Hej alle filmelskerne derude! Jeg vil meget gerne have et par input på fremtidsmulighederne inden for filmfaget! :-)
Jeg afslutter HTX i Odense med studieretningen Kommunikation/IT og Design her til sommer. En af de store fremtidsovervejelser er Film- og Medievidenskabs-uddannelsen på Københavns Universitet. Jeg har tidligere været i praktik på Medievidenskab på Syddansk Universitet, og at man har et større fokus på film i hovedstaden, lyder som et kæmpe plus. Samtidigt vil jeg sandsynligvis have gennemsnittet til at komme ind på kvote 1.
Men hvad lyder fremtidsmulighederne så helt præcist på? Jeg ved endnu ikke hvad jeg vil med mit liv (filmanmelder, journalist, PR-chef, instruktør...?), og i min bog virker det derfor som et plus, at man undervejs har mulighed for at tone uddannelsen efter interesse. Men hvad så hvis jeg en dag beslutter mig for, at jeg vil mere end det teoretiske og i stedet gå all-in med kreationen af film? For så antager jeg, at man vel er ovre i noget der ligner Filmskolen i stedet, på trods af de praktiske fag? Og det ville være mange års uddannelse oveni.
På forhånd tak, jeg er taknemmelig for alt input der kan hjælpe mig på rette kurs!
Vi lever i 2013. Filmskoler spiller ikke længere nogen rolle. Så kort kan det siges. Filmskoler er gode til at give kontakter og få lov at bruge noget lidt dyere udstyr, men så stopper det også der. Fotografer, lydfolk og klippere kan nok stadig have god gavn af filmskoler, men som instruktør, producer og forfatter vil jeg sige at man kan klare det ligeså godt uden filmskolerne. Udstyret er tilgængeligt for alle, så det handler bare om at gå ud og lave film.
Derfor er mit råd, at hvis du ikke ved hvad du vil, så er Medievidenskab et fint sted at starte. Så kan du altid nedtone studiet, hvis du finder ud af at du hellere vil lave film. Jeg har ikke selv gået på Film og Medie på KU, men min fornemmelse er, at de fleste fokuserer på medievidenskab og ikke så meget på film. Men det betyder jo bare at konkurrencen om de gode praktikpladser er mindre, så det er vel godt.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Vi lever i 2013. Filmskoler spiller ikke længere nogen rolle. Så kort kan det siges. Filmskoler er gode til at give kontakter og få lov at bruge noget lidt dyere udstyr, men så stopper det også der. Fotografer, lydfolk og klippere kan nok stadig have god gavn af filmskoler, men som instruktør, producer og forfatter vil jeg sige at man kan klare det ligeså godt uden filmskolerne. Udstyret er tilgængeligt for alle, så det handler bare om at gå ud og lave film.
Det er jeg uenig i, for tallene taler et andet sprog: flertallet af debuterende instruktører i Danmark har gået på Filmskolen. Der er mig bekendt kun et par enkelte instruktøruddannede fra den alternative filmskole Super16, der er debuteret med en spillefilm. Og det er sjældent, at folk helt uden uddannelse kommer til fadet.
Jeg er helt enig i, at man kan lære alt, hvad der kan læres på Filmskolen, andre steder. Men Filmskolens helt store force, udover netværket, er, at man bliver taget seriøst på en helt anden måde af bl.a. DFI, når man har papir derfra, end hvis man er "selvudlært". Det burde ikke være sådan, men det er det desværre.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
#1 - Hvis du ikke ved, hvad du vil, så er Film- og Medievidenskab en god mulighed for at snuse til forskellige ting og få noget grundlæggende viden. En anden mulighed, som du måske bør overveje, er et ophold på Filmhøjskolen i Ebeltoft.
Du skal gøre dig det klart, at Film- og Medievidenskab er et humanoira-studie. Det vil sige, at det ikke kvalificerer dig til et specifikt arbejde. Vægten er i stedet på at lære nogle grundlæggende arbejdsmetoder, der er fælles for alle humanoira-fag, bl.a. at overskue en stor mængde stof, udvælge det vigtige, analysere data og skrive en rapport om det.
Når det er sagt, så findes der selvfølgelig mulighed undervejs for at tage fag, der har en mere konkret praktisk anvendelighed.
