I anledning af 9.11, synes jeg det var relevant at snakke lidt om terrortruslen, vi skræmmes med dagligt på tv. For det første, hatten af for efterforskningen, der har afsløret nogle planlagte terrorister. Det er godt at vide, at vi kan føle os nogenlunde trygge. Men er det ikke også overdrevet, et eller andet sted? Jeg mener, den anden dag afspærrede de en hel gade en halv dag, fordi der stod et eller andet i en opgang. (Jeg hørte at medierne tog dette spørgsmål op, men jeg så ikke programmet. Tror det var DagsDato)
Det jeg mener, er at terroristerne ikke virker særligt professionelle. Hvis de virkeligt ville, kunne det da sagtens arrangeres. Det skulle da ikke kræve den store fantasi. Og når man ser Al-Quedas optagelser Af Bin Laden, er det altid sløret og ligner noget der er optaget med et smalfilmskamera. Var der ikke noget med at de var temmelig rige??
Pointen er at jeg tror verden overdriver truslen, især fra USA, som holder befolkningen i et jerngreb mht. terror. Det er jo vand på møllen for terroristerne, og de må føle at de hele tiden er et skridt foran, fordi de hele tiden bliver omtalt.
Selvfølgelig skal der være beredskab, men i forhold til hvad der sker, synes jeg at fokus fastholder folks frygt. Det er jo ikke sundt i længden af hundrede af millioner mennesker skal gå og være bange hver dag for at taget et offentligt transportmiddel.
Jeg tror det ville være bedre ikke at give terroren så meget opmærksomhed, og at man på den måde kunne tie det hele lidt ihjel.
Er jeg helt forkert på den?
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Der sker meget under overfladen, som vi, den almindelige befolkningen aldrig hører om. Times i England har lige afsløret, at 600 af 1300 moskéer er under styring af den mest radikale fraktion af islamister. Moskeerne bruges som udklækningsreder for potentielle terrorister.
Samme fremgangsmåde bruges i Pakistan i en del af landet, som reelt er uden for regeringens kontrol. Her ligger der tusindvis af madrasser (koranskoler), som prædiker den radikale islam og hvor rekruttering til Al Qaida foregår. Det vi så for et par måneder siden, med én koranskole, hvor der pludselig opstod gidseldrama, viser blot en krusning på overfladen. Det er kun et spørgsmål om tid, førend krudttønden antændes i Pakistan. Og for at komme tilbage til vores region, så overdrives der overhovedet ikke.
PET har fungeret upåklageligt og optrevlet nogle potentielle celler. Dette er bl.a. sket i samarbejde med USA i denne sidste aktion, da det var USA's efterretningstjeneste, som informerede PET om nogle samtaler. Ja, jeg mener som du, at USA har begrænset befolkningens frihedsrettigheder, men jeg mener absolut ikke, at terrortruslen overdrives. Det er kun et spørgsmål om tid, førend det lykkes her i Danmark.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Men hvis alt det her er rigtigt, og vi virkelig står overfor en stor trussel, hvad skal det hele så ende med? I sidste ende kunne Nostradamus profeti gå i opfyldelse, og der vil komme en religionskrig. Det kan ingen da være interesseret i, og hvad med de herboende fredelige muslimer? - Det er store spørgsmål, og jeg mener heller ikke man skal lukke øjnene for det. Men de virker altså ikke særligt organiserede, når de ikke kan fyre en ordentlig bombe af, og sprænger sig selv i luften o.a.
Siden 9.11. har der ikke været tilsvarende opsigtsvækkende terroroperationer. (I den størrelsesorden mener jeg) Der var London og Madrid, men det var jo på ingen måde som i USA dengang. Der er en masse hver dag fra muslimske lande, men det er jo hjemme ved dem selv, og ikke i Vesten.
Jeg tror bare, at hvis de havde kapaciteten til det, så havde de allerede gjort noget.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Man kan altid argumentere mod frygten ved at sige at mange andre ting i vores daglige liv er langt farligere: trafik, rygning osv. men dette bider ikke rigtig på de frygtsomme. Selvom der skulle dø et par hundrede på Nørreport er chansen for at dø på hvilken som helst anden dramtisk måde stadig større. En frygt er på sin plads men "størrelsen" er med alt sandsynlighed ikke - med mindre man vil bruge scenariet om en atombombe på Rådhuspladsen.
