#83 - Øv, er slet ikke tilfreds med min top 30.. - og slet ikke efter at være kommet i tanke om en masse andre.. Men på den anden side, hvis det bliver rettet, skifter jeg nok mening igen næste gang jeg kigger på den.. :(
Frodo: "What news of the outside world? Tell me everything". Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".
The Usual Suspects The Godfather Se7en Oldboy The Matrix Thank You for Smoking The Game American Beauty Fight Club Der Untergang Pans Labyrinth Almost Famous The Shawshank Redemtion Goodfellas The Godfather – Part 2 The Good, the Bad and the Ugly Schindlers List Dr. Strangelove or how I learned stop worrying and love the bomb Die Hard Zodiac Forrest Gump The Truman Show A history of Violence Hotel Rwanda Apocalypse Now - Redux Memento The Insider 12 Monkeys One flew over the coocoos nest Alien
Jeg er nu tilbøjelig til, at give jessup ret, i hvert tilfælde noget af vejen. Der er rigtig mange gentagelser af bestemte ’type’ film. Der hentyder jeg til de såkaldte ’guy’ movies: action/sci-fi/ Kult/dediktiv film osv. som f.eks. Star Wars, Blade Runner, Fight Club, 12 Monkeys, The Matrix osv., osv. Jeg er dog positivt overrasket over, at en film som Sunset Boulevard, er dukket op så hyppigt - det var ikke lige noget jeg havde regnet med. En anden ting, jeg undrer mig lidt over, og jeg skal da være den første til at indrømme, at jeg ikke er bedre selv, er den overvældende mangle på ikke-engelsksprogede film. Til trods for at jeg vil mene, at min filmiske gane er godt besmagt, har jeg egentlig altid haft en større forkærlighed for Engelsk-sprogene film. Jeg ved ikke hvordan aldersgrænsen ligger herinde, og hvorvidt de overstående lister er kendetegnende for reel smag, eller bare ’nuværende smag’ i en længe filmisk proces, men manglen på konkrete klassiske værker, er slående. Jeg har selv, ved nærmere nærstudering, kun tre non-amerikanske auteurer, som Tarkovsky, Bergman og Ozu på min liste. Hvilket egentlig overraskede mig lidt, ved eftertanke, måske endda på en lidt negativ note. Hvor er Fellini, Goddard, Trauffut, De Sica, Ray, Bunuel, Renoir, Antonioni, Bertolucci og til endnu større grad, film af en mastodont som Kurosawa? Nu har jeg af gode grunde ikke fordøjet en brøkdel af disse herres oeuvres, men kunne dog i princippet lige så godt have inkluderet The Seven Samurai, The Bicycle Thief, The Double Life of Veronique osv., osv. Der må da være nogle flere reelle film connaisseurer derude;)
(undskyld smøren:)
Everything begins and ends at exactly the right time and place.
Der er rigtig mange gentagelser af bestemte ’type’ film. ... manglen på konkrete klassiske værker, er slående.
Læg mærke til, at flere af administratorne, foruden brugere som yoda, bruce og NayZe faktisk HAR en del klassiske værker med på deres lister. Men ellers er der jo en del NY-klassikere på listerne, ikke sandt?
Jeg har selv, ved nærmere nærstudering, kun tre non-amerikanske auteurer, som Tarkovsky, Bergman og Ozu på min liste. Hvilket egentlig overraskede mig lidt, ved eftertanke, måske endda på en lidt negativ note. Hvor er Fellini, Goddard, Trauffut, De Sica, Ray, Bunuel, Renoir, Antonioni, Bertolucci og til endnu større grad, film af en mastodont som Kurosawa?
Misforstå mig nu ikke, når jeg siger det her: Men ingen film skal vel med på en top 30-liste, bare fordi de eller instruktørerne bag dem er berømte. ... De instruktører, du nævner, har skabt filmhistorie og/eller været stilskabende pionerer indenfor filmens verden. Det samme gælder Chaplin, som jeg selv respekterer højt. Men - for nu at tage Chaplin som eksempel - så fænger hans film ganske enkelt ikke på samme måde idag som de gjorde i gamle dage - sådan har JEG det ihvertfald med dem, og jeg ved, at det også gælder mange andre film-elskere. Jeg falder ikke på halen af grin over hans komik, selvom jeg godt kan se, at hans talent og timing var i top. ... Nej, hvad komik angår, søger jeg nyere komikere, såsom de 6 Monty Python-medlemmer (som nåede at lave en mængde sjove ting sammen), Jim Carrey eller Rowan Atkinson.
Der findes masser af nye/nyere instruktører, som har lavet mesterlige film (f.eks. Steven Spielberg, Michael Mann, Ridley Scott og Peter Jackson), og måske er det en tids- eller generations-bestemt ting, at det er blandt disse eller andre nutidige instruktører, mange film-elskere finder deres favoritfilm. Eller osse er det bare smag og behag, ikke sandt?
Jeg tror faktisk, at mange unge film-elskere har set de gamle klassikere, men UDEN at falde i svime over disse. Måske kan de ligesom jeg godt se filmenes kvaliteter, men de fænger bare ikke. ... Der er dog også en anden ting: det kan være at de ligesom jeg faktisk synes, at visse film der regnes for klassiske mesterværker, er noget bras. Selv i tidligere generationer var det jo ikke alle anmeldere og biografgængere der kunne lide ALLE de film, som Fellini, Goddard, Trauffut, De Sica, Ray, Bunuel, Renoir, Antonioni, Bertolucci og Kurosawa lavede.
1: Lord of the Rings (trilogi) 2: Harry Potter 1-5 3: Die Hard (quadrilogi) 4: Star Wars 1-6 5: Back to the future (trilogi) 6: The Matrix (den første) 7: Sin City 8: Gladiator 9: Fight Club 10: The Prestige 11: Zodiac 12: Se7en 13: Unbreakable 14: Sixth Sense 15: Forrest Gump 16: Planet Terror 17: X-Men 1-2 18: Spiderman 1-2 19: Kærlighed på film 20: American Beauty 21: A Beautiful Mind 22: Batman Begins 23: Moulin Rouge 24: Jurassic Park (den første) 25: Psycho (Hitchcock) 26: Schindlers List 27: Saving Private Ryan 28: The Shawshank Redemption 29: Indiana Jones 1+3 (ikke nr.2) 30: 12 Monkeys
Boot, Das Goodfellas Jaws Matrix, The Reservoir Dogs Unbreakable Yankee Doodle Dandy Before Sunrise Big Lebowski, The Casablanca Chasing Amy Dolce vita, La Down by Law Elephant Man, The Freaks (1932) Ghost World Godfather, The Master and Commander: The Far Side of the World Once Upon a Time in America Poltergeist Right Stuff, The Sideways Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back Tôkyô monogatari (Tokyo Story) Terminator 2: Judgment Day Titanic Ben Hur Fitzcarraldo Ikiru Raiders of the Lost Ark
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Jeg synes ikke at det er så mærkeligt at det er en bestemt type film - raske fyre fra 15-40 år det siger vel sig selv - men at det er de samme film er alligevel en anelse besynderligt.
Decideret komedier er der ikke mange af - måske lidt snobberi.
#141 filmz-Aras 17 år siden
Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".
#142 Verbal 17 år siden
The Usual Suspects
The Godfather
Se7en
Oldboy
The Matrix
Thank You for Smoking
The Game
American Beauty
Fight Club
Der Untergang
Pans Labyrinth
Almost Famous
The Shawshank Redemtion
Goodfellas
The Godfather – Part 2
The Good, the Bad and the Ugly
Schindlers List
Dr. Strangelove or how I learned stop worrying and love the bomb
Die Hard
Zodiac
Forrest Gump
The Truman Show
A history of Violence
Hotel Rwanda
Apocalypse Now - Redux
Memento
The Insider
12 Monkeys
One flew over the coocoos nest
Alien
#143 jessup 17 år siden
#144 BN 17 år siden
Naah, jeg synes nu, der er store forskelle. Men selvfølgelig er der da enkelte brugere der er mere indbyrdes enige end andre.
#145 filmz-keyser 17 år siden
Jeg har selv, ved nærmere nærstudering, kun tre non-amerikanske auteurer, som Tarkovsky, Bergman og Ozu på min liste. Hvilket egentlig overraskede mig lidt, ved eftertanke, måske endda på en lidt negativ note.
Hvor er Fellini, Goddard, Trauffut, De Sica, Ray, Bunuel, Renoir, Antonioni, Bertolucci og til endnu større grad, film af en mastodont som Kurosawa?
