Ron Fricke tager seerne med rundt i verden uden ord, og der er klip fra bl.a. Grækenland, Frankrig og USA, tiltider meget langsom, og tiltider i farten af en rutschebane.
Michael Stearns leverer den stemningsfulde musik.
10/10
The Karate Kid (1984)
Daniel rejser med sin mor til Californien, hvor de finder et idyllisk sted at bo.
Men de lokale bøller er efter Daniel der dog får hjælp af mr. Miyagi fra Okinawa til at møde bøllerne under en karate turnering.
Filmen og sangene viser sin alder, men det er også en nostalgisk tur værd.
# 165 Ganske enig ... Private Lives of Elizabeth and Essex, Charge of The Light Brigade, Robin Hood, Den Knaldrøde Pirat, Manden Der Ville Være Konge, Cromwell, listen er lang over de film jeg blev flasket op, disse film vil altid score højt på min konto alene af den grund.
Er netop blevet færdig med "Madame Bovary", som desværre skuffede ift end de andre, flere ord følger, men det er blevet forsent til jeg orker at skrive om, da det har været en laaaaaaaang dag.
# 166 Godt min dreng - håber at du har fået fat i den rigtige udgave, men du burde have købt hele boksen, for merprisen er ikke så meget ift. det du får ekstra.
Dette er IMO boksens svageste film, så nogle ord jeg læste om filmen rammer desværre lidt for godt, men jeg ville nu alligevel gerne give den en chance.
"Madame Bovary" er et forsøg på at skabe en realistisk historie om en kvinde, set i hel figur og set i det lys er "Madame Bovary" en grundig fortælling, men desværre driver forudsigeligheden ned ad hver eneste minut filmen varer.
Emma Bovary er gift med en brav, men ikke særlig ophidsende læge i en lille fransk landsby. Hun er dog ved at kvæles i det provinsielle miljø, og prøver at realisere sine romantiske drømme i elskovsaffærer med forskellige mænd i byen. Emma vil have, at der skal ske noget. Det bringer hende ud på et både økonomisk og menneskeligt skråplan.
"Madame Bovary" giver som sagt et glimrende indblik i fransk middelklassekultur i 1800-tallet. Beskrivelserne af Emmas kyske og sobre stævnemøder er i deres natur som kun amerikanerne kan lave dem på den tid så de bliver nærmest overromantiske og mister derved sin charme som de andre film i boksen har.
Der er helt klare grænser for, hvad en pæn lægefrue kan sige og hvem hun kan omgås, men netop der i gråzonen lykkes det Emma at trække vejret. Filmen er mere således et studie i kvindelig frustration end den er egentlig spændende og det er imo ikke lykkedes Vicent Minelli at fortælle denne historier så den fungere som film.
Der er lavet mange udgaver både franske og amerikanske og både før og efter denne udgave, som er bedre, men jeg tager hatten af for WB som forsøger at give den nyt liv på dvd, både i og udenfor boksen.
Teknisk set er den heller ikke så god som de andre, så det trækker også ned på den samlede vurdering af hele boksen, hvor niveauet ellers har været højt.
Film: 4/10 Billed: 5/10 Lyd: 5/10 Replay value 2/10
Så alt i alt ender selve boksen på følgende resultat:
Film: 8/10 Billed: 6/10 Lyd: 6/10 Replay value 8/10
For mange subplots, utroværdig karakterudvikling, vekslende og uforklarlige motiver, for meget mtv-action og en ineffektiv tudeafslutning, der mest af alt minder om en tribute til P. Jacksons trilogi.
Sandman var seværdig.
Ja, jeg er gammel.
4/10
I am smiling because they haven't found the bodies yet.
Jim Jarmusch' ”Night on Earth” er en samling af stemningsfyldte og humoristiske kortfilm om nattelivet i en taxa i storbyer i Europa og USA. Jarmusch bruger taxa-rummet og nattens fællesskab til at sammensætte nogle usandsynlige skæbnemøder.
I Los Angeles møder en rå og rapkæftet taxa-chauffør (Winona Ryder) en rig Hollywood-dulle (Gena Rowlands), der vil hyre denne tomboy til en filmrolle. I New York møder en sort fyr fra Brooklyn (Giancarlo Esposito) i filmens sødeste og muligvis sjoveste sekvens en østtysk immigrant (Armin Mueller-Stahl), der er dybt fascineret af the Big Apple, hvor han har fået arbejde som taxachauffør. Fyren fra Brooklyn kan ikke få fat i andre taxaer, da han er sort, og østtyskeren kan ikke finde ud af at køre med automatgear, så fyren fra Brooklyn overtager rattet.
De tre sidste foregår i Europa. I Paris samler en taxachauffør fra Elfenbenskysten (Isaach De Bankolé), der er blevet diskrimineret imod hele aftenen, en blind pige (Beatrice Dalle) op. I Rom samler en vanvittig Roberto Benigni en præst (Paolo Bonacelli) op, men Benigni kan ikke holde holde op med at knævre løs om detaljerne i sit ganske specielle sexliv. I Helsinki overgår en taxachauffør (Matti Pellonpää) sine passagerers lidelseshistorier med sin egen dybt tragiske historie.
Nogle af sekvenserne luner, nogle er melankolske, nogle er decideret komiske. Filmen handler om en masse små sandheder og absurditeter i livet. Det er på ingen måde en stor og skelsættende film, men mindre kan gøre det. Specielt når det er en minimalistisk Jarmusch-film, vi taler om.
”Mystery Train” er endnu en stemningsfyldt Jarmusch-film med minimalistisk stil, skæve og tilsidesatte eksistenser, stille øjeblikke og god brug af god musik. På samme måde som storbynatten var hovedpersonen i ”Night on Earth”, så er Memphis, eller måske legenden om Memphis og USA, er hovedpersonen i ”Mystery Train”.
Filmen handler om tre forskellige hotelophold på samme nat i et gammelt, slidt hotel med portrætter af Elvis i alle værelserne. Elvis optræder kun som et spøgelse i en af historierne, men han og 50er-Amerika spøger i dem alle. Et japansk teenage-par og er rock-turister i USA. Han (Nagase Masatoshi) er en cool rockabilly-type, der kan nogle tricks med sin lighter. Hun (Kudou Yuki) er en excentrisk og super-genki teenagepige med hvid læbestift og en læderjakke, hvor der står mister baby på ryggen. De vandrer rundt i Memphis' slidte gader, mens de skændes om, hvem der er den virkelige konge af rock'n'roll, Elvis eller Carl Perkins, altimens de suger Memphis til sig.
Det samme gør en italiensk pige (Nicoletta Braschi), der tilbringer en dag i byen, indtil hendes fly afgår med kisten af hendes afdøde mand. Hun er et let offer for diverse cons, inklusiv et om Elvis' spøgelse, men om natten på hotellet ser hun selv spøgelset. På hotellet møder hun også en pige, der er stukket af fra sin britiske fyr. I filmens tredje fortælling følger vi ham (Joe Strummer), hans ven Will Robinson (Rick Aviles) og hans svoger (Steve Buscemi), der er på skideren, da den selvdestruktive brite skyder ejeren af en sprut-butik.
Der er masser af lavmælt humor med mange sjove, aparte replikker så som: ”At the time of his death, if he were on Jupiter, Elvis would've weighed six-hundred and forty-eight pounds.” Jarmusch gør god brug af referencer til popkultur, og han har helt sikkert banet vejen for senere amerikanske instruktører så som Tarantino og Kevin Smith. Men Jarmusch er først og fremmest sin egen. En Jarmusch-film er en Jarmusch-film, og ”Mystery Train” er i den grad en Jarmusch-film.
”Stranger Than Paradise”, er Jim Jarmusch' tidlige gennembrudsfilm, og af en eller anden uforklarlig årsag så kunne jeg bedre lide den, end de to andre og lidt større af hans produktioner som jeg så for nylig, ”Night on Earth” og ”Mystery Train”. Den virkede på en måde mere ægte og charmerende. Det er umiskendeligt en Jarmusch-film. Og her er den minimalistiske stil endda mere klar og fremtrædende, da den består af scener taget i single shots klippet sammen med et par sekunders black screen som mellemrum. Og så er det en god og enkel historie.
Slackeren Willie (John Lurie) får et uventet besøg af sin kusine fra Budapest, Eva (Eszter Balint). Willie er nemlig oprindeligt fra Budapest, selv om han taler med stærk New Yorker-dialekt, og han lever et moderne amerikansk slacker-liv, der består af Tv-dinners, at tjene lidt penge på poker sammen med sin ven Eddie (Richard Edson) og at glo fjernsyn hele natten.
Først er Willie og Eva lidt irriterede på hinanden, men efterhånden tør de op. Eva tager videre til den ungarnske tante i Cleveland. Et år scorer Eddie og Willie lidt penge, og de kommer og besøger hende. Hun er nu blevet meget mere amerikansk med et job på en hot dog-bar. Men der er ingenting at lave i Cleveland ud over at spille kort med tanten, der altid 'vins', og spise hendes gullash, så Eddie og Willie tager hende med til Florida, hvor lykken vender mere end en gang.
"Stranger Than Paradise" er en stille og sød film med nogle deadpan karakterer og en ganske enkel historie. Eszter Balint har en naturlig udstråling som den unge pige, der lærer den amerikanske livsstil lidt hurtigere end lærermestrene Willie og Eddie. Jarmusch viser allerede i denne meget tidlige film sin stærke, minimalistiske stil. Sammen med finske Aki Kaurismaaki er Jarmusch en mester i deadpan, og ”Stranger Than Paradise” hører til blandt hans bedste.
#178 Synes også "Stranger Than Paradise" er rigtig god, selvom den er så skrabet, eller måske netop derfor. Jeg er helt enig i at den er blandt hans bedste.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
På en grå og trist søndag, hvor jeg ellers skulle have været til fødselsdag, men er blevet syg, kom en gammel ven forbi med lidt af en overraskelse ...
Hot Fuzz
Hot Fuzz er endnu en tempofyldt og meget underholdende action-komedie fra holdet bag “Shaun of the Dead”. Denne gang er det politi/buddy buddy genren, som får en kærlig hånd af Simon Pegg og Edgar Wright.
Den højt dekorerede London politibetjent Nicholas Angel, der ikke blot er så god til sit arbejde, at det får alle andre til at blegne i sammenligning - han er uniqe. Det kan hans overordnede naturligvis ikke have siddende på sig, så de beslutter sig derfor at forflytte ham til sovebyen Sandford. At sige at der ikke sker noget i Sandford ville være en overdrivelse, for der sker absolut og overhovedet ingen ting. Nicholas normale action fyldte dagligdag i Londons kriminelle underverden bliver gradvist men sikkert skiftet ud med havefester og søde og nærtgående naboer, der holder øje med hinanden for at sikre den landlige idyl, som vi kender den fra "Folk og Fæ", "Et Lægehus på Landet" alle de andre TV-serier vi voksede op med i 70'erne og 80'erne.
Men måske er det hele bare en smule for rosenrødt, for noget tyder på at Sandford ikke den idylliske landsby, som den giver sig ud for at være? Angel begynder efter en række mystiske dødsfald at få fornemmelsen, at der er et eller andet rusk ravende galt i det lille samfund, så sammen med sin nye og lidt mindre begavede, men trofaste partner Danny går han i gang med at bevise at noget stikker dybere end stokroserne og at der bag de pæne facader gemmer sig mørke hemmeligheder. Hvad det er, skal ikke afsløres her men opleves.
Er man fan af politifilm og som jeg har set masser engelske tv-serier gennem min opvækst før vi fik kabel-tv og parobol, vil man more sig kosteligt over denne hyldestfilm, som ikke bare hylder en genre, men også en masse af de skuespillere, som var helt fremme dengang. Adskillige af dem møder op i større eller mindre roller og det er lidt sjovt at forsøge at gætte med på, hvilke de var med i for nogen gange parodier de egne serier andre gange figurer.
Kunne du lide serier som "Spaced" og "Shaun of The Dead" er denne et must. Referencerne kommer både via musikken, dialogen, fotograferingen, klipningen ... alle mulige steder fra, så det vil tage adskillige gennemsyn før man har fanget dem alle sammen.
DVd'en er spækket med ekstra features som fx Audio Commentary med Simon Pegg, Edgar Wright, Real Fuzz, Sandford Village People og Sandford Police, 22 Deleted Scenes med mulig Commentary med Simon Pegg and Edgar Wright, Visual FX Before and After og andet guf, så man kommer sikkert ikke til at kede sig når man gå igang med disk 2
Filemen udkommer på dvd region 2 den 11. juni, men kan først opleves i biografen 20. juli, så nu er det optil dig om du vil købe den først eller se den først, men herfra får den ihvertifald den varmeste anbefaling.
Film: 8/10 Billed: 8/10 Lyd: 8/10 Replay value 10/10
#171 filmz-Narniabæver 17 år siden
Ron Fricke tager seerne med rundt i verden uden ord, og der er klip fra bl.a. Grækenland, Frankrig og USA, tiltider meget langsom, og tiltider i farten af en rutschebane.
Michael Stearns leverer den stemningsfulde musik.
10/10
The Karate Kid (1984)
Daniel rejser med sin mor til Californien, hvor de finder et idyllisk sted at bo.
Men de lokale bøller er efter Daniel der dog får hjælp af mr. Miyagi fra Okinawa til at møde bøllerne under en karate turnering.
Filmen og sangene viser sin alder, men det er også en nostalgisk tur værd.
9/10
#172 filmz-Crystalstar1200 17 år siden
Er netop blevet færdig med "Madame Bovary", som desværre skuffede ift end de andre, flere ord følger, men det er blevet forsent til jeg orker at skrive om, da det har været en laaaaaaaang dag.
# 166 Godt min dreng - håber at du har fået fat i den rigtige udgave, men du burde have købt hele boksen, for merprisen er ikke så meget ift. det du får ekstra.
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#173 filmz-Crystalstar1200 17 år siden
Dette er IMO boksens svageste film, så nogle ord jeg læste om filmen rammer desværre lidt for godt, men jeg ville nu alligevel gerne give den en chance.
"Madame Bovary" er et forsøg på at skabe en realistisk historie om en kvinde, set i hel figur og set i det lys er "Madame Bovary" en grundig fortælling, men desværre driver forudsigeligheden ned ad hver eneste minut filmen varer.
Emma Bovary er gift med en brav, men ikke særlig ophidsende læge i en lille fransk landsby. Hun er dog ved at kvæles i det provinsielle miljø, og prøver at realisere sine romantiske drømme i elskovsaffærer med forskellige mænd i byen. Emma vil have, at der skal ske noget. Det bringer hende ud på et både økonomisk og menneskeligt skråplan.
"Madame Bovary" giver som sagt et glimrende indblik i fransk middelklassekultur i 1800-tallet. Beskrivelserne af Emmas kyske og sobre stævnemøder er i deres natur som kun amerikanerne kan lave dem på den tid så de bliver nærmest overromantiske og mister derved sin charme som de andre film i boksen har.
Der er helt klare grænser for, hvad en pæn lægefrue kan sige og hvem hun kan omgås, men netop der i gråzonen lykkes det Emma at trække vejret. Filmen er mere således et studie i kvindelig frustration end den er egentlig spændende og det er imo ikke lykkedes Vicent Minelli at fortælle denne historier så den fungere som film.
Der er lavet mange udgaver både franske og amerikanske og både før og efter denne udgave, som er bedre, men jeg tager hatten af for WB som forsøger at give den nyt liv på dvd, både i og udenfor boksen.
Teknisk set er den heller ikke så god som de andre, så det trækker også ned på den samlede vurdering af hele boksen, hvor niveauet ellers har været højt.
Film: 4/10
Billed: 5/10
Lyd: 5/10
Replay value 2/10
Så alt i alt ender selve boksen på følgende resultat:
Film: 8/10
Billed: 6/10
Lyd: 6/10
Replay value 8/10
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#174 filmz-lbw 17 år siden
For mange subplots, utroværdig karakterudvikling, vekslende og uforklarlige motiver, for meget mtv-action og en ineffektiv tudeafslutning, der mest af alt minder om en tribute til P. Jacksons trilogi.
Sandman var seværdig.
Ja, jeg er gammel.
4/10
#175 elwood 17 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#176 filmz-Narniabæver 17 år siden
Den perfekte start på trilogien om Shrek, Æsel og deres venner, og en ond fyrste langt langt borte.
10/10
#177 chronaden 17 år siden
Jeg er beæret!
#178 mr gaijin 17 år siden
Night on Earth (1991)
Jim Jarmusch' ”Night on Earth” er en samling af stemningsfyldte og humoristiske kortfilm om nattelivet i en taxa i storbyer i Europa og USA. Jarmusch bruger taxa-rummet og nattens fællesskab til at sammensætte nogle usandsynlige skæbnemøder.
I Los Angeles møder en rå og rapkæftet taxa-chauffør (Winona Ryder) en rig Hollywood-dulle (Gena Rowlands), der vil hyre denne tomboy til en filmrolle. I New York møder en sort fyr fra Brooklyn (Giancarlo Esposito) i filmens sødeste og muligvis sjoveste sekvens en østtysk immigrant (Armin Mueller-Stahl), der er dybt fascineret af the Big Apple, hvor han har fået arbejde som taxachauffør. Fyren fra Brooklyn kan ikke få fat i andre taxaer, da han er sort, og østtyskeren kan ikke finde ud af at køre med automatgear, så fyren fra Brooklyn overtager rattet.
De tre sidste foregår i Europa. I Paris samler en taxachauffør fra Elfenbenskysten (Isaach De Bankolé), der er blevet diskrimineret imod hele aftenen, en blind pige (Beatrice Dalle) op. I Rom samler en vanvittig Roberto Benigni en præst (Paolo Bonacelli) op, men Benigni kan ikke holde holde op med at knævre løs om detaljerne i sit ganske specielle sexliv. I Helsinki overgår en taxachauffør (Matti Pellonpää) sine passagerers lidelseshistorier med sin egen dybt tragiske historie.
Nogle af sekvenserne luner, nogle er melankolske, nogle er decideret komiske. Filmen handler om en masse små sandheder og absurditeter i livet. Det er på ingen måde en stor og skelsættende film, men mindre kan gøre det. Specielt når det er en minimalistisk Jarmusch-film, vi taler om.
Min vurdering 7/10
IMDB Rating 7,4/10
Mystery Train (1989)
”Mystery Train” er endnu en stemningsfyldt Jarmusch-film med minimalistisk stil, skæve og tilsidesatte eksistenser, stille øjeblikke og god brug af god musik. På samme måde som storbynatten var hovedpersonen i ”Night on Earth”, så er Memphis, eller måske legenden om Memphis og USA, er hovedpersonen i ”Mystery Train”.
Filmen handler om tre forskellige hotelophold på samme nat i et gammelt, slidt hotel med portrætter af Elvis i alle værelserne. Elvis optræder kun som et spøgelse i en af historierne, men han og 50er-Amerika spøger i dem alle. Et japansk teenage-par og er rock-turister i USA. Han (Nagase Masatoshi) er en cool rockabilly-type, der kan nogle tricks med sin lighter. Hun (Kudou Yuki) er en excentrisk og super-genki teenagepige med hvid læbestift og en læderjakke, hvor der står mister baby på ryggen. De vandrer rundt i Memphis' slidte gader, mens de skændes om, hvem der er den virkelige konge af rock'n'roll, Elvis eller Carl Perkins, altimens de suger Memphis til sig.
Det samme gør en italiensk pige (Nicoletta Braschi), der tilbringer en dag i byen, indtil hendes fly afgår med kisten af hendes afdøde mand. Hun er et let offer for diverse cons, inklusiv et om Elvis' spøgelse, men om natten på hotellet ser hun selv spøgelset. På hotellet møder hun også en pige, der er stukket af fra sin britiske fyr. I filmens tredje fortælling følger vi ham (Joe Strummer), hans ven Will Robinson (Rick Aviles) og hans svoger (Steve Buscemi), der er på skideren, da den selvdestruktive brite skyder ejeren af en sprut-butik.
Der er masser af lavmælt humor med mange sjove, aparte replikker så som: ”At the time of his death, if he were on Jupiter, Elvis would've weighed six-hundred and forty-eight pounds.” Jarmusch gør god brug af referencer til popkultur, og han har helt sikkert banet vejen for senere amerikanske instruktører så som Tarantino og Kevin Smith. Men Jarmusch er først og fremmest sin egen. En Jarmusch-film er en Jarmusch-film, og ”Mystery Train” er i den grad en Jarmusch-film.
Min vurdering 7/10
IMDB Rating 7,3/10
Stranger Than Paradise (1984)
”Stranger Than Paradise”, er Jim Jarmusch' tidlige gennembrudsfilm, og af en eller anden uforklarlig årsag så kunne jeg bedre lide den, end de to andre og lidt større af hans produktioner som jeg så for nylig, ”Night on Earth” og ”Mystery Train”. Den virkede på en måde mere ægte og charmerende. Det er umiskendeligt en Jarmusch-film. Og her er den minimalistiske stil endda mere klar og fremtrædende, da den består af scener taget i single shots klippet sammen med et par sekunders black screen som mellemrum. Og så er det en god og enkel historie.
