så har jeg lige været oppe at trække i engelsk mundtlig eksamen. The american dream :) så det har vel noget at gøre med en eller flere personers drømme fx hollywood.
jeg ville helst skrive om en film nogen forslag? eller har i nogle andre/bedre ideer?
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
The American dream handler om, at alle har chancen "to make it big". Lige meget hvor man kommer fra i samfundet, har man retten til at søge lykken (penge/berømmelse/politiske ambitioner) og at alle kan opnå dette.
Et oplagt eksempel er "The Pursuit of Happiness"
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666 "Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Den amerikanske drøm er jo tanken om, at du kan komme fra intet og blive til noget stort fordi "alle er skabt lige" (Oprah Winfrey og Arnold Schwarzenegger er begge klasse-eksempler på the American dream!) Så det har ikke så meget med individuelles drømme at gøre, men mere selve drømmen om alt er muligt og intet kan holde dig tilbage andet end dig selv - forstået på den måde, du skal selv kæmpe for resultatet, men du er i teorien stillet lige i kampen med andre (at det så slet ikke holder i virkeligheden er en anden ting, for et rigt hvidt barn har under alle omstændigheder en bedre mulighed for succes og penge end et fattigt sort fra ghettoen, men ifølge deres forfatning er alle jo lige) - du kan læse mere om selve begrebet her: http://en.wikipedia.org/wiki/The_american_dream Der burde findes en del film om emnet. Af sprit-nye film burde "The blind side" næsten leve op til kriteriet (fattig sort dreng bliver sportsstjerne efter en hvid familie tager ham ind, der kan du jo også kritisere begrebet, idet han reelt først får chancen efter, de rige træder ind i billedet, samtidig med filmen også bekræfter begrebet, i og med han bliver stjerne pga sit talent og ikke hans sorte baggrund) Pretty woman kunne også være et eksempel - hvis vi fortolker begrebet blot som fra fattig til rig- (fattig luder ender med at være rig 'society' kvinde). Rocky er også en mulighed - det er "the underdog" som klarer det stort, samtidig med filmen i sig selv også blev et hit mod forventningerne Du burde ikke kunne gå helt galt i byen, hvis du bare vælger en film, hvor hovedpersonen går fra fattig til rig ;)
Du kan også gå helt old school og tage udgangspunktet i guldgraveri som var den californiske drøm, der inspirerede den amerikanske drøm, og fx tage Chaplins Gold Rush (om guldfeberen i alaska) men det kræver nok du skriver lidt om historien bag den amerikanske drøm
Its structural perfection is matched only by its hostility
When you made it - der er et et utal af amerikanske komedier der joker omkring det at blive nyrig. Godt nok er man blevet velhavende enten ved held eller hårdt arbejde, men klasse har man ikke i mange komedier (og dramaer for den sags skyld): Stella Dallas, The Jerk, Small Time Crooks, Caddyshack II og et utal af andre.
Prøv at se "The Pursuit of Happiness", som #2 også påpeger. The Pursuit of Happiness er jo direkte et synonym med The American Dream, så det er sindssygt oplagt at vælge den film. Desuden er det en god film med en velspillende Will Smith.
Selvom Rocky og The Blind Side er gode bud, så vælg The Pursuit of Happiness, da det trods alt kun er 10. klasses eksamen(?). Jeg tror også, du vil synes godt om filmen.
Ja "The Pursuit of Happyness" (husk det med vilje er stavet forkert med y i stedet for i) er afgjort et oplagt valg, når det skal handle om the american dream. Jeg vil dog ikke sige den er et bedre bud end Rocky, jeg vil mere sige de er lige gode til formålet (det skal jeg jo sige, når jeg selv har forslået Rocky ;) ) Der er også Citizen Kane, som nok lidt mere er en kritik af den amerikanske drøm,
da pengene jo ikke gør ham lykkelig,
men den egner sig måske bedre til analyse på et højere niveau end 10. klasse
Its structural perfection is matched only by its hostility
#1 MOVIE1000 15 år siden
jeg ville helst skrive om en film nogen forslag?
eller har i nogle andre/bedre ideer?
#2 Spanner 15 år siden
Et oplagt eksempel er "The Pursuit of Happiness"
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
#3 aero 15 år siden
Der burde findes en del film om emnet. Af sprit-nye film burde "The blind side" næsten leve op til kriteriet (fattig sort dreng bliver sportsstjerne efter en hvid familie tager ham ind, der kan du jo også kritisere begrebet, idet han reelt først får chancen efter, de rige træder ind i billedet, samtidig med filmen også bekræfter begrebet, i og med han bliver stjerne pga sit talent og ikke hans sorte baggrund)
Pretty woman kunne også være et eksempel - hvis vi fortolker begrebet blot som fra fattig til rig- (fattig luder ender med at være rig 'society' kvinde).
Rocky er også en mulighed - det er "the underdog" som klarer det stort, samtidig med filmen i sig selv også blev et hit mod forventningerne
Du burde ikke kunne gå helt galt i byen, hvis du bare vælger en film, hvor hovedpersonen går fra fattig til rig ;)
Du kan også gå helt old school og tage udgangspunktet i guldgraveri som var den californiske drøm, der inspirerede den amerikanske drøm, og fx tage Chaplins Gold Rush (om guldfeberen i alaska) men det kræver nok du skriver lidt om historien bag den amerikanske drøm
#4 jessup 15 år siden
#5 MOVIE1000 15 år siden
#6 MMB 15 år siden
Prøv at se "The Pursuit of Happiness", som #2 også påpeger. The Pursuit of Happiness er jo direkte et synonym med The American Dream, så det er sindssygt oplagt at vælge den film. Desuden er det en god film med en velspillende Will Smith.
Selvom Rocky og The Blind Side er gode bud, så vælg The Pursuit of Happiness, da det trods alt kun er 10. klasses eksamen(?). Jeg tror også, du vil synes godt om filmen.
#7 aero 15 år siden
Der er også Citizen Kane, som nok lidt mere er en kritik af den amerikanske drøm,
#8 MOVIE1000 15 år siden
#9 Skeloboy 15 år siden
Ja, det lyder helt forkert, men Pursuit of Happiness er ganske god :)
#10 MOVIE1000 15 år siden