Nu har jeg af gode grunde ikke fordøjet en brøkdel af disse herres oeuvres, men kunne dog i princippet lige så godt have inkluderet The Seven Samurai, The Bicycle Thief, The Double Life of Veronique osv., osv.
Der må da være nogle flere reelle film connaisseurer derude;)
(undskyld smøren:)
#146 elwood 17 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#147 BN 17 år siden
Læg mærke til, at flere af administratorne, foruden brugere som yoda, bruce og NayZe faktisk HAR en del klassiske værker med på deres lister. Men ellers er der jo en del NY-klassikere på listerne, ikke sandt?
Misforstå mig nu ikke, når jeg siger det her: Men ingen film skal vel med på en top 30-liste, bare fordi de eller instruktørerne bag dem er berømte. ... De instruktører, du nævner, har skabt filmhistorie og/eller været stilskabende pionerer indenfor filmens verden. Det samme gælder Chaplin, som jeg selv respekterer højt. Men - for nu at tage Chaplin som eksempel - så fænger hans film ganske enkelt ikke på samme måde idag som de gjorde i gamle dage - sådan har JEG det ihvertfald med dem, og jeg ved, at det også gælder mange andre film-elskere. Jeg falder ikke på halen af grin over hans komik, selvom jeg godt kan se, at hans talent og timing var i top. ... Nej, hvad komik angår, søger jeg nyere komikere, såsom de 6 Monty Python-medlemmer (som nåede at lave en mængde sjove ting sammen), Jim Carrey eller Rowan Atkinson.
Der findes masser af nye/nyere instruktører, som har lavet mesterlige film (f.eks. Steven Spielberg, Michael Mann, Ridley Scott og Peter Jackson), og måske er det en tids- eller generations-bestemt ting, at det er blandt disse eller andre nutidige instruktører, mange film-elskere finder deres favoritfilm. Eller osse er det bare smag og behag, ikke sandt?
Jeg tror faktisk, at mange unge film-elskere har set de gamle klassikere, men UDEN at falde i svime over disse. Måske kan de ligesom jeg godt se filmenes kvaliteter, men de fænger bare ikke. ... Der er dog også en anden ting: det kan være at de ligesom jeg faktisk synes, at visse film der regnes for klassiske mesterværker, er noget bras. Selv i tidligere generationer var det jo ikke alle anmeldere og biografgængere der kunne lide ALLE de film, som Fellini, Goddard, Trauffut, De Sica, Ray, Bunuel, Renoir, Antonioni, Bertolucci og Kurosawa lavede.
#148 nygaardpetersen 17 år siden
1: Lord of the Rings (trilogi)
2: Harry Potter 1-5
3: Die Hard (quadrilogi)
4: Star Wars 1-6
5: Back to the future (trilogi)
6: The Matrix (den første)
7: Sin City
8: Gladiator
9: Fight Club
10: The Prestige
11: Zodiac
12: Se7en
13: Unbreakable
14: Sixth Sense
15: Forrest Gump
16: Planet Terror
17: X-Men 1-2
18: Spiderman 1-2
19: Kærlighed på film
20: American Beauty
21: A Beautiful Mind
22: Batman Begins
23: Moulin Rouge
24: Jurassic Park (den første)
25: Psycho (Hitchcock)
26: Schindlers List
27: Saving Private Ryan
28: The Shawshank Redemption
29: Indiana Jones 1+3 (ikke nr.2)
30: 12 Monkeys
og mange flere...
#149 chandler75 17 år siden
Boot, Das
Goodfellas
Jaws
Matrix, The
Reservoir Dogs
Unbreakable
Yankee Doodle Dandy
Before Sunrise
Big Lebowski, The
Casablanca
Chasing Amy
Dolce vita, La
Down by Law
Elephant Man, The
Freaks (1932)
Ghost World
Godfather, The
Master and Commander: The Far Side of the World
Once Upon a Time in America
Poltergeist
Right Stuff, The
Sideways
Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back
Tôkyô monogatari (Tokyo Story)
Terminator 2: Judgment Day
Titanic
Ben Hur
Fitzcarraldo
Ikiru
Raiders of the Lost Ark
#150 jessup 17 år siden
Decideret komedier er der ikke mange af - måske lidt snobberi.