Langt de fleste, der har læst Film- og Medievidenskab, ender i kommunikations- eller mediebranchen. Jeg kender personligt ret mange, der sidder på kommunikationsbureauer eller som kommunikationsmedarbejdere i forskellige virksomheder. Jeg kender også en del, der er endt i tv-branchen, eller som arbejder som kulturjournalister i forskellige sammenhænge. Det er mit indtryk, at der er knap så mange, der arbejder i filmbranchen. Og det skyldes formentligt, at det er en forholdsvis lille branche i Danmark, og at der er meget, meget stor kamp om pladserne. Dem, jeg kender, der gør det, er næsten allesammen hoppet videre fra deres BA i Film- og Medie og har taget en uddannelse som fx instruktør eller producent på Filmskolen.
Film- og Medievidenskab er en god allround-uddannelse, der giver dig gode muligheder for at finde sammen med folk, der har de samme interesser som dig. Men det er ikke et automatisk trumfkort til at komme ind og lave mere praktiske ting senere. Det er trods alt en akademisk uddannelse.
Jeg arbejder selv med tv lige nu, og her har Film- og Medie givet mig en god ballast, som jeg trækker på dagligt. Det er alt fra viden om dramaturgi til det mere praktiske, som hvordan man klipper, hvordan man sætter lys, hvordan man beskærer sit billede osv. Men jeg er hvor jeg er, ikke så meget i kraft af min uddannelse, men fordi jeg fik en god praktikplads og knoklede på og var heldig at blive bemærket og hevet med videre.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Tusid tak for alle jeres input, frahm-2 og Thompsen!
Det lyder som om at I begge er enige om, at Film og Medievidenskabs-uddannelsen kan være et sted godt sted at starte, hvilket jeg også har fået indtrykket af. Jeg har tidligere brugt fritiden på eksempelvis at anmelde film for et ungdomsmagasin, hvilket jeg i høj grad synes var sjovt og interessant. Journalistik er derfor en overvejelse, men studiet af mediernes betydning og filmfaget tiltaler mig nok en del mere - og dette ødelægger jo heller ikke anmelder-drømmen.
Men derfor kunne det jo være sindssygt fedt selv at lave film engang. Jeg har tidligere snuset til den proces i folkeskolen, og gør det pt. i et C-fag på gymnasiet. En ven foreslog, at jeg kunne bruge mit sabbatår (ved siden af suppleringskurser) på at undersøge Odenses filmklubber og værksteder, hvilket jeg tænker helt sikkert kunne være en øjenåbner for at se om interessen rent faktisk er der.
Og angående Film- og Medievidenskab, så har uddannelsen åbent hus i næste uge, så jeg vil da se om det ikke er muligt med et smut til hovedstaden!
Det er en god idé. Og det er også en god idé at prøve at snuse til noget praktisk andre steder først.
Lad mig sige det sådan: Du stiller ikke dig selv dårligere med en uddannelse i Film- og Medie, fordi der er muligheder for at vælge nogle praktiske fag undervejs.
Men hvis du allerede nu finder ud af, at du helt sikkert vil være filminstruktør, eller at du helt sikkert vil være tv-tilrettelægger eller dokumentarinstruktør eller noget helt fjerde, så findes der altså nogle særskilte uddannelser i den retning, som måske vil stille dig bedst. Det kræver selvfølgelig bare, at du ved, at det er det, du vil. Og det lyder jo, som om du er lidt usikker på dine planer endnu.
Når det er sagt, så kan man jo også nøjes med at tage grunddelen på Film- og Medie (en bachelor) og så bruge den til at søge videre - fx. på overbygningen i Journalistik på SDU eller RUC, på en af Filmskolens uddannelser eller på Journalisthøjskolens tilrettelæggeruddannelse, hvis man undervejs finder ud af, at det er i den retning, man vil gå.
Jeg kender en del, der har gået på Filmskolen efterhånden, og mange af dem har taget en BA eller i hvert fald de første par år på Film- og Medievidenskab først, før de fandt ud af, at det var det, de ville. De brugte så tiden på Film- og Medie på at lære nogle grundlæggende ting og på at finde et netværk af folk, der var interesseret i det samme.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Det er jeg uenig i, for tallene taler et andet sprog: flertallet af debuterende instruktører i Danmark har gået på Filmskolen. Der er mig bekendt kun et par enkelte instruktøruddannede fra den alternative filmskole Super16, der er debuteret med en spillefilm. Og det er sjældent, at folk helt uden uddannelse kommer til fadet.
