#46: Hvorfor? Jeg synes netop at de to film er så adskilte, at man netop ikke behøver at have set den ene for at få noget ud af den anden.
Fordi det er 'Batman Begins' der introducerer os for hovedpersonerne og Gotham-universet og fortæller Batmans baggrundshistorie, ja, fortæller os om hans motivation og om Batmans "fødsel". ... 'The Dark Knight' forudsætter, at vi allerede kender alle de tilbagevendende personer, at vi ved, hvorfor
Bruce Wayne/Batman ikke bor i sit tidligere, slots-lignende hjem længere, at vi ved hvordan den nuværende situation er mellem Bruce Wayne og Rachel o.s.v.
At have set 'Batman Begins' først giver personerne dybde og baggrund og publikum viden om deres indbyrdes relationer. ... Og for mig er disse ting da vigtige - ellers bliver det hele lige en tand for overfladisk og uvedkommende. Hvad med dig?
Mon ikke de fleste efterhånden kender Batmans baggrundshistorie og de fleste hovedpersoner? De er jo tilstede i tegneserierne og visse er også med i de tidligere filmatiseringer af Batman, både film og tv-serie - så er det jo blot at fylde hullerne ud derfra.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
#51 og Scarcrow og Batmobilen for ikke at forglemme alle hans kampteknikker og udstyr ;)
men hvor lang tid går der egentlig imellem Batman Begins og TDK fordi jeg lod mærke til at (hvis jeg husker rigtigt) at Gordon kun havde et barn i Batman Begins og at barnet kun var en baby, men i TDK er der 2 børn på omkring 7-10 år??
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Nick52: Ligesom BN forstår jeg ikke hvorfor du ikke har set Batman Begins inden TDK, men som min gamle matematik lærer altid sagde "Du skal ikke forstå, du skal bare gøre det".
Fordi jeg først begyndte at intressere mig for superheltefilm da jeg så TDK. Jeg så den første Batman bagefter i London om aftenen. Det var de eneste gode i fjerneren.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Mon ikke de fleste efterhånden kender Batmans baggrundshistorie og de fleste hovedpersoner? De er jo tilstede i tegneserierne og visse er også med i de tidligere filmatiseringer af Batman, både film og tv-serie - så er det jo blot at fylde hullerne ud derfra.
Jo, det er muligt. Men eftersom der er stor forskel på Burtons og Nolans tolkning og fremstilling af såvel de forskellige hovedpersoner som af visse nøglebegivenheder, er man stadig på bar bund, hvis man ser TDK uden først at have set BB. Tonen og stilen blev jo lagt i BB, der ligeledes forklarer Batmans indre konflikt og bevæggrunde. Uden at have set i hvilken retning Nolan har styret historien, er det svært at forholde sig til hovedpersonerne. ... Det svarer til at man ser Paul Greengrass' 'The Bourne Supremacy' uden først at have set Doug Limans 'The Bourne Identity', idet man bare "fylder hullerne ud" ved hjælp af enten Robert Ludlums roman eller tv-filmen fra 1988.
Personligt ønsker jeg at se film, der er selvforklarende og uafhængige, altså hvor der ikke forudsættes nogen baggrundsviden fra et andet medium, såsom en roman/novelle eller en tegneserie. Men det er så en anden snak.
Jeg synes bare ikke at der er det helt store som går igen fra "Batman Begins" til "The Dark Knight", og som også har stor betydning for "The Dark Knight". Det er rigtigt nok med hensyn til forholdet mellem Bruce og Rachel, men efter den første scene i mellem de to, er man ikke længere i tvivl om hvordan det forholder sig.
Men selvfølgelig, har man aldrig nogensinde hørt om Batman, så er det nok en god idé at se Batman Begins inden da ;)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Det svarer til at man ser Paul Greengrass' 'The Bourne Supremacy' uden først at have set Doug Limans 'The Bourne Identity', idet man bare "fylder hullerne ud" ved hjælp af enten Robert Ludlums roman eller tv-filmen fra 1988.
Arh, det mener jeg er noget vrøvl. Bourne-bøgerne og den gamle tv-serie handler jo om Bournes forsøg på at fange Carlos og har meget lidt tilfælles med Bourne-trilogien.
Jo, tonen er anderledes i Burtons udgave, i forhold til Nolans, men altså, der er så mange fællestræk, fordi begge film er baseret på tegneserier, som igen er baseret på den samme skabelseshistorie for Batman, som Burton godt nok valgte at fucke lidt med.
Hvad er essensen af Batman?
At den unge Bruce Wayne ser sine forældre myrdet af en kriminel og sværger at bekæmpe kriminalitet herefter. Han gør det iført et kostume der får ham til at fremstå som en flagermus og har gadgets i overflod til at gøre dette, samt en pimpin' bil til formålet.
