Gravatar

#1 Bony 18 år siden

Hej filmzere,

Jeg har fået til opgave at analysere en film i skolen. Det drejer sig om "Edward Scissorhands" af Tim Burton.

Ville lige høre herinde på Filmz om der var nogen, der eventuelt havde nogle gode værktøjer til brug ved en filmanalyse. Det kunne fx være fremgangsmåder eller vigtige elementer at tage med eller huske på. Mulige oplysninger om filmen som ville være gode at have har selvfølgelig også stor interesse. Hvis informationerne ligger som eventuelle filer, kan disse blive sendt til min mail.

Jeg er lidt i tvivl om hvad der kunne være relevant at have med i sådan en opgave. Det er første gang jeg skal kaste mig ud i dét at analysere en film dybere end til normalt "hverdagsbrug". Derfor kunne jeg godt bruge nogle guide-lines eller lignende. Lidt værktøjer at forholde sig til. :)

Alt er værd at kigge på. :)

På forhånd mange tak,
Bony
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#2 filmz-Le Samouraï 18 år siden

Hvis du forsøger at analysere alle aspekter af en film, så bliver opgaven hurtigt uoverskuelig. Det er derfor ret vigtigt, at du finder et spørgsmål, du gerne vil besvare, og at du fokuserer på et bestemt område, fx. dramaturgi (hvordan hænger fortællingens enkelte dele sammen), stil (hvordan ser den ud, hvilke virkemidler bruges der) osv. osv. Det betyder, at du skal ud og finde noget litteratur, der beskæftiger sig med præcist det område, du har valgt.

En mulighed er også at lave en såkaldt komparativ analyse, dvs. en analyse, hvor du sammenligner to værker. Lige mht. EDWARD SCISSORHANDS så ville det fx. være muligt at lave en analyse af sammenhængen mellem den og FRANKENSTEIN (enten bog eller film), fordi de to har nogle tematiske fællestræk.

En udmærket dansk introduktionsbog om filmdramaturgi, som også kommer ind på stil, tematik m.m. og indeholder nogle grundmodeller for analyse er Peter Harms Larsens: De levende billeders dramaturgi bind 1 - fiktionsfilm.

Bud på udenlandske grundbøger kunne være James Monaco: How to Read a Film og David Bordwell: Film Art. Alle kan bestilles hjem på biblioteket.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#3 Bony 18 år siden

#2 - Tak for respons og gode titler. Jeg har dog lige under en uge til jeg skal aflevere så kan desværre ikke nå at få dem bestilt. Ellers nogle interessante titler som jeg vil kigge nærmere på når tiden er til det. :)

Idéen med en komparativ analyse er slet ikke dårlig. Jeg vil under alle omstændigheder have dette i baghovedet når jeg overvejer underspørgsmål. Underspørgsmålet havde jeg tænkt mig skulle udspringe fra fx. Edwards ensomhed, kærlighedslængsel og selve metaforen i brugen af sakse som hænder, forskelle i filmen, det 'farverige kvarter' kontra det 'mørke slot', brugen af lys og lyd etc. Der er rigeligt at arbejde med. :)

Jeg tror jeg vil sætte mig ned og se filmen igen. Denne gang med Tim Burtons kommentar spor kørende i baggrunden. Så må vi lige se om jeg får idéer til visse ændringer til opgavens 'hovedtema'. :)
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/

Skriv ny kommentar: