Jeg vil bare lige gøre opmærksom på at der på forsiden af Politikens 2. sektion i dag (lørdag), er en stor artikel om filmen Sunrise fra 1927 af F.W. Murnau. Jeg havde aldrig hørt om den før, men den bliver åbenbart betragtet af nogen som verdens bedste film og meget nyskabende.
Er der nogen der kender Sunrise og kan sieg et eller andet fornuftigt om den?
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Mit forhold til den er lidt det samme som med så mange andre fra den tid. Det er bestemt ikke min yndlingsfilm, men jeg kan sagtens se hvorfor den blev et så stort hit som den nu gjorde. Den er simpelthen perfekt opbygget, og man kan virkelig føle genialiteten ud i alle kroge. Derudover var genren, man kan vel kalde det en af de første thrillers, virkelig orginal og banede vejen fra mange senere film.
Kan derudover anbefale Faust og Nosferatu af samme instruktør. Den er bestemt et kig værd, da den både er god underholdning og giver et godt indtryk af udviklingen af film op gennem tiden.
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.
Jeg har set Nosferatu (så den i biografen samtidig med Shadow af a Vampire, top underholdning), den var faktisk overraskende god for en film der er over 80 år gammel. Den var en smule komisk af og til, men vi er jo vandt til noget helt andet nu, og man skulle vist lige 'omstille' sig til at det var en helt anden stil dengang. Der var livemusik til den, vistnok en dansker der havde lavet ny musik dertil og så turnerede Norden med det, det var en flot oplevelse.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
#1 lagoni 22 år siden
Er der nogen der kender Sunrise og kan sieg et eller andet fornuftigt om den?
#2 Morbid 22 år siden
Mit forhold til den er lidt det samme som med så mange andre fra den tid. Det er bestemt ikke min yndlingsfilm, men jeg kan sagtens se hvorfor den blev et så stort hit som den nu gjorde. Den er simpelthen perfekt opbygget, og man kan virkelig føle genialiteten ud i alle kroge. Derudover var genren, man kan vel kalde det en af de første thrillers, virkelig orginal og banede vejen fra mange senere film.
Kan derudover anbefale Faust og Nosferatu af samme instruktør.
Den er bestemt et kig værd, da den både er god underholdning og giver et godt indtryk af udviklingen af film op gennem tiden.
#3 lagoni 22 år siden