Jeg er en anelse nysgerrig mht. hvorfor man skal vente så lang tid på, at film får premiere i biograferne her i landet. Nogle gange er der jo tale om måneder! Er der nogle specifikke årsager? Kan simpelthen ikke forstå hvorfor :S
Tror der er flere faktorer...for det første er det jo op til filmselskabet om de vil udgive den andre steder end hjemlandet. For det andet for den ofte en limited release i USA, så den kan i betragtning til Oscar(så får den en limited release i december, f.eks.)
Og så skal de danske bioer jo også lige købe den, og hvis der ikke vidst stor interesse for den, så kunne jeg forestille mig man ventede lidt, så den blev billigere...
Meeen, det er bare mine bud, før der kommer en der ved noget om det:)
Dertil kommer mængden af film, Danmark er ikke et særligt stort land, og hvis der skal vises både danske, amerikanske og film fra resten af verden, så er der kamp om pladserne - og eftersom der er begrænset plads - og man ikke ønsker at konkurrere alt for meget med sig selv, så kniber det med udbuddet, og pladserne/tiderne de kan få.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Ok, tak for hjælpen alle sammen. Synes bare det virker helt overdrevet så lang tid man skal vente nogen gange, det kan være vildt irriterende, men det er jeg vel ikke alene om at synes ;-)
#1 cans 16 år siden
Jeg er en anelse nysgerrig mht. hvorfor man skal vente så lang tid på, at film får premiere i biograferne her i landet. Nogle gange er der jo tale om måneder! Er der nogle specifikke årsager? Kan simpelthen ikke forstå hvorfor :S
#2 Skeloboy 16 år siden
Og så skal de danske bioer jo også lige købe den, og hvis der ikke vidst stor interesse for den, så kunne jeg forestille mig man ventede lidt, så den blev billigere...
Meeen, det er bare mine bud, før der kommer en der ved noget om det:)
#3 fubar 16 år siden
For det andet for den ofte en limited release i USA, så den kan i betragtning til Oscar(så får den en limited release i december, f.eks.)
Vil det sige at én film ikke kommer i Oscar-søgelyset, hvis den bliver vist i udenlandske biografer?
Eller misforstår jeg dig?
#4 Skeloboy 16 år siden
Du kan læse mere her: http://www.oscars.org/81academyawards/rules/rule01...
#5 filmz-vassago 16 år siden
#6 cans 16 år siden
#7 frahm-2 16 år siden
Det er helt sikkert den bedste forklaring. Det handler simpelthen om konkurrence.
Det fungerer jo også den anden vej. Europæiske og asiatiske film kommer som regel til Danmark og andre europæiske lande før de kommer til USA.