filmskabere. To forskellige udgivere bakkede op om projekterne og de blev begge sat igang. Og derefter hobede problemerne sig op. Studio Ghibli havde fået en frist på to år, men de havde ikke mandskabet til at fremstille to film i fuld spilletidslængde parallelt, og der var også to forskellige producenter, som skulle holdes styr på. Men da de to år i helvede, som det havde været at arbejde med de to film på samme tid, var ovre, viste anstrengelserne for alvor at bære frugt, da de to Studio Ghibli film komplet dominerede prisuddelingen i den japanske filmindustri 1988.

Efter at have snakket om de to film, springer dokumentaren godt i emnet og fortæller om en arbejdsdag, hvor Miyazaki sad på en bænk i offentligheden hele dagen, i færd med at researche hvordan unge pigers nederdele bevægede sig. Resultatet af den dag på bænken kan ses i "Kiki's Delivery Service", som udkom i 1989. Endnu engang havde Studio Ghibli skabt et hit, der solgte fire gange så mange billetter som selskabets foregående film og toppede de japanske biograflister. Men selv på trods af filmens enorme succes, havde den også medført et problem for Studio Ghibli, der nu var kendt for medrivende film i høj kvalitet. Faktisk havde kvaliteten i "Kikis Delivery Service" været så høj, det tog dobbelt så lang tid at færdiggøre filmen som normalt. Men da japanske animatorer fik løn ud fra kvantiteten af arbejdet og ikke kvaliteten, tjente de kun halvt så meget. Et andet problem var, at animatorer blev hyret for en film af gangen, de var ikke en fast del af Studio Ghibli. Løsningen kom ved at ansætte unge animatorer og så selv stå for at udvikle og træne dem. Dette var en af de to mål Miyazaki havde sat for Studio Ghibli, hvor det andet var at skabe et godt og behageligt arbejdsmiljø for produktionen af animationfilm. Det var også ved dette punkt Suzuki besluttede sig for at arbejde fuldtid ved Studio Ghibli.

En ny film fra Studio Ghibli var dog uundgåelig og i 1991 fik publikum "Only Yesterday", hvor arbejdskraften havde været et hold af unge animatorer. Med sin erfaring som producer hjalp Suzuki Takahata med at lave den bedste film i Japan det pågældende år. Med indtægterne fra filmen formåede Miyazaki at opnå begge hans mål for Studio Ghibli, da et nyt studie var ved at blive opført omringet af træer og natur. Det var sådan Miyazaki forestillede sig det bedst mulige arbejdsmiljø. Dernæst fulgte "Porco Rosso" i sommeren 1992, som afspejlede Miyazakis idé om, hvad der var coolt og sejt. Dette var også filmen som mest tydeligt viser Miyazakis interesse for flyvning, da den foregår hovedsageligt i Adriaterhavet og luftrummet derover, og så er helten også en berømt pilot i skikkelse af en gris. Det kommer vel nok ikke som en overraskelse, når jeg skriver "Porco Rosso" blev endnu et storhit og vandt billetsalget i de japanske biografer. Samtidig var det nye studie færdigbygget.

Fire år efter holdet af unge animatorer var blevet ansat, udkom deres første egenproduktion til TV, "The Ocean Waves", hvor man kunne se deres fremgang. Men Studio Ghibli havde også en ny spillefilm på vej, som fik premiere i 1994; "Pom Poko". Det er en film om et samfund af vaskebjørne i stand til at ændre form og forklæde sig som mennesker. Selv en film med sådan et koncept formåede at placere sig øverst på billetsalget. Endnu et år gik og "Whisper of the Heart" så dagens lys, som introducerede en hel ny instruktør: Yoshifumi Kondo. Denne film formåede også at kontrollere billetsalget.

Samtidig gjorde Miyazaki klar til at skulle lave endnu en film, hvor han denne gang overvejede to forskellige historier; "Boro the Caterpillar" og "Princess Mononoke". Førstnævnte historie handler om, hvordan store eventyr kan opstå i selv så lille en verden som et insekt, der flytter fra det ene træ til det det ved siden af. Men Miyazaki havde ingen anelse om, hvilken film han først ville lave. Til Suzuki sagde han, han ville lave dem begge og Suzuki så begge historier an. Med argumentet at det var svært at lave action film efter man havde nået en vis alder, fik han overtalt Miyazaki til at fokusere på "Princess Mononoke". På daværende tidspunkt var Miyazaki 54 år gammel. En anden årsag til Suzukis valg var, at animatorerne som var blevet ansat da "Only Yesterday" blev lavet, var klar til at vise deres fulde formåen og potentiale med en storslået film. To år senere nåede "Princess Mononoke" det store lærred i de japanske biografer og blev det største hit selskabet nogensinde havde lavet.

På grund af en del af featuretten "The Birth of Studio Ghibli" blev vist på japansk TV i 1998, beskæftiger den sig ikke med tiden og begivenhederne efter "Princess Mononoke". Men der følger dog en liste over film de sidenhen har lavet og udgivet. Yderligere åbnede der, i 2001, et Studio Ghibli Museum i Tokyo.

"My Neighbours the Yamadas (1999)
"Spirited Away" (2001)
"The Cat Returns" (2002)
"The Ghiblis Episode 2" (2002)
"Howl's Moving Castle" (2004)
"Ponyo on the Cliff by the Sea" (2008)
"The Borrower Arrity" (2010)

Det var alt i denne omgang. Håber I finder det interessant læsning. Jeg tror, jeg vil hive fat på en af Miyazakis film som næste indlæg. Hvornår det bliver, vides dog ikke helt, so stay tuned in. :)
"That's rough, buddy."
Gravatar

#16 Neranders 13 år siden

Jeg faldt lige over denne gamle "nyhed". Can it really be true?
"That's rough, buddy."

Skriv ny kommentar: