Gravatar

#1 DarkLight 20 år siden

Der var en på filmz.dk der roste serien.
Jeg faldt dernæst over afsnit 1, og kunne egentlig godt lide det. Jeg tror dog, det er en af de slags serie, man lige skal se en 3-4 afsnit af, før man bestemmer sig.

Senere læste jeg disse ting hos Smith:
This is, hands-down, the best show on television right now, and proof that TV can be far better than cinema. The cast is pretty uniformly excellent, and the dialogue crackles. Excellent characterization – even with the day-players – makes it the most engaging new show I’ve seen since “Degrassi: The Next Generation”, but the heart and soul of the show is the relationship between Father and Daughter, Keith and Veronica Mars.

The fact that Kristen Bell and Enrico Colantoni (“Those poor people…” from the severely underrated “Galaxy Quest”) weren’t Emmy nominated proves how fucking out of touch and useless the Emmy Awards are to begin with. The tender and witty repartee between these two wonderful actors makes you want to be a better parent. And a big shout-out to Jason Dohring’s Logan Echolls - a masterfully designed and performed nemesis whose twists and turns are always credible.

The show is basically an amalgam of some of the best TV ever produced, with each formula improved upon – chiefly, one clearly sees a “Twin Peaks” influence, with the year-long mystery surrounding the murder of party girl Lilly Kane. But whereas I always felt the brilliant “Twin Peaks” should’ve been a maxi-series, wrapping up the Laura Palmer murder in twelve episodes, “Mars” manages to thread the needle with the Lilly Kane murder so well, it never feels marginalized or played out over 22 episodes. And unlike “Peaks”, when the murderer is revealed and the storyline wrapped up in the final ep, it doesn’t feel like the show’s outlived its relevance; thanks to the crisp writing, the deft fleshing-out of the “Mars” universe and the endearing cast, you’re left wanting Veronica’s story to continue.

In a lifetime of dedicated television watching, “Veronica Mars” is easily one of the five best shows I’ve ever dug.

Nogen der har set det?
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#2 filmz-ZOPTIKEREN 20 år siden

Jeg har set et afsnit på 3+ af serien. Det var cirka en uge siden - men jeg kan sgu ikke huske noget at afsnittet, og hvorfor jeg så det, ud over jeg fandt et par scener "amerikaner platte". Det var svjv ikke noget som sagde mig specielt meget over et afsnit. Men hvor mange serier gør også det...

edit; Jovjov det var fordi kirsten bell var med i serien jeg så afsnittet. Nu har jeg husket det.
Gravatar

#3 inflector 20 år siden

Jeg har ikke set noget af det, men det jeg har læst/hørt lyder det heller ikke som en serie for mig. Noget med smart gymnasie pige der er privat dedektiv i sin fritid....ikke lige et oplæg der lyder særligt fængende.
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#4 elwood 20 år siden

#3 foretrækker Kim Possible til hver en tid hehe 8-)

hvis man skulle vælge, det kan jeg grine lidt af især fordi "Im Not Homer" er med.

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#5 filmz-rupert giles 20 år siden

#4 Kim er for sej!!!!!!!

Men jeg er faldet helt og aldeles for Veronica. Sæsonen er stramt og lækkert struktureret og mysteriet fungerer til allersidste episode. På overfladen ligner serien både en typisk ungdomsserie, for ikke at sige en Buffy-klon (Buffy forever!), men når man først ser rigtigt godt efter, så er der et underliggende mørke i historien og mange af figurerne, som man ikke ser så tit i amerikanske ungdomsserier. Man ender faktisk med at sidde og krydse fingre for at visse personer IKKE er morderen, selvom man godt ved, at det kunne de sagtens være.

Stilen er lidt anderledes end normale serier, musikken stemningsfuld og samtlige skuespillere er hamrende gode. Kristen Bell er fræk, sød, sej, sårbar og cool på en og samme gang og bærer uden problemer serien.

En enkelt plot-linie kommer ikke rigtigt op at køre, men heldigvis skaffer de sig også af med den ret tidligt i forløbet for aldrig at nævne den igen :-) Og så kunne jeg sgu godt have undværet den fuckin gæsteoptræden fra Paris Hilton i episode to. Yikes.

Jeg var ikke klar over at Kevin Smith havde udtalt sig om serien, men jeg har i hvert fald læst en overvældende kommentar fra Joss Whedon på Whedonesque, så serien kommer varmt anbefalet.

Og respekt til UIP, der sender den i USA. Seertallene er ikke overvældende, men anmeldelserne er fantastiske, så de har valgt at forny den til en anden sæson. Det kunne Fox lære noget af.

Og Smith har ret: Fuck Emmy. Hvor mange år i træk er det, at Will og Grace har været nomineret nu? Jeez...

I hvert fald så jeg sæson 1 af Veronica Mars på lidt over to døgn. Direkte ind i åren...
--------------------------
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
Gravatar

#6 filmz-rupert giles 20 år siden

Og for god ordens skyld: Joss Whedons kommentar til Veronica Mars fra forummet på Whedonesque:

Joss Luvs Veronica.

