En klar mangel er Stalingrad, en ginial tysk krigsfilm, optaget med hjælp fra nogle af de få overlevende tyske soldater fra slaget, for at give et billed af krigen set fra tysk side.
Imponerende liste...og er stort set enig (har set omkring de 90 af dem) ....rækkefølgen kan dog diskuteres. fx. hvad laver et noir-mesterværk som Chinatown så langt nede på listen. for ikke at sige Psycho. Og burde Breaking the Waves ikke ligge over Forbrydelsen Element, som har en langt svagere historie og skuespil, mens det mere er en stor visuel stiløvelse(fremragende vel at mærke). Endvidere synes jeg at A Wonderful Life ligger alt for langt oppe på listen...egentlig burde den måske slet ikke være der...sådan noget sødsuppe!. The Magnificient Ambersons synes jeg også er alt for svag (Welles fik ikke finalcut på denne film, som istedet blev sønderrevet af de djævelske filmkøbmænd. De to sidst nævnte film kan du så skifte ud med Delicatessen og Festen, som jeg kraftigt savner...et lille dansk mesterværk, som bruger dogme reglernes benspæn til perfektion... Nå, det var så min lille gennemgang...der er selvfølgelig meget mere men det kan jo diskuteres til helvede fryser til. Iøvrigt synes jeg det er genialt gjort at ligge sådan en liste ud... det er jo herligt at diskutere filmlister. Lige til sidst vil jeg sige til alle jer der kritiserer de mange ældre film på listen som, ja, også figurerer på alle andre lister. For det første siger det jo bare ligesom hvor historieløse selv filmfreaks er idag, men for at sige det som det er... nogle film kan man bare ikke komme udenom.
P.S. For FEDT at du har sat Duck Soup på en 21. plads...den film værdsættes generelt ikke nok.
Først vil jeg komplimentere din filmsmag. Jeg ved ikke hvor gammel du er, men alt for få folk værdsætter ældre film, og fravælger på forhånd film som måske ikke lige lever op til moderne dvd-udstyr standarder. Smag er selvfølgelig individuelt, men jeg mener at man bør give alt en chance, og ved at se ældre film får man bestemt også en bedre forståelse for mediet. Der er også en del film jeg har til gode, men jeg har mere eller mindre hørt om dem alle. Men med mine 21 år har jeg også en del til gode, og skal nok nå at få set det hele.
Af ting som jeg personligt ville flette ind en top 100, sammen med de fleste af dem du nævner som jeg har set er: the Maltese Falcon Notorious North By Northwest the Manchurian Candidate Patton a Clockwork Orange Solaris Mean Streets the Conversation One Flew Over the Cuckoos Nest Das Boot Goodfellas the Indian Runner
og (måske) nyere film som: Dogville, Requiem for a Dream, Amores Perros, Magnolia, Traffic, Se7en, Adaptation., Being John Malkovich, Mulholland Dr., Fight Club og Donnie Darko
#36 ikke set Festen... SKANDALE!... nej, det bør du gøre når chancen byder sig... læg især mærke til scenen hvor lillebroren spillet af Thomas Bo Larsen fræser ind på gårdspladsen i sin golf... mesterlig kamera- og lydarbejde (ja, jeg ved godt det er en Dogme-film)
"Behind his black-rimmed glasses was the coiled sexual power of a jungle cat."
#31 cnr 22 år siden
#32 filmz-Codam 22 år siden
Alle disse film har bestemt deres mangler, men jeg har nok set dem 50 gange siden jeg var lille, og jeg nyder dem lige meget hver gang.
#33 Michael Andersen 22 år siden
#34 filmz-Østergaard 22 år siden
....rækkefølgen kan dog diskuteres. fx. hvad laver et noir-mesterværk som Chinatown så langt nede på listen. for ikke at sige Psycho. Og burde Breaking the Waves ikke ligge over Forbrydelsen Element, som har en langt svagere historie og skuespil, mens det mere er en stor visuel stiløvelse(fremragende vel at mærke).
Endvidere synes jeg at A Wonderful Life ligger alt for langt oppe på listen...egentlig burde den måske slet ikke være der...sådan noget sødsuppe!.
The Magnificient Ambersons synes jeg også er alt for svag (Welles fik ikke finalcut på denne film, som istedet blev sønderrevet af de djævelske filmkøbmænd.
De to sidst nævnte film kan du så skifte ud med Delicatessen og Festen, som jeg kraftigt savner...et lille dansk mesterværk, som bruger dogme reglernes benspæn til perfektion...
Nå, det var så min lille gennemgang...der er selvfølgelig meget mere men det kan jo diskuteres til helvede fryser til.
Iøvrigt synes jeg det er genialt gjort at ligge sådan en liste ud... det er jo herligt at diskutere filmlister.
Lige til sidst vil jeg sige til alle jer der kritiserer de mange ældre film på listen som, ja, også figurerer på alle andre lister. For det første siger det jo bare ligesom hvor historieløse selv filmfreaks er idag, men for at sige det som det er... nogle film kan man bare ikke komme udenom.
P.S. For FEDT at du har sat Duck Soup på en 21. plads...den film værdsættes generelt ikke nok.
#35 filmz-Plimmer 22 år siden
#36 filmz-Codam 22 år siden
Har ikke nogen god grund, har simpelthen spildt chancen hver gang den har været der.
#37 skittlez 22 år siden
Jeg ved ikke hvor gammel du er, men alt for få folk værdsætter ældre film, og fravælger på forhånd film som måske ikke lige lever op til moderne dvd-udstyr standarder.
Smag er selvfølgelig individuelt, men jeg mener at man bør give alt en chance, og ved at se ældre film får man bestemt også en bedre forståelse for mediet.
Der er også en del film jeg har til gode, men jeg har mere eller mindre hørt om dem alle. Men med mine 21 år har jeg også en del til gode, og skal nok nå at få set det hele.
Af ting som jeg personligt ville flette ind en top 100, sammen med de fleste af dem du nævner som jeg har set er:
the Maltese Falcon
Notorious
North By Northwest
the Manchurian Candidate
Patton
a Clockwork Orange
Solaris
Mean Streets
the Conversation
One Flew Over the Cuckoos Nest
Das Boot
Goodfellas
the Indian Runner
og (måske) nyere film som:
Dogville, Requiem for a Dream, Amores Perros, Magnolia, Traffic, Se7en, Adaptation., Being John Malkovich, Mulholland Dr., Fight Club og Donnie Darko
Samt min personlige yndlingsfilm, Brazil.
#38 filmz-Gummi 22 år siden
#39 filmz-Gummi 22 år siden
læg især mærke til scenen hvor lillebroren spillet af Thomas Bo Larsen fræser ind på gårdspladsen i sin golf... mesterlig kamera- og lydarbejde (ja, jeg ved godt det er en Dogme-film)