Han får hjælp til dette ved at have venner i politiet, Gordon, samt får hjælp af sin trofaste butler og ven af familien, Alfred.
Han stilles overfor skurke der typisk optræder i et kostume og har sine egne gimmicks til formålet, samt forholdsvis stereotype gangstere.
Lyder dette ikke ret rammende på både "Batman" og "Batman Begins"? Jeg kan oplyse at det tema har gået igen i Batman-historierne i ca. 70 år, selvom der selvfølgelig har været variationer henad vejen.
Altså, fordi du putter Batman ind i et semi-realistisk univers, i stedet for et campet 60'er-univers eller et gotisk univers, så er det altså stadig Batman og der er stadig utroligt mange fællestræk, fordi filmatiseringerne er baseret på de tegneserier der kom forud.
Men som Kruse skriver, har man aldrig hørt om Batman, er man naturligvis lidt på bar bund, hvis man ser "The Dark Knight", men har man set tidligere filmatiseringer, tv-serier, animationsserier og læst tegneserierne, eller blot lidt af disse, så er det altså begrænset hvad Nolan bringer til bordet af helt nyt og markant anderledes end hvad der er set tidligere, bortset fra tonen og tilgangen til materialet.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Men selvfølgelig, har man aldrig nogensinde hørt om Batman, så er det nok en god idé at se Batman Begins inden da ;)
Selv for en Batman-kender, vil der under TDK opstå en masse spørgsmål; f.eks.:
Hvorfor bor Bruce Wayne ikke på et slot med dertil hørende hemmelige huler/grotter, ligesom han plejer at gøre? Hvem myrdede Bruce Waynes forældre? Var det Jokeren ligesom man så det i Tim Burtons 'Batman'? Hvordan kan det være, at Rachel ved, at Bruce Wayne er Batman?
"Hvorfor bor Bruce Wayne ikke på et slot med dertil hørende hemmelige huler/grotter" Det er set før i tegneserierne, bl.a. i en tegneserie der er kommet på dansk, der hedder "Under belejring" - det kan også være at Nolan blot havde tilladt sig lidt kunstnerisk frihed, ikke ligefrem uhørt i tegneseriefilmatiseringer, se f.eks. ALLE tegneseriefilmatiseringer der nogensinde er lavet. :)
"Hvem myrdede Bruce Waynes forældre?" Vel en kriminel præcis ligesom i ALLE andre Batman-skabelseshistorier gennem ca. 70 år.
"Var det Jokeren ligesom man så det i Tim Burtons 'Batman'?" Sandsynligvis ikke, da Burton er en af de eneste der har tråd så voldsomt i spinaten og fucket med Batmans skabelseshistorie.
"Hvordan kan det være, at Rachel ved, at Bruce Wayne er Batman?" Vel af samme årsag som alle andre seriøse kærlighedsinteresser i Batmans 70-årige karriere: at hun enten har regnet det ud, eller han har fortalt det.
#51 BN 14 år siden
Fordi det er 'Batman Begins' der introducerer os for hovedpersonerne og Gotham-universet og fortæller Batmans baggrundshistorie, ja, fortæller os om hans motivation og om Batmans "fødsel". ... 'The Dark Knight' forudsætter, at vi allerede kender alle de tilbagevendende personer, at vi ved, hvorfor
At have set 'Batman Begins' først giver personerne dybde og baggrund og publikum viden om deres indbyrdes relationer. ... Og for mig er disse ting da vigtige - ellers bliver det hele lige en tand for overfladisk og uvedkommende. Hvad med dig?
#52 filmz-Utyske 14 år siden
#53 MOVIE1000 14 år siden
men hvor lang tid går der egentlig imellem Batman Begins og TDK fordi jeg lod mærke til at (hvis jeg husker rigtigt) at Gordon kun havde et barn i Batman Begins og at barnet kun var en baby, men i TDK er der 2 børn på omkring 7-10 år??
#54 Nicki52 14 år siden
Fordi jeg først begyndte at intressere mig for superheltefilm da jeg så TDK. Jeg så den første Batman bagefter i London om aftenen. Det var de eneste gode i fjerneren.
#55 BN 14 år siden
Jo, det er muligt. Men eftersom der er stor forskel på Burtons og Nolans tolkning og fremstilling af såvel de forskellige hovedpersoner som af visse nøglebegivenheder, er man stadig på bar bund, hvis man ser TDK uden først at have set BB. Tonen og stilen blev jo lagt i BB, der ligeledes forklarer Batmans indre konflikt og bevæggrunde. Uden at have set i hvilken retning Nolan har styret historien, er det svært at forholde sig til hovedpersonerne. ... Det svarer til at man ser Paul Greengrass' 'The Bourne Supremacy' uden først at have set Doug Limans 'The Bourne Identity', idet man bare "fylder hullerne ud" ved hjælp af enten Robert Ludlums roman eller tv-filmen fra 1988.