Jeg er helt enig i, at man kan lære alt, hvad der kan læres på Filmskolen, andre steder. Men Filmskolens helt store force, udover netværket, er, at man bliver taget seriøst på en helt anden måde af bl.a. DFI, når man har papir derfra, end hvis man er "selvudlært". Det burde ikke være sådan, men det er det desværre.
Det er jo ikke et helt forkert billede du tegner der, men det betyder ikke at det er sådan det bør være. Lad mig slå fast, at den danske filmskole bestemt er en af de bedre, i hvert fald med det kendskab jeg har til den. Men det betyder ikke at det er den eneste vej og jeg vil stadig tro at mange instruktører og manusforfattere (især dem, der ikke vil lave hverdagsdramaer) kan have godt af at gå udenom. Det er rigtigt at det kan være svært at få DFI støtte uden at komme fra filmskolen, hvilket blot understreger branchens indspisthed. Det overordnede problem er, at mange ikke tror at de kan lave spillefilm uden DFI-støtte, hvilket er noget bullshit, for selvfølgelig kan man det. Man kan skrive, producere og distribuere en film helt udenom de officielle kanaler. Det kræver bare hårdt arbejde og så en viden om hvordan man gør og den viden finder man alligevel ikke på filmskolerne, så man kan ligeså godt lade være med at lede. Jeg tror også at en af de overskyggende grunde til at mange instruktører kommer igennem filmskolen, netop er holdningen om at det er den eneste vej ind og derfor ender de bedste naturligvis på filmskolen. Jeg tror at det er et billede, der vil ændre sig i de kommende år. Nok mere i udlandet end i Danmark, da vores store problem er manglen på et uafhængigt filmmiljø, som man har det i andre lande.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
En ven foreslog, at jeg kunne bruge mit sabbatår (ved siden af suppleringskurser) på at undersøge Odenses filmklubber og værksteder,
Odense Filmværksted støtter folk under 30 - men det kræver en lille smule erfaring, før de vil tage en ansøgning i betragtning. Som udgangspunkt støtter de en film med 25.000 kr - men det kan svinge.
Hvis du bor i Odense, kan jeg anbefale dig at blive frivillig på Odense Internationale Film Festival - det giver måske ikke noget direkte, men hvis du er god til at kontakte folk, er det mulighed for at møde mennesker her.
I Odense er der også den alternative filmskole, 18Frames, men de optager først igen om 2 år. Det kan dog tages sideløbende med undervisning, eftersom det hovedsagligt er mandag aften, man mødes og i weekenden, der laves film.
Filmskolen er absolut ikke den eneste vej(dog nok den mest prestigefyldte), og det gælder bare om at holde sig til i filmbranchen. Du skal nok forberede dig på en masse frivillig og gratis arbejde, men meget af det kan sagtens køre sideløbende med et studie.
#1 JanNikolajsen 11 år siden
Jeg afslutter HTX i Odense med studieretningen Kommunikation/IT og Design her til sommer. En af de store fremtidsovervejelser er Film- og Medievidenskabs-uddannelsen på Københavns Universitet. Jeg har tidligere været i praktik på Medievidenskab på Syddansk Universitet, og at man har et større fokus på film i hovedstaden, lyder som et kæmpe plus. Samtidigt vil jeg sandsynligvis have gennemsnittet til at komme ind på kvote 1.
Men hvad lyder fremtidsmulighederne så helt præcist på? Jeg ved endnu ikke hvad jeg vil med mit liv (filmanmelder, journalist, PR-chef, instruktør...?), og i min bog virker det derfor som et plus, at man undervejs har mulighed for at tone uddannelsen efter interesse. Men hvad så hvis jeg en dag beslutter mig for, at jeg vil mere end det teoretiske og i stedet gå all-in med kreationen af film? For så antager jeg, at man vel er ovre i noget der ligner Filmskolen i stedet, på trods af de praktiske fag? Og det ville være mange års uddannelse oveni.
