Jeg går i øjeblikket og tænker over hvad jeg vil bruge mit liv på. Jeg er lige blevet færdig med htx her i juni, og tænker på at starte på filmskolen i år 2009, hvor jeg ville gå efter en uddannelse som Tonemester. Er der nogle herinde som selv er, ved at blive eller kender nogle som er Tonemester? Hvis det er tilfældet kan i så ikke fortælle mig lidt om hvad jeg kan forberede mig på, og hvad jeg kan gøre i de 2 år for, at kunne leve op til uddannelsens krav? Yderligere interessante informationer om uddannelsen og skolen ville også være skønt.
Well lige nu har jeg ikke den store viden og erfaring inden for emnet. Jeg interessere mig meget for lyd og film, ellers ville jeg jo heller ikke hænge ud her på forumet. Jeg spiller selv musik, har spillet bas i lidt over 3 år, og guitar ved siden af. Lige nu er jeg 19 år og er igang med noget lagerarbejde, for lige at spare op, jeg skal i værnepligt næste år til ausgust, og regner med at søge ind på den Rytmiske Højskole i Vig foråret 2009, hvor jeg vil vælge lydstudietekniklinjen. Efter mit ophold på Vig, som vare et halvt år, vil jeg søge en masse assistent arbejde inden for emnet, så jeg får noget erfaring og vil så satse på at komme på filmskolen i 2011 eller 2013. Men det er bare en idé / plan jeg går med indtil videre, det er en helt ny tanke i mit lille hoved det her med at være Tonemester, så er ikke ude på at drage forhastede konklusioner, men det interessere mig da gevaldigt.
Jeg vil foreslå dig at få så meget i rygsækken hvad angår filmproduktion som muligt, og ellers få en masse på opleveren! Filmskolen leder ikke kun efter talenter rent fagligt, men også efter "hele mennesker" som kender sig selv godt. Det er derfor rigtig sjældent, de ta'r så unge mennesker ind. Jeg har selv været på Filmhøjskolen i Ebeltoft, som jeg har nydt i fulde drag, så det er da et forslag. Det er en legeplads for filminteresserede og det er alle pengene værd, hvis man selv ta'r ansvar for at lære noget, og man får en masse nye mennesker ind i sit liv, som i store træk vil noget af det samme som én selv.
Du skriver, du skal aftjene din værnepligt. Jeg har selv været militærnægter, hvilket er en fed mulighed for at bruge de måneder på noget, der rent faktisk kan bringe dig videre i den branche. Man vælger selv, hvor man vil hen og får præcis det samme i løn som de værnepligtige. Jeg var 8 mdr på Det Danske Teater, som var rigtig fedt! Og jeg ved at rigtig mange spillesteder også ta'r militærnægtere, fordi det for dem er superbillig arbejdskraft (staten betaler det meste af ens løn).
Tak for svaret NOWhere ;) Det lyder interessant, men jeg meldte mig frivilligt i militæret, på grund af, at jeg på det tidspunkt gerne ville være helikoptermekaniker, og tage uddannelsen i militæret. Men det bliver bare 4 måneder i Karup, så det skal nok blive spændende. Men regner også med at få så meget erfaring som muligt, og måske først gå efter filmskolen i 2013.
#1 Pytter 18 år siden
Er der nogle herinde som selv er, ved at blive eller kender nogle som er Tonemester?
Hvis det er tilfældet kan i så ikke fortælle mig lidt om hvad jeg kan forberede mig på, og hvad jeg kan gøre i de 2 år for, at kunne leve op til uddannelsens krav?
Yderligere interessante informationer om uddannelsen og skolen ville også være skønt.
Tusind tak for hjælpen ;)
-Thomas
#2 Thorsby 18 år siden
Hvad er din motivation for at vælge at blive tonemester?
Hvor meget kender du til filmbranchen og lydarbejde i det hele taget?
#3 Pytter 18 år siden
Jeg interessere mig meget for lyd og film, ellers ville jeg jo heller ikke hænge ud her på forumet. Jeg spiller selv musik, har spillet bas i lidt over 3 år, og guitar ved siden af.
Lige nu er jeg 19 år og er igang med noget lagerarbejde, for lige at spare op, jeg skal i værnepligt næste år til ausgust, og regner med at søge ind på den Rytmiske Højskole i Vig foråret 2009, hvor jeg vil vælge lydstudietekniklinjen. Efter mit ophold på Vig, som vare et halvt år, vil jeg søge en masse assistent arbejde inden for emnet, så jeg får noget erfaring og vil så satse på at komme på filmskolen i 2011 eller 2013. Men det er bare en idé / plan jeg går med indtil videre, det er en helt ny tanke i mit lille hoved det her med at være Tonemester, så er ikke ude på at drage forhastede konklusioner, men det interessere mig da gevaldigt.
#4 NOWhere 18 år siden
Filmskolen leder ikke kun efter talenter rent fagligt, men også efter "hele mennesker" som kender sig selv godt. Det er derfor rigtig sjældent, de ta'r så unge mennesker ind.
Jeg har selv været på Filmhøjskolen i Ebeltoft, som jeg har nydt i fulde drag, så det er da et forslag.
Det er en legeplads for filminteresserede og det er alle pengene værd, hvis man selv ta'r ansvar for at lære noget, og man får en masse nye mennesker ind i sit liv, som i store træk vil noget af det samme som én selv.
Du skriver, du skal aftjene din værnepligt. Jeg har selv været militærnægter, hvilket er en fed mulighed for at bruge de måneder på noget, der rent faktisk kan bringe dig videre i den branche.
Man vælger selv, hvor man vil hen og får præcis det samme i løn som de værnepligtige.
Jeg var 8 mdr på Det Danske Teater, som var rigtig fedt! Og jeg ved at rigtig mange spillesteder også ta'r militærnægtere, fordi det for dem er superbillig arbejdskraft (staten betaler det meste af ens løn).
#5 Pytter 18 år siden
Det lyder interessant, men jeg meldte mig frivilligt i militæret, på grund af, at jeg på det tidspunkt gerne ville være helikoptermekaniker, og tage uddannelsen i militæret. Men det bliver bare 4 måneder i Karup, så det skal nok blive spændende. Men regner også med at få så meget erfaring som muligt, og måske først gå efter filmskolen i 2013.