Personligt ønsker jeg at se film, der er selvforklarende og uafhængige, altså hvor der ikke forudsættes nogen baggrundsviden fra et andet medium, såsom en roman/novelle eller en tegneserie. Men det er så en anden snak.
#56 Kruse 14 år siden
#57 filmz-Utyske 14 år siden
Arh, det mener jeg er noget vrøvl. Bourne-bøgerne og den gamle tv-serie handler jo om Bournes forsøg på at fange Carlos og har meget lidt tilfælles med Bourne-trilogien.
Jo, tonen er anderledes i Burtons udgave, i forhold til Nolans, men altså, der er så mange fællestræk, fordi begge film er baseret på tegneserier, som igen er baseret på den samme skabelseshistorie for Batman, som Burton godt nok valgte at fucke lidt med.
Hvad er essensen af Batman?
At den unge Bruce Wayne ser sine forældre myrdet af en kriminel og sværger at bekæmpe kriminalitet herefter. Han gør det iført et kostume der får ham til at fremstå som en flagermus og har gadgets i overflod til at gøre dette, samt en pimpin' bil til formålet.
Han får hjælp til dette ved at have venner i politiet, Gordon, samt får hjælp af sin trofaste butler og ven af familien, Alfred.
Han stilles overfor skurke der typisk optræder i et kostume og har sine egne gimmicks til formålet, samt forholdsvis stereotype gangstere.
Lyder dette ikke ret rammende på både "Batman" og "Batman Begins"? Jeg kan oplyse at det tema har gået igen i Batman-historierne i ca. 70 år, selvom der selvfølgelig har været variationer henad vejen.
Altså, fordi du putter Batman ind i et semi-realistisk univers, i stedet for et campet 60'er-univers eller et gotisk univers, så er det altså stadig Batman og der er stadig utroligt mange fællestræk, fordi filmatiseringerne er baseret på de tegneserier der kom forud.
Men som Kruse skriver, har man aldrig hørt om Batman, er man naturligvis lidt på bar bund, hvis man ser "The Dark Knight", men har man set tidligere filmatiseringer, tv-serier, animationsserier og læst tegneserierne, eller blot lidt af disse, så er det altså begrænset hvad Nolan bringer til bordet af helt nyt og markant anderledes end hvad der er set tidligere, bortset fra tonen og tilgangen til materialet.
#58 BN 14 år siden
Selv for en Batman-kender, vil der under TDK opstå en masse spørgsmål; f.eks.:
#59 Batsy 14 år siden
Hellboy 4/6
hellboy 2, en del bedere film og får en halv stjerne mer 4,5/6
Fantastic four 1-2 - 1-2/6
X-men 1-2-3, alle sammen er- 4/6
The hulk- 4/6
the incredible hulk- 4/6
Spider man, 4/6
Spider man 2, 5/6
spider man 3, 3-4/6
Batman 1989 5/6 en rigtig god film som er tro med batman og jokeren!
batman returns 5/6
Batman forever 3-4/6
Batman og robin- Det er jo det dårligste makværk så hellere fantastic four! 0/6
Batman begins 6/6 Dejligt at Nolan reddede batman fra makværk til mesterværk
The dark knight 5-6/6 RIGTIG GOD 2'ere
Elektra- 1/6 FØJ
Daredevil 3/6
Blade 4/6
Blade II 4/6
Blade trinity 1/6 føj!
Iron-man 5/6 marvels fedeste helt!
Iron man 2- 4/6 Knap så fedeste helt d:
Kick ass 6/6
Watchmen 6/6
Ghost rider 4/6 meget undervuderet film! selvom dens plot er sku en tynd kop kaffe! (har aldrig smagt det btw)
#60 filmz-Utyske 14 år siden
"Hvorfor bor Bruce Wayne ikke på et slot med dertil hørende hemmelige huler/grotter"
Det er set før i tegneserierne, bl.a. i en tegneserie der er kommet på dansk, der hedder "Under belejring" - det kan også være at Nolan blot havde tilladt sig lidt kunstnerisk frihed, ikke ligefrem uhørt i tegneseriefilmatiseringer, se f.eks. ALLE tegneseriefilmatiseringer der nogensinde er lavet. :)
"Hvem myrdede Bruce Waynes forældre?"
Vel en kriminel præcis ligesom i ALLE andre Batman-skabelseshistorier gennem ca. 70 år.
"Var det Jokeren ligesom man så det i Tim Burtons 'Batman'?"
Sandsynligvis ikke, da Burton er en af de eneste der har tråd så voldsomt i spinaten og fucket med Batmans skabelseshistorie.
"Hvordan kan det være, at Rachel ved, at Bruce Wayne er Batman?"
Vel af samme årsag som alle andre seriøse kærlighedsinteresser i Batmans 70-årige karriere: at hun enten har regnet det ud, eller han har fortalt det.