På forhånd tak, jeg er taknemmelig for alt input der kan hjælpe mig på rette kurs!
#2 frahm-2 11 år siden
Derfor er mit råd, at hvis du ikke ved hvad du vil, så er Medievidenskab et fint sted at starte. Så kan du altid nedtone studiet, hvis du finder ud af at du hellere vil lave film. Jeg har ikke selv gået på Film og Medie på KU, men min fornemmelse er, at de fleste fokuserer på medievidenskab og ikke så meget på film. Men det betyder jo bare at konkurrencen om de gode praktikpladser er mindre, så det er vel godt.
#3 Thomsen 11 år siden
Det er jeg uenig i, for tallene taler et andet sprog: flertallet af debuterende instruktører i Danmark har gået på Filmskolen. Der er mig bekendt kun et par enkelte instruktøruddannede fra den alternative filmskole Super16, der er debuteret med en spillefilm. Og det er sjældent, at folk helt uden uddannelse kommer til fadet.
Jeg er helt enig i, at man kan lære alt, hvad der kan læres på Filmskolen, andre steder. Men Filmskolens helt store force, udover netværket, er, at man bliver taget seriøst på en helt anden måde af bl.a. DFI, når man har papir derfra, end hvis man er "selvudlært". Det burde ikke være sådan, men det er det desværre.
#4 Thomsen 11 år siden
Du skal gøre dig det klart, at Film- og Medievidenskab er et humanoira-studie. Det vil sige, at det ikke kvalificerer dig til et specifikt arbejde. Vægten er i stedet på at lære nogle grundlæggende arbejdsmetoder, der er fælles for alle humanoira-fag, bl.a. at overskue en stor mængde stof, udvælge det vigtige, analysere data og skrive en rapport om det.
Når det er sagt, så findes der selvfølgelig mulighed undervejs for at tage fag, der har en mere konkret praktisk anvendelighed.
Langt de fleste, der har læst Film- og Medievidenskab, ender i kommunikations- eller mediebranchen. Jeg kender personligt ret mange, der sidder på kommunikationsbureauer eller som kommunikationsmedarbejdere i forskellige virksomheder. Jeg kender også en del, der er endt i tv-branchen, eller som arbejder som kulturjournalister i forskellige sammenhænge. Det er mit indtryk, at der er knap så mange, der arbejder i filmbranchen. Og det skyldes formentligt, at det er en forholdsvis lille branche i Danmark, og at der er meget, meget stor kamp om pladserne. Dem, jeg kender, der gør det, er næsten allesammen hoppet videre fra deres BA i Film- og Medie og har taget en uddannelse som fx instruktør eller producent på Filmskolen.
Film- og Medievidenskab er en god allround-uddannelse, der giver dig gode muligheder for at finde sammen med folk, der har de samme interesser som dig. Men det er ikke et automatisk trumfkort til at komme ind og lave mere praktiske ting senere. Det er trods alt en akademisk uddannelse.
Jeg arbejder selv med tv lige nu, og her har Film- og Medie givet mig en god ballast, som jeg trækker på dagligt. Det er alt fra viden om dramaturgi til det mere praktiske, som hvordan man klipper, hvordan man sætter lys, hvordan man beskærer sit billede osv. Men jeg er hvor jeg er, ikke så meget i kraft af min uddannelse, men fordi jeg fik en god praktikplads og knoklede på og var heldig at blive bemærket og hevet med videre.
#5 JanNikolajsen 11 år siden
Det lyder som om at I begge er enige om, at Film og Medievidenskabs-uddannelsen kan være et sted godt sted at starte, hvilket jeg også har fået indtrykket af. Jeg har tidligere brugt fritiden på eksempelvis at anmelde film for et ungdomsmagasin, hvilket jeg i høj grad synes var sjovt og interessant. Journalistik er derfor en overvejelse, men studiet af mediernes betydning og filmfaget tiltaler mig nok en del mere - og dette ødelægger jo heller ikke anmelder-drømmen.
