Så vidt jeg husker, er der flere herinde, der har fusket lidt med NAS til hjemmebrug?
Jeg har brug for en eller anden form for medieserver, hvor jeg have al min musik liggende + en del film. Filmene vil udelukkende være dvd-rips af gamle vhs'ere og laserdisks eller som .avi-filer. Jeg har ingen planer om at skulle lægge hele min dvd- eller BD-samling ind.
Jeg forestiller mig at bruge det til at høre musik i iTunes via vores to Macs eller en evt. kommende AppleTV. Som player til videofilerne regner jeg med enten bare at bruge computeren eller også en PS3 eller mit SMART TV (Sony NX723).
Så jeg går ud fra, at det, jeg leder efter er en NAS-løsning? Eller tager jeg helt fejl?
Hvad skal man gå efter? Det lader til, at Synology og QNAP er blandt de navne, der oftest nævnes, når det gælder hjemmebrug og små setups.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Du skal have en af de to navne. Først skal du finde ud af hvor meget plads og sikkerhed du vil have i din løsning. Om de vil have 2 eller 4 diske? Derefter kig på hvilke features du gerne vil have kontra hvad de tilbyder. Begge har vist live-demoer af deres interface, så du kan se hvad du bedst kan lide.
Jeg har selv en gammel Synology DS207+, som jeg har været rigtig glad for.
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Lyder til en NAS vil være glimrende til dit behov. Ud over de to du nævner er Netgears ReadyNAS serie også ganske glimrende.
Som darklight siger skal du gøre op med dig selv hvor meget plads du har behov for. 3Terabyte diske er rimelig billige for tiden, så hvis du ikke har behov for mere kan du nøjes med en 2 disk NAS og så køre RAID 1 og have 3TB til rådighed med den sikkerhed at en disk kan dø uden du mister data, eller bare 6tb uden nogen sikkerhed. Jeg anbefaler dog altid nogen sikkerhed disk mæssigt på NAS som jo typisk står tændt ret mange timer. Har du behov for mere plads kan en 4 disk NAS anbefales ;)
Derefter kan det nok anbefales at finde ud af om der er nogen NAS der passer bedre med dit AppleTV og smartTV end andre (det er dog ikke sikkert der er synderlig forskel).
Jeg har selv en NAS, dog bruger jeg den ikke til at dele musik og alt detdér, men kun til backup. Jeg kører selv med to 2 TB diske i RAID 1, så der altid er backup af mit shizzle og har endda overvejet at smide en USB-disk på også, som jeg kan tage yderligere backup af min backup, bare fordi jeg er lettere paranoid efter nogle grimme datatab.
Jeg har selv en NAS, dog bruger jeg den ikke til at dele musik og alt detdér, men kun til backup. Jeg kører selv med to 2 TB diske i RAID 1, så der altid er backup af mit shizzle og har endda overvejet at smide en USB-disk på også, som jeg kan tage yderligere backup af min backup, bare fordi jeg er lettere paranoid efter nogle grimme datatab.
Det er redundancy ikke backup :) Rigtig backup er offsite.
Jeg har ikke helt forstået forskellen mellem redundancy og bacdkup. Hvis jeg nu køber et/ en (?) 2-bay NAS, hvad sker der så med mine data, hvis den ene HD dør?
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Jeg går selv og leger med tanken om at konventere nogle af mine dvder til avi. Må jeg spørge hvad program i bruger til det? Har forsøgt mig med DVDx, men der kommer ingen lyd på de filer den laver.
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
#1 Thomsen 12 år siden
Jeg har brug for en eller anden form for medieserver, hvor jeg have al min musik liggende + en del film. Filmene vil udelukkende være dvd-rips af gamle vhs'ere og laserdisks eller som .avi-filer. Jeg har ingen planer om at skulle lægge hele min dvd- eller BD-samling ind.
Jeg forestiller mig at bruge det til at høre musik i iTunes via vores to Macs eller en evt. kommende AppleTV. Som player til videofilerne regner jeg med enten bare at bruge computeren eller også en PS3 eller mit SMART TV (Sony NX723).
Så jeg går ud fra, at det, jeg leder efter er en NAS-løsning? Eller tager jeg helt fejl?
Hvad skal man gå efter? Det lader til, at Synology og QNAP er blandt de navne, der oftest nævnes, når det gælder hjemmebrug og små setups.
#2 DarkLight 12 år siden
Derefter kig på hvilke features du gerne vil have kontra hvad de tilbyder.
Begge har vist live-demoer af deres interface, så du kan se hvad du bedst kan lide.
Jeg har selv en gammel Synology DS207+, som jeg har været rigtig glad for.
#3 OxxY 12 år siden
Som darklight siger skal du gøre op med dig selv hvor meget plads du har behov for. 3Terabyte diske er rimelig billige for tiden, så hvis du ikke har behov for mere kan du nøjes med en 2 disk NAS og så køre RAID 1 og have 3TB til rådighed med den sikkerhed at en disk kan dø uden du mister data, eller bare 6tb uden nogen sikkerhed. Jeg anbefaler dog altid nogen sikkerhed disk mæssigt på NAS som jo typisk står tændt ret mange timer. Har du behov for mere plads kan en 4 disk NAS anbefales ;)
Derefter kan det nok anbefales at finde ud af om der er nogen NAS der passer bedre med dit AppleTV og smartTV end andre (det er dog ikke sikkert der er synderlig forskel).
#4 Slettet Bruger [1556389038] 12 år siden
#5 OxxY 12 år siden
Det er redundancy ikke backup :) Rigtig backup er offsite.
#6 Slettet Bruger [1556389038] 12 år siden
Eftersom jeg ikke er et firma, så er det backup :p
#7 elwood 12 år siden
Man kan vel både ha en NAS og så en ekstern harddisk, som man med jævne mellemrum opdatere og opbevare ved sin far eller andet sted væk fra hjemmet.
Det er sådan min løsning skal være, NAS har jeg bare ikke fået endnu, men skal ha på et tidspunkt.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#8 Thomsen 12 år siden
#9 Kisbye 12 år siden
Har forsøgt mig med DVDx, men der kommer ingen lyd på de filer den laver.
#10 Thomsen 12 år siden