Den eneste måde man kan bekæmpe terrorisme på er gennem efterforskning. Et element der kan hjælpe efterforskningen er selvfølgelig lovgivning og frygt gør også at folk er mere oppe på mærkerne og opdager uregelmæssigheder.
Som andre gange før, er der hele tiden en opvejning af at formindske truslen og borgernes frihed (civile rettigheder).
Frygten er både grunden til de forskellige tiltag mod terror og en måde til at retfærdiggøre tiltag - alt efter verdenssyn.
Davenport, hvis du vidste hvor mange terroraktioner, som ER blevet forhindret i de sidste 6 år og nogle med langt større effekt end London og Madrid, så ville du nok undres :) Den aktion som lige er optrevlet i Tyskland, ville eftersigende have haft større følger end 9/11. For nogle år siden stoppede man i sidste øjeblik en celle, som var ved at forgifte al drikkevand i en storby.
Vi skal blot være glade for, at vi faktisk har et meget velfungerende efterretningsvæsen og at koordineringen med andre vestlige organisationer fungerer godt.
Jeg vil ikke kalde dem som fanges her i landet for dumme. De har været i lejr i Pakistan, lært at lave bomber og skal så autonomt fungere i Danmark og sørge for ingredienser og opholdssted, hvor de kan fungere i normale rammer udadtil og i skjul lave bomber med 500-1000 kg. sprængstof. Jeg vil hellere sige, at det er PETs succes, som har fået dem til at se "dumme" ud. Men når første bombe er sprunget, så ser de ikke dumme ud mere.
Men kig tilbage i historien. Det vi ser nu, er ikke noget selvsyn. Der har altid været pres mod demokrati, uanset om det kommer via politiske totalitære ismer, eller fra radikale ideologier. Der vil altid være tosser, som demokratiet skal kæmpe imod og der vil altid være ofre i denne konflikt og det vil fortsætte lang tid efter vi er væk. Vi kan blot gøre som dem før os, som har sikret os de frihedsrettigheder vi nyder godt af idag. Lad ikke vores tolerance åbne op for andres intolerance. Det er ikke den enkelte muslims skyld. Men når moskeér prædiker den radikale islam og islam er en lovreligion, så vil flere og flere muslimer automatisk blive radikaliseret. Det skal vi selvfølgelig ikke tillade.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Jeg er som sådan ikke bekymret for terror, men mere effekten af det og her tænker jeg ikke på evt. dødsfald i f.eks. Danmark.
Den vestlige verden har en uhyggelig effektiv krigsmaskine og selvom terror er et effektivt våben i visse henseender, tror jeg at terroristerne engang imellem glemmer, at de faktisk kunne stå i en situation hvor de trækker en doven løve i halen.
Sådan noget kan altså udløse krige og Europa og USA har jo vist hvad de kan igennem historien, hvis de blot har befolkningen bag sig.. og det bliver ikke kønt.
Dog skal man jo huske på at dem man betegner som terrorister ikke nødvendigvis kommer fra mellemøsten, da Europa jo stadig har aktive bevægelser som IRA. Forskellen er jo bare at det er sjældent at IRA og lignende bevægelser skaber nyheder, selvom de jo lejlighedsvist sprænger en bygning i luften.
Taler vi muslimsk terrorisme, så er det jo heller ikke sikkert at det begrænser sig til folk af mellemøstligt udseende, da masser af nordeuropæere skifter til Islam i disse år og enkelte af disse sikkert også bliver fanget af den ekstreme udgave af denne religion.
Om vi kan løse de her problemer på en fornuftig måde, har jeg ikke engang en idé om, men selv demokrati er jo ikke en garanti for at terrorisme forsvinder, hvilket Tyskland, Spanien, USA, Irland o.s.v. jo har haft masser af eksempler på.
Ja, jeg tror bestemt på den. Det er et spørgsmål om tid, før der flyder blod i Danmark. Problemet er, at mange vælgere VIL se lig, før de fatter, hvordan de skal stemme.
Guleroden er død. Der er kun pisken. Og det gælder på alle områder. Arbejde, vold, terror.
Terroristerne frygter ikke at sætte krigsmaskinen i sving... tværtimod, vil jeg næsten sige. Deres prædiken om det vantro vest, der bomber stakkels fattige mellemøsten bliver jo bekræftet hver gang vesten rent faktisk bomber mellemøsten... og så strømmer der nye flokke af rekrutter ind i organisationen, og nye strømme af kolde kontanter fra de mennesker der ikke vil være terrorister, men gerne støtte sagen.
Mvh
MaxHH
"Anyway, there he was, poor chap. Happy as a lark and without a cent."
#1 davenport 18 år siden
For det første, hatten af for efterforskningen, der har afsløret nogle planlagte terrorister. Det er godt at vide, at vi kan føle os nogenlunde trygge.
Men er det ikke også overdrevet, et eller andet sted?
Jeg mener, den anden dag afspærrede de en hel gade en halv dag, fordi der stod et eller andet i en opgang.
(Jeg hørte at medierne tog dette spørgsmål op, men jeg så ikke programmet. Tror det var DagsDato)
Det jeg mener, er at terroristerne ikke virker særligt professionelle. Hvis de virkeligt ville, kunne det da sagtens arrangeres. Det skulle da ikke kræve den store fantasi.
Og når man ser Al-Quedas optagelser Af Bin Laden, er det altid sløret og ligner noget der er optaget med et smalfilmskamera.
Var der ikke noget med at de var temmelig rige??
Pointen er at jeg tror verden overdriver truslen, især fra USA, som holder befolkningen i et jerngreb mht. terror.
Det er jo vand på møllen for terroristerne, og de må føle at de hele tiden er et skridt foran, fordi de hele tiden bliver omtalt.
Selvfølgelig skal der være beredskab, men i forhold til hvad der sker, synes jeg at fokus fastholder folks frygt. Det er jo ikke sundt i længden af hundrede af millioner mennesker skal gå og være bange hver dag for at taget et offentligt transportmiddel.
Jeg tror det ville være bedre ikke at give terroren så meget opmærksomhed, og at man på den måde kunne tie det hele lidt ihjel.
Er jeg helt forkert på den?
#2 filmz-Bruce 18 år siden
Og I Danmark ser det ikke for godt ud.
Samme fremgangsmåde bruges i Pakistan i en del af landet, som reelt er uden for regeringens kontrol. Her ligger der tusindvis af madrasser (koranskoler), som prædiker den radikale islam og hvor rekruttering til Al Qaida foregår. Det vi så for et par måneder siden, med én koranskole, hvor der pludselig opstod gidseldrama, viser blot en krusning på overfladen. Det er kun et spørgsmål om tid, førend krudttønden antændes i Pakistan. Og for at komme tilbage til vores region, så overdrives der overhovedet ikke.
PET har fungeret upåklageligt og optrevlet nogle potentielle celler. Dette er bl.a. sket i samarbejde med USA i denne sidste aktion, da det var USA's efterretningstjeneste, som informerede PET om nogle samtaler. Ja, jeg mener som du, at USA har begrænset befolkningens frihedsrettigheder, men jeg mener absolut ikke, at terrortruslen overdrives. Det er kun et spørgsmål om tid, førend det lykkes her i Danmark.
#3 davenport 18 år siden
I sidste ende kunne Nostradamus profeti gå i opfyldelse, og der vil komme en religionskrig.
Det kan ingen da være interesseret i, og hvad med de herboende fredelige muslimer? - Det er store spørgsmål, og jeg mener heller ikke man skal lukke øjnene for det.
Men de virker altså ikke særligt organiserede, når de ikke kan fyre en ordentlig bombe af, og sprænger sig selv i luften o.a.
Siden 9.11. har der ikke været tilsvarende opsigtsvækkende terroroperationer. (I den størrelsesorden mener jeg)
Der var London og Madrid, men det var jo på ingen måde som i USA dengang.
Der er en masse hver dag fra muslimske lande, men det er jo hjemme ved dem selv, og ikke i Vesten.
Jeg tror bare, at hvis de havde kapaciteten til det, så havde de allerede gjort noget.
#4 jessup 18 år siden
Den eneste måde man kan bekæmpe terrorisme på er gennem efterforskning. Et element der kan hjælpe efterforskningen er selvfølgelig lovgivning og frygt gør også at folk er mere oppe på mærkerne og opdager uregelmæssigheder.
Som andre gange før, er der hele tiden en opvejning af at formindske truslen og borgernes frihed (civile rettigheder).
Frygten er både grunden til de forskellige tiltag mod terror og en måde til at retfærdiggøre tiltag - alt efter verdenssyn.
#5 filmz-Bruce 18 år siden
Vi skal blot være glade for, at vi faktisk har et meget velfungerende efterretningsvæsen og at koordineringen med andre vestlige organisationer fungerer godt.
Jeg vil ikke kalde dem som fanges her i landet for dumme. De har været i lejr i Pakistan, lært at lave bomber og skal så autonomt fungere i Danmark og sørge for ingredienser og opholdssted, hvor de kan fungere i normale rammer udadtil og i skjul lave bomber med 500-1000 kg. sprængstof. Jeg vil hellere sige, at det er PETs succes, som har fået dem til at se "dumme" ud. Men når første bombe er sprunget, så ser de ikke dumme ud mere.
Men kig tilbage i historien. Det vi ser nu, er ikke noget selvsyn. Der har altid været pres mod demokrati, uanset om det kommer via politiske totalitære ismer, eller fra radikale ideologier. Der vil altid være tosser, som demokratiet skal kæmpe imod og der vil altid være ofre i denne konflikt og det vil fortsætte lang tid efter vi er væk. Vi kan blot gøre som dem før os, som har sikret os de frihedsrettigheder vi nyder godt af idag. Lad ikke vores tolerance åbne op for andres intolerance. Det er ikke den enkelte muslims skyld. Men når moskeér prædiker den radikale islam og islam er en lovreligion, så vil flere og flere muslimer automatisk blive radikaliseret. Det skal vi selvfølgelig ikke tillade.
#6 filmz-Kadann 18 år siden
Den vestlige verden har en uhyggelig effektiv krigsmaskine og selvom terror er et effektivt våben i visse henseender, tror jeg at terroristerne engang imellem glemmer, at de faktisk kunne stå i en situation hvor de trækker en doven løve i halen.
Sådan noget kan altså udløse krige og Europa og USA har jo vist hvad de kan igennem historien, hvis de blot har befolkningen bag sig.. og det bliver ikke kønt.
Dog skal man jo huske på at dem man betegner som terrorister ikke nødvendigvis kommer fra mellemøsten, da Europa jo stadig har aktive bevægelser som IRA. Forskellen er jo bare at det er sjældent at IRA og lignende bevægelser skaber nyheder, selvom de jo lejlighedsvist sprænger en bygning i luften.
Taler vi muslimsk terrorisme, så er det jo heller ikke sikkert at det begrænser sig til folk af mellemøstligt udseende, da masser af nordeuropæere skifter til Islam i disse år og enkelte af disse sikkert også bliver fanget af den ekstreme udgave af denne religion.
Om vi kan løse de her problemer på en fornuftig måde, har jeg ikke engang en idé om, men selv demokrati er jo ikke en garanti for at terrorisme forsvinder, hvilket Tyskland, Spanien, USA, Irland o.s.v. jo har haft masser af eksempler på.
#7 filmz-DocDoom 18 år siden
Guleroden er død. Der er kun pisken. Og det gælder på alle områder. Arbejde, vold, terror.
#8 Patriarch 18 år siden
#9 jessup 18 år siden
#10 filmz-maxhh 18 år siden
Terroristerne frygter ikke at sætte krigsmaskinen i sving... tværtimod, vil jeg næsten sige. Deres prædiken om det vantro vest, der bomber stakkels fattige mellemøsten bliver jo bekræftet hver gang vesten rent faktisk bomber mellemøsten... og så strømmer der nye flokke af rekrutter ind i organisationen, og nye strømme af kolde kontanter fra de mennesker der ikke vil være terrorister, men gerne støtte sagen.
Mvh
MaxHH