Gravatar

#1 Neranders 14 år siden

Studio Ghibli er nok et navn, der får en klokke til at ringe ved de fleste herinde, eller i hvert tilfælde, Hayao Miyazaki. Hvis ikke, er der store oplevelser i vente. :)

Jeg har i denne tråd tænkt mig at gå, så vidt muligt bag om Studio Ghiblis facader og skrive om selskabets historie og dets lige, samt give mit besyv med om samtlige af Studio Ghiblis spillefilm. Derudover vil jeg også give et par portrætter af de store profiler i Studio Ghibli; instruktører, komponister og andre nøglemedlemmer (igen, så vidt det er mig muligt).

Da dette er et mere omfattende projekt, må I bryste jer med tålmodighed. Dette skyldes blandt andet også, jeg ikke er i besiddelse af alle deres film, og skal først have bjerget dem fra butikker eller onlinebutikker.

Ellers håber jeg blot i vil støtte op omkring dette projekt, da det har personlig interesse for mig selv, og fordi jeg forventer at ligge meget arbejde i det. I skal selvfølgelig også være velkommen til at give et fingerpej angående viden om personer, selskabet og filmene. :)
"My first girlfriend turned into the moon."
"That's rough, buddy."
Gravatar

#2 fazz 14 år siden

Jeg glæder mig :)
"If you figure a way to live without serving a master, any master, then let the rest of us know, will you? For you'd be the first person in the history of the world."
Gravatar

#3 Neranders 14 år siden

Ladies and gentlemen,

I wonder if you know, but the Japanese are shy. So when it comes to introducing themselves or explaining what they have accomplished, the Japanese find it rather difficult. I am, of course, one of such people. As I am not proficient in the English language, my Japanese manuscript has been translated into English to bring out this message to you, and I am very pleased to have this opportunity to talk to you about "the Ten Years of Studio GHIBLI." I am Toshio Suzuki, a producer of the Studio, and a close friend of both Miyazaki and Takahata for more than 17 years.

Jeg vil starte med denne lille tale (1996, februar) af Toshio Suzuki, Executive Managing Director i Studio Ghibli. Nok er japanere ikke gode til at præsentere sig selv, så angående Studio Ghibli, må jeg jo gøre det for dem. ;)

Men ellers er planen at, jeg i weekenden får set "The Birth of Studio Ghibli", der er en featurette på "Nausicaä of the Valley of the Wind" dvd'en. Ud fra den, vil jeg skrive lidt om, hvordan Studio Ghibli kom til verden.
"That's rough, buddy."
Gravatar

#4 MOVIE1000 14 år siden

interessant, havde helt overset denne tråd.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#5 Takfornu 14 år siden

Spændende tråd som jeg helt sikkert vil følge :)
A Life Lived in Fear - Is a Life Half Lived !
Gravatar

#6 Bruce 14 år siden

Godt initiv :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#7 Skeloboy 14 år siden

10/10
Grave Of The Fireflies
Spirited Away

9/10
My Neighbor Totoro
Princess Mononoke
Ponyo

8/10
Cat Returns, The
Nausicaa Of Valley Of The Wind

7/10
Ocean Waves
Pom Poko
Laputa: Castle In The Sky
Howl's Moving Castle

6/10
Whisper Of The Heart
Porco Rosso
Tales From Earthsea
Kiki's Delivering Service

2/10
Only Yesterday
My Neighbours The Yamadas

Det var den korte gennemgang ;)

Glæder mig til at følge tråden
Gravatar

#8 Broomie 14 år siden

Super tråd! Jeg har i længere tid tænkt mig at gå i kast med de der Miyazaki-film, som man har hørt så meget godt om. Det er dog ikke blevet til noget endnu, men det kan være en tråd som denne, kan give mig ekstra blod på tanden :) .
Gravatar

#9 Neranders 14 år siden

Med Shinsuke Nonaka, vil vi nu dykke ned under overfladen og se, hvordan Studio Ghibli rent faktisk kom til verden og, hvordan selskabet udviklede sig i de første år. Som nævnt i et tidligere indlæg, handler det om featuretten "The Birth of Studio Ghibli" (.

Lad os begynde med en introduktion af Toshio Suzuki, der tilbage i 1978 var 29 år. Han fandt sig selv stående i den situation, at han blev forflyttet til en ny arbejdsplads: Animage, et magasin om anime med en månedlig udgivelse. Som sit første projekt, valgte Suzuki "The Little Norse Prince Valiant", som er instrueret af Isao Takahata (27). En anden person, der også arbejdede ved Animage, var den unge Hayao Miyazaki. Takahata så Miyazakis talent og denne blev hurtigt en af de mere betydningsfulde animatorer på "The Little Norse Prince Valiant".