Men derfor kunne det jo være sindssygt fedt selv at lave film engang. Jeg har tidligere snuset til den proces i folkeskolen, og gør det pt. i et C-fag på gymnasiet. En ven foreslog, at jeg kunne bruge mit sabbatår (ved siden af suppleringskurser) på at undersøge Odenses filmklubber og værksteder, hvilket jeg tænker helt sikkert kunne være en øjenåbner for at se om interessen rent faktisk er der.
Og angående Film- og Medievidenskab, så har uddannelsen åbent hus i næste uge, så jeg vil da se om det ikke er muligt med et smut til hovedstaden!
#6 Thomsen 11 år siden
Lad mig sige det sådan: Du stiller ikke dig selv dårligere med en uddannelse i Film- og Medie, fordi der er muligheder for at vælge nogle praktiske fag undervejs.
Men hvis du allerede nu finder ud af, at du helt sikkert vil være filminstruktør, eller at du helt sikkert vil være tv-tilrettelægger eller dokumentarinstruktør eller noget helt fjerde, så findes der altså nogle særskilte uddannelser i den retning, som måske vil stille dig bedst. Det kræver selvfølgelig bare, at du ved, at det er det, du vil. Og det lyder jo, som om du er lidt usikker på dine planer endnu.
Når det er sagt, så kan man jo også nøjes med at tage grunddelen på Film- og Medie (en bachelor) og så bruge den til at søge videre - fx. på overbygningen i Journalistik på SDU eller RUC, på en af Filmskolens uddannelser eller på Journalisthøjskolens tilrettelæggeruddannelse, hvis man undervejs finder ud af, at det er i den retning, man vil gå.
Jeg kender en del, der har gået på Filmskolen efterhånden, og mange af dem har taget en BA eller i hvert fald de første par år på Film- og Medievidenskab først, før de fandt ud af, at det var det, de ville. De brugte så tiden på Film- og Medie på at lære nogle grundlæggende ting og på at finde et netværk af folk, der var interesseret i det samme.
#7 frahm-2 11 år siden
Det er jo ikke et helt forkert billede du tegner der, men det betyder ikke at det er sådan det bør være. Lad mig slå fast, at den danske filmskole bestemt er en af de bedre, i hvert fald med det kendskab jeg har til den. Men det betyder ikke at det er den eneste vej og jeg vil stadig tro at mange instruktører og manusforfattere (især dem, der ikke vil lave hverdagsdramaer) kan have godt af at gå udenom. Det er rigtigt at det kan være svært at få DFI støtte uden at komme fra filmskolen, hvilket blot understreger branchens indspisthed.
Det overordnede problem er, at mange ikke tror at de kan lave spillefilm uden DFI-støtte, hvilket er noget bullshit, for selvfølgelig kan man det. Man kan skrive, producere og distribuere en film helt udenom de officielle kanaler. Det kræver bare hårdt arbejde og så en viden om hvordan man gør og den viden finder man alligevel ikke på filmskolerne, så man kan ligeså godt lade være med at lede.
Jeg tror også at en af de overskyggende grunde til at mange instruktører kommer igennem filmskolen, netop er holdningen om at det er den eneste vej ind og derfor ender de bedste naturligvis på filmskolen. Jeg tror at det er et billede, der vil ændre sig i de kommende år. Nok mere i udlandet end i Danmark, da vores store problem er manglen på et uafhængigt filmmiljø, som man har det i andre lande.
#8 Skeloboy 11 år siden
Odense Filmværksted støtter folk under 30 - men det kræver en lille smule erfaring, før de vil tage en ansøgning i betragtning. Som udgangspunkt støtter de en film med 25.000 kr - men det kan svinge.
Hvis du bor i Odense, kan jeg anbefale dig at blive frivillig på Odense Internationale Film Festival - det giver måske ikke noget direkte, men hvis du er god til at kontakte folk, er det mulighed for at møde mennesker her.
I Odense er der også den alternative filmskole, 18Frames, men de optager først igen om 2 år. Det kan dog tages sideløbende med undervisning, eftersom det hovedsagligt er mandag aften, man mødes og i weekenden, der laves film.
Filmskolen er absolut ikke den eneste vej(dog nok den mest prestigefyldte), og det gælder bare om at holde sig til i filmbranchen. Du skal nok forberede dig på en masse frivillig og gratis arbejde, men meget af det kan sagtens køre sideløbende med et studie.