Slackeren Willie (John Lurie) får et uventet besøg af sin kusine fra Budapest, Eva (Eszter Balint). Willie er nemlig oprindeligt fra Budapest, selv om han taler med stærk New Yorker-dialekt, og han lever et moderne amerikansk slacker-liv, der består af Tv-dinners, at tjene lidt penge på poker sammen med sin ven Eddie (Richard Edson) og at glo fjernsyn hele natten.
Først er Willie og Eva lidt irriterede på hinanden, men efterhånden tør de op. Eva tager videre til den ungarnske tante i Cleveland. Et år scorer Eddie og Willie lidt penge, og de kommer og besøger hende. Hun er nu blevet meget mere amerikansk med et job på en hot dog-bar. Men der er ingenting at lave i Cleveland ud over at spille kort med tanten, der altid 'vins', og spise hendes gullash, så Eddie og Willie tager hende med til Florida, hvor lykken vender mere end en gang.
"Stranger Than Paradise" er en stille og sød film med nogle deadpan karakterer og en ganske enkel historie. Eszter Balint har en naturlig udstråling som den unge pige, der lærer den amerikanske livsstil lidt hurtigere end lærermestrene Willie og Eddie. Jarmusch viser allerede i denne meget tidlige film sin stærke, minimalistiske stil. Sammen med finske Aki Kaurismaaki er Jarmusch en mester i deadpan, og ”Stranger Than Paradise” hører til blandt hans bedste.
Min vurdering 8/10
IMDB Rating 7,4/10
#179 Benway 17 år siden
#180 filmz-Crystalstar1200 17 år siden
Hot Fuzz
Hot Fuzz er endnu en tempofyldt og meget underholdende action-komedie fra holdet bag “Shaun of the Dead”. Denne gang er det politi/buddy buddy genren, som får en kærlig hånd af Simon Pegg og Edgar Wright.
Den højt dekorerede London politibetjent Nicholas Angel, der ikke blot er så god til sit arbejde, at det får alle andre til at blegne i sammenligning - han er uniqe. Det kan hans overordnede naturligvis ikke have siddende på sig, så de beslutter sig derfor at forflytte ham til sovebyen Sandford. At sige at der ikke sker noget i Sandford ville være en overdrivelse, for der sker absolut og overhovedet ingen ting. Nicholas normale action fyldte dagligdag i Londons kriminelle underverden bliver gradvist men sikkert skiftet ud med havefester og søde og nærtgående naboer, der holder øje med hinanden for at sikre den landlige idyl, som vi kender den fra "Folk og Fæ", "Et Lægehus på Landet" alle de andre TV-serier vi voksede op med i 70'erne og 80'erne.
Men måske er det hele bare en smule for rosenrødt, for noget tyder på at Sandford ikke den idylliske landsby, som den giver sig ud for at være? Angel begynder efter en række mystiske dødsfald at få fornemmelsen, at der er et eller andet rusk ravende galt i det lille samfund, så sammen med sin nye og lidt mindre begavede, men trofaste partner Danny går han i gang med at bevise at noget stikker dybere end stokroserne og at der bag de pæne facader gemmer sig mørke hemmeligheder. Hvad det er, skal ikke afsløres her men opleves.
Er man fan af politifilm og som jeg har set masser engelske tv-serier gennem min opvækst før vi fik kabel-tv og parobol, vil man more sig kosteligt over denne hyldestfilm, som ikke bare hylder en genre, men også en masse af de skuespillere, som var helt fremme dengang. Adskillige af dem møder op i større eller mindre roller og det er lidt sjovt at forsøge at gætte med på, hvilke de var med i for nogen gange parodier de egne serier andre gange figurer.
Kunne du lide serier som "Spaced" og "Shaun of The Dead" er denne et must. Referencerne kommer både via musikken, dialogen, fotograferingen, klipningen ... alle mulige steder fra, så det vil tage adskillige gennemsyn før man har fanget dem alle sammen.
DVd'en er spækket med ekstra features som fx Audio Commentary med Simon Pegg, Edgar Wright, Real Fuzz, Sandford Village People og Sandford Police, 22 Deleted Scenes med mulig Commentary med Simon Pegg and Edgar Wright, Visual FX Before and After og andet guf, så man kommer sikkert ikke til at kede
sig når man gå igang med disk 2
Filemen udkommer på dvd region 2 den 11. juni, men kan først opleves i biografen 20. juli, så nu er det optil dig om du vil købe den først eller se den først, men herfra får den ihvertifald den varmeste anbefaling.
Film: 8/10
Billed: 8/10
Lyd: 8/10
Replay value 10/10
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***