Toshio Suzuki ville have nogle kommentarer fra Takahata til magasinet og ringede ham op. Ingen af de to herrer, vidste dengang, at det telefonopkald, ville blive startskuddet til det famøse Studio Ghibli. Men Suzuki fik ikke blot et par kommentarer. Tværtimod, Takahata brugte over en time på at forklare, hvorfor han ingen kommentarer kunne give på "The Little Norse Prince Valiant" og efter sin lange forklaring, fik Suzuki en anden person i røret; Miyazaki, som sagde, han gerne ville kommentere på "The Little Norse Prince Valiant". Dog endte det alligevel med, Suzuki ikke kunne få kommentarer fra nogle af de to.

Årene gik og Suzuki fik til opgave at følge en ny animeret spillefilm, denne gang instrueret af Hayao Miyazaki. Filmen, "The Castle of Cagliostro", var, som nogle nok er bekendt med, Miyazakis første film som instruktør. Filmen resulterede i det første af mange møder mellem Suzuki og Miyazaki. Igen prøvede Suzuki at få nogle kommentarer til Animage, men dette var Miyazaki på ingen måder interesseret i. Det eneste Suzuki fik ud af mødet, var et billede med Miyazaki, der holder et stykke legetøj med en bold(når Miyazaki havde problemer med en scene, ville han kaste bolden op i luften, og skulle så gribe den igen. Lykkedes det, ville scenen gå godt). Dette legetøj, anvender Miyazaki stadig den dag i dag, når han har problemer med at få en scene til at fungere.

Selvom "The Castle of Cagliostro" ikke blev et stort hit, hvad angår boxoffice talene, var Suzuki alligevel så imponeret over den høje kvalitet af animationen i filmen, at han jævnligt havde indslag om Miyazakis arbejde i Animage. Efter deres første møde, begyndte Suzuki at tilbringe væsentlig mere tid med Miyazaki og de blev gode venner, og inden længe, begyndte de at diskutere en masse forskellige ideer, Miyazaki gerne ville lave. Suzuki gik med på nogle af ideerne og planlægningen gik igang, hvor den første, var "Nausicaä of the Valley of the Wind". Da Suzuki præsenterede ideen om "Nausicaä of the Valley of the Wind", fik han dog et kontant og kynisk afslag, da det dengang var uhørt, at lave en film uden nogen populær manga bag sig.

Men der skulle mere til at ryste de to venner og Miyazaki begyndte på mangaudgaven af "Nausicaä of the Valley of the Wind", med debut i Animage 1982. Blot et år senere, var mangaen den mest populære i magasinet. Den opnåede endda at blive stemt ind på en top fem og alle de serier, der nogensinde har kørt i Animage. Paperback versioner af den japanske tegneserie blev udgivet og tiltrak sig mediernes opmærksomhed og så var det blot et spørgsmål om tid, før Miyazaki ville få grønt lys. Og det skete.

Med Takahata som producent og Miyazaki som instruktør, strømmede topanimatorer til projektet, men selv på grund af det, kom de bagud med tidsplanen. Dette skyldes Miyzakis høje krav til animationen og endnu flere animatorer blev hentet ind. En af disse var en ung mand, der havde medbragt et manuskript og gav det direkte til Miyzaki, der omgående så hans talent. Den unge animator, Hideaki Anno er hans navn, blev sat til at animere "The Giant Warrior" i filmen, som Miyazaki ønskede et helt unikt design til. Dette talent viste sig senere, at komme frem med den populære "Neon Genesis Evangelion".

I år 1984 fik Miyazaki en drøm opfyldt, da "Nausicaä of the Valley of the Wind" udkom i de japanske biografer. Omgående blev den et hit og solgte næsten en million billetter. Køerne foran biograflugerne var længere end Suzuki havde turde drømme om; deres hårde arbejde havde båret frugt. De tre, Suzuki, Miyazaki og Takahata besluttede sig for at fortsætte samarbejdet og lave flere animerede spillefilm. Suzuki fortsatte dog sit arbejde ved Animage, samtidig med, han arbejde med de to andre.

Hvad de nu manglede, var et studie, de kunne arbejde fra. Studio Ghibli var født.

Dette er dog ikke hele gennemgangen af "The Birth of Studio Ghibli", men da jeg allerede har skrevet nok, vil jeg dele min gennemgang af featuretten op i to dele. Jeg håber I har nydt at læse det, og at det er spændende nok. :)
"That's rough, buddy."
Gravatar

#10 Takfornu 14 år siden

Glimrende info - bliver det ved på denne måde skal det nok blive en god tråd. Tilllykke med dit første skriv Neranders :)
A Life Lived in Fear - Is a Life Half Lived !

Skriv ny kommentar: