Gravatar

#1 MouseMickey 13 år siden

Jeg har netop flyttet min hjemmebio ud af mine forældres kælder og ind i min nye lejlighed.

Jeg vil gerne have mest mulig ud af de gode lydspor på diverse blu-ray discs. Så jeg tænkte på om man kan gøre noget for at dæmpe lyden af ens surround så det genere naboen mindst mulig. Jeg har hørt noget med man kan sætte en betonflise under subwooferen, virker det?

Hvad gør i skruer i bare ned? Det ville være trist hvis kanonerne i Master and Commander ikke længere kan høres fuldt ud...
Nikko was easy. Now it's your turn. One night you'll close your eyes, and when they open I'll be there. It'll be time to die
Gravatar

#2 Bruce 13 år siden

Det kommer jo meget an på, hvor lydt det først og fremmest er, det sted du er flyttet ind. Men man kan sagtens gøre sig akustiske tiltag, for at mindske generne for naboerne. Det er svært at isolere dæmpning igennem en væg uden meget omfattende byggerier, med rum i rum konstruktion. Et decideret stålskelet og isolering kræver ca 10-15 cm hele vejen rundt og det kan være for meget at gøre ud af det, men det virker.

Bass traps kan reducere i dit eget rum, men mht. transmission videre, er det ikke en stor hjælp. En god idé er at spørge naboerne om de har mod på et lille tjek mht. lyden, når du afspiller, så man kan forhandle sig frem til et passende niveau for begge parter. Ikke alle naboer er lige, men du vil vise dig som en nabo med et ansvar og modsat kan naboen respondere med at være mere overbærende end normalt :)

Ellers af muligheder

1) Tykt tæppe
2) Gummifødder til højttalerne

En anden og måske endda bedre mulighed, er at benytte sig af teknologier udviklet af Audyssey, som normalt er rumkalibrerings eksperter. Den Denon receiver jeg har tilbyder Dynamic Volume og Dynamic EQ. Via den ene teknologi giver du "noget væk" mht. bulder og brag, men ved lavere volumen udnytter du at dialogen altid er klar og tydelig.

Dynamic EQ highlights

Audio detail, all the time. Dynamic EQ continuously monitors your content to make dialog intelligible and background detail audible. Fully enjoy your movies, music and games.
Surround sound at low volumes. When you turn the volume down, surround sound and bass disappear. With Dynamic EQ, you can regain your surround sound and not wake the kids.
A key component in your AVR. Audyssey Dynamic EQ comes standard on many home theater receivers – be sure yours has it.

Dynamic Volume highlights
Take control of your volume. Audyssey Dynamic Volume makes volume stay within the maximum and minimum limits you set – so you can watch the game and have a conversation or enjoy the latest blockbuster without waking the kids.

Get rid of loud commercials. Audyssey Dynamic Volume automatically reduces the volume of sudden loud commercials so there’s no more clutching your remote control or jumping out of your seat.

Multiple settings. You set the volume once and pick one automatic setting "heavy," "medium" or "light" depending on your viewing situation.

A key component in your AVR or TV. Audyssey Dynamic Volume comes standard on many home theater receivers and televisions – be sure yours has it.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#3 Slettet Bruger [192657837] 13 år siden

Er der nogle gummifødder du kan anbefale? Jeg bruger spikes p.t., men det er ikke så godt for trægulv.
Gravatar

#4 Bruce 13 år siden

Hmmm jeg ved faktisk ikke om nogle alm. skumfødder fra disconetto.dk er ligeså gode som f.eks. SorboGel Q feet, som TapeConnection har. Der er jo en pæn prisforskel. Jeg tror det bedste man kan gøre er, at lave en lille "indhegning", som subwooferen kan stå i og som er fyldt med sand. Det skal nok smadre bassens evne til at forplante sig via gulvet :)

Og et trick jeg selv har gjort. Flyt subwooferen så tæt på fødderne som muligt. Jeg har flyttet den 1 meter og forskellen er til at "tage og føle på". Bare spørg utyske :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos

Skriv ny kommentar: