Jeg har bestilt en film direkte fra USA, fra Amazon.com. Den skulle være kommet senest i dag (d. 31/3), med DHL. Men den er ikke kommet endnu! Kan det være fordi der ikke er betalt told?
Hvordan forgår det egentlig? Sender Amazon den til Told og Skat, og så skal jeg selv hente den der, og betale eller hvad?
Normalt foregår fortoldning ved stikprøvekontrol. Antallet af forsendelser er så stort, at hverken kurérfirmaerne (UPS, FedEx, DHL osv.) eller Post Danmark kan nå at tjekke alt. Hos Post Danmark foregår al fortoldning i et af deres toldcentre. Herefter bliver pakken sendt videre til dit lokale postkontor, der så først udleverer den til dig, når du har betalt moms, evt. told og postvæsnets opkrævningsgebyr.
Hos kurérfirmaerne er processen normalt som Patriarch beskriver: Altså, de fortolder forsendelsen og leverer den, men sender først senere en opkrævning, inkl. deres eget gebyr (som ofte kan være væsentligt højere end Post Danmarks). Den fremgangsmåde skal ses i lyset af, at kurérselskaberne primært lever af erhvervskunder, som ikke har tid til at stå og fedte med kontanter, før de kan få en forsendelse udleveret. Her er det nemmere at sende en samlet opkrævning én gang om måneden.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Forøvrigt, hvis din pakke er sendt med DHL, så bør du også have fået et trackingnummer, så du kan følge pakkens "rejse" på selskabets hjemmeside. Sådan foregår det i hvert fald normalt for mig. Her kan man normalt også se, om pakken bliver fortoldet.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Jeg har lige fået en mail fra Amazon og de har sendt den med posten (jeg gik bare udfra det var DHL, da det var dem der transporterede fra Amazon i England, da jeg engang bestilte derfra)
Det drejer sig om Schindler`s List giftsettet, men jeg har fundet ud af at jeg hellere vil have den engelske udgave (som jeg allerede har bestilt hos Laserdisken)
Når jeg så får min pakke fra Amazon, kan jeg så ikke sige nej tak, og sende den tilbage og så sætter de penge tilbage på min konto når de modtar den. Og så slipper jeg vel også for told, moms og gebyr, eller hvad?
Hvis du nægter modtagelsen, så skal du selvfølgeligt heller ikke betale moms og told. Men du bør måske nok lige lave en aftale med amazon om hvordan og hvorledes. Du slipper næppe for at betale portoen.
#1 SpielbergFreak 22 år siden
Den skulle være kommet senest i dag (d. 31/3), med DHL. Men den er ikke kommet endnu! Kan det være fordi der ikke er betalt told?
Hvordan forgår det egentlig? Sender Amazon den til Told og Skat, og så skal jeg selv hente den der, og betale eller hvad?
#2 Patriarch 22 år siden
Har kun oplevet told en gang og det var med FedEx... der batalte FedEx tolden og sendte mig regningen en lille måned senere
#3 filmz-Le Samouraï 22 år siden
Hos kurérfirmaerne er processen normalt som Patriarch beskriver: Altså, de fortolder forsendelsen og leverer den, men sender først senere en opkrævning, inkl. deres eget gebyr (som ofte kan være væsentligt højere end Post Danmarks). Den fremgangsmåde skal ses i lyset af, at kurérselskaberne primært lever af erhvervskunder, som ikke har tid til at stå og fedte med kontanter, før de kan få en forsendelse udleveret. Her er det nemmere at sende en samlet opkrævning én gang om måneden.
#4 filmz-Le Samouraï 22 år siden
#5 SpielbergFreak 22 år siden
Jeg har lige fået en mail fra Amazon og de har sendt den med posten (jeg gik bare udfra det var DHL, da det var dem der transporterede fra Amazon i England, da jeg engang bestilte derfra)
Det drejer sig om Schindler`s List giftsettet, men jeg har fundet ud af at jeg hellere vil have den engelske udgave (som jeg allerede har bestilt hos Laserdisken)
Når jeg så får min pakke fra Amazon, kan jeg så ikke sige nej tak, og sende den tilbage og så sætter de penge tilbage på min konto når de modtar den. Og så slipper jeg vel også for told, moms og gebyr, eller hvad?
#6 filmz-Le Samouraï 22 år siden
#7 SpielbergFreak 22 år siden
Nej det er selvfølgelig klart, men det er jo heller ikke alverden.