This is my attempt at posting my own thread. My peeps and I just finished a crazed Veronica Marsathon, and I can no longer restrain myself. Best. Show. Ever. Seriously, I've never gotten more wrapped up in a show I wasn't making, and maybe even more than those. Crazy crisp dialogue. Incredibly tight plotting. Big emotion, I mean BIG, and charsimatic actors and I was just DYING from the mystery and the relationships and PAIN, this show knows from pain and no, I don't care, laugh all you want, I had to share this. These guys know what they're doing on a level that intimidates me. It's the Harry Potter of shows. There. I said it. People should do whatever they can to check out this first season so the second won't be a spoiler fest. I'm nutty.

I'm a little calmer now. Oh God, no I'm not! Wait. Wait. Okay. Some of you may already be all up on this, and some may disagree, but I'm urging peeps to check it out, 'cause there is great TV afoot, and who doesn't want that? Thank you for your time.

--------------------------
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
Gravatar

#7 DarkLight 20 år siden

Afsnit 1 - 4
Det kræver som regel altid lidt tid før man får skudt sig ind på en serie. Stilen, skuespillerne og historien skal lige mærkes efter. Igennem de første afsnit ledte jeg febrisk efter seriens hook, for den bragte ikke som sådan noget nyt på banen. Heldigvis ligger sæsonens grundplot solidt som et traktorspor, og det er rimelig svært at vriste sig ud af dens bane. Der kommer hele tiden små hints, og man glemmer ikke aldrig hvorfor man ser med. Hellere ikke på trods af de svingende afsnithistorier, som heldigvis ligger i den øvre ende af skalaen.

Afsnit 4 - 7
Tæppet bliver revet væk. Måske ikke helt så drastisk, men det mangende hook fra før,har hentet en masse af sine venner og pludselig er jeg hængt op. En af de gængse regler indenfor seriefortælling brydes pludselig til fordel for et twist. Dette var nyt...og uventet. Her begynder afsnittene at tage form som en morderne udgave af Colombo. Hvert afsnit begynder at blive uforudsigelig. Nu er der 2 gåder på spil. Et i afsnittet og en i sæsonen. Op til flere gange væves disse ind i hinanden og hvad du troede var en almindelig opklaringssag, hæfter sig pludselig til hovedplottet. Det minder mig om Tintin bøger, hvor der altid skete noget i nederst højre billedramme på højre side. I et afsnit sker der altid noget til slut.

Der er ingen tvivl om jeg vil vende siderne til dette kapitel og dermed sæson 1 er slut.

7.5 / 10
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#8 DarkLight 20 år siden

Hele sæsonen
Så blev hele sæsonen set. Her i efterdyningerne er følelsen lidt ambivalent. På den ene side er serien lidt high school teenageagtigt, men alle de negative ting der hører med. Men på den anden side er der så kraftige kvaliteter ved denne serie, at den absolut hører blandt de bedste af "de nye".

Sæson 1: 8 / 10
Gravatar

#9 vapor 20 år siden

Det er en serie for teenage piger der vil være seje.
Hvis du selv er en fjortis der elskede Beverly Hills, Orange County osv så vil du også kunne lide Veronica Mars.
Gravatar

#10 Outbound Sith 20 år siden

#9 Hvis du er en fjortis, der elskede "Beverly Hills 90210", så vil du temmeligt sikkert føle, at du kommer til kort over for det indviklede plot, den ultra-stramme strukur og den knivskarpe dialog i "Veronica Mars"!!!

Selvfølgelig kan serien ikke sige sig helt fri for at have lidt teenagepige-fnidder ind over, men til forskel fra andre serier tager den enten pis på fnidderet eller gør det interessant ved at afdække de mørkere sider af komplottet.

Og apropos de mørkere sider, så tager serien specielt i den sidste tredjedel af 1. sæson nogle ordentlige ture ned i dybet, som i hvert fald kom bag på mig. For slet ikke at tale om den forhindringsbane man som seer må navigere igennem i de sidste 2-3 afsnit, hvor aben fra hovedmysteriet hænger på snart den ene, snart den anden, og hvor ens identifikation med de forskellige bi-personer virkelig kommer på prøve.

Så historien, dialogen og langt det meste af skuespillet er der absolut ikke noget i vejen med!

Læg dertil en teknisk side, der med kameraføring og lyssætning er helt i top, hvilket giver en lækker, gennemført stemning hele vejen.

Det er selvfølgelig en fordel at have en sympatisk hovedperson i enhver serie, men jeg må da nok lige påpege, at det vist er lykkedes til fulde her! Hvis man ikke som repræsentant for det mandlige, heteroseksuelle segment af befolkningen sidder og bliver lidt småforelsket i Veronica, når hun krydrer den søde facade med små, ætsende kommentarer, så er det vist ikke serien, der er noget galt med... :)

"Flat?"
"Just as God made me!"
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder

Skriv ny kommentar: