Gravatar

#171 filmz-Crystalstar1200 18 år siden

36 Quai des Orfèvres aka Mellem fjender - Tatans udgave

De to politimænd Leo og Denis vil begge gerne arve posten som chef for det parisiske politi efter Robert Mancini. Den drøm er tæt på at blive virkelighed, da Mancini giver dem en udfordring: Den, der fanger den voldelige bande, der hærger i Paris, bliver hans efterfølger. Det sætter gang i en jagt, hvor de to politimænd, der tidligere var gode venner, ikke skyr nogen midler i kampen for forfremmelse.

Så denne film første gang på CIFF sidste efterår og nød den i fulde drag, da den viser på tros af en lidt sløv anden del, at franskmændende stadig er blandt de bedste til at lave politifilm. Skuespillet er solidt og godt, så et gensyn var ønskeligt, da jeg samme dag så 3 andre film og var på arbejde, da jeg sikkert havde missede et par detaljer i første omgang.

I maj i år genså jeg den så i region 3 udgaven, som havde et dejligt DTS spor, men rippet for en enhver form for ekstra materiale, stadig en god film, spændende klipning/billeder og Darpardieu's og Auteuil's spil var rigtig godt, selvom der måske der rigeligt med klichéer i filmen, så virker de mere troværdige end så mange film i genren, hvor filmens slutning er givet på forhånd.

I nat så jeg så Tatans nye udgave, som allerede for første frame bød på en forbedring på alle områder. Billede og Lyd havde fået et løft, men der hvor jeg syntes at forskellen var størst var i tekstningen. Godt nok er jeg ikke Cand. mag. i fransk, men den nye oversættelse var en mere direkte oversættelse, hvilket gjorde at flere detaljer kom frem, som IMO gav lige lidt ekstra til filmen.

Så er du til en god politifilm er her en oplagt kandidat, mens vi venter på "The Departed"

Film: 8/10
Billede: 8/10
Lyd: 8/10
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#172 McPeter 18 år siden

Fik jo afholdt film-aften hos de gamle i lørdags...og lidt søndag for den sags skyld. :-)

Lørdag blev det til:
En Hær af Skygger
Lucky Number Slevin
Buena Vista Social Club
og søndag blev det til et (for mig) gensyn med
Magnolia.

En Hær af Skygger

Uha nu får jeg skældud, endefuld og skipperbryst af Bruce og nok også Crystalstar... men jeg faldt i søvn... Pinligt! :-( Er helt vildt træt pga. alt det anti-biotika jeg får for tiden og havde ikke snuppet min nødvendige eftermiddagslur inden vi startede, så jeg var nærmest dødsdømt fra start da jeg lagde mig på sofaen med et tæppe på... :-)

Fik set lidt over halvdelen og må indrømme jeg nød den måde den var filmet på. Alle scenerne gav sig utroligt god tid til det de nu skulle og den er helt sikkert lavet på en anden måde end de fleste laver film i dag. Var dog ret forvirret over nogle af karaktererne, da jeg synes de franske mænd ligner hinanden. Så når jeg skal se slutningen af den tror jeg at jeg starter helt forfra for at få det hele med igen.

Eftersom jeg ikke nåede at se den hele kan jeg naturligvis ikke udtale mig om den. Jeg vil blot nøjedes med at sige at min far straks efter udtalte at det var en utrolig god film. Og han plejer ellers at være svær at imponere! Så det i sig selv er vel lidt af et kvalitetstegn om man vil. :-) Min mor kunne iøvrigt også lide den.

Fortsættelse følger... :-)

Efter en 2-timers lur og aftensmad kunne vi så fortsætte... denne gang uden tæppe og i lidt mere vertikal position for at jeg ikke skulle falde i søvn igen... :-)

Lucky Number Slevin

Min søster havde anbefalet denne film og da der nu var et godt tilbud hos Moviezoo.dk måtte jeg da se hvad det var for noget. Normalt ville bagsiden med "Bliver sammenlignet med Pulp Fiction, The Usual Suspects og Sin City" (PF, TUS & SC)skræmme mig langt udenom en film. Det lugter for langt væk af andenrangsmateriale. På den anden side står det efterhånden på halvdelen af film nu til dags. Og derudover lød cast'et ganske interessandt: Morgan Freeman, Ben Kingsley og Bruce Willis. (ja og Josh Harnett og Lucy Liu om man vil)...

Først må jeg hellere sige at det IKKE er en ny PF, TUS eller SC. Når det så er sagt, så må jeg da indrømme at jeg var godt underholdt og en kende puzzled i løbet af filmens spilletid. Det er svært for mig at skrive særligt meget om handlingen uden at afsløre for meget. Det er sådan en film man nok gerne vil se inden man hører alt for mange snakke om den. Alt i alt fungerede plotten og historien ganske godt, men jeg har dog to meget store kritikpunkter:

ADVARSEL!!! Det er MEGET STORE SPOILERS!!! Læs IKKE hvis du IKKE har set filmen!
1. Det er da for NEDEREN at Lucy Liu overlever! Jeg blev simpelthen så glad da hun døde, fordi det virkelig var en overraskelse for mig. Jeg havde hele tiden siddet og gættet på at der var noget lummert med hende - lige indtil hun blev skudt. Fantastisk dejligt overraskende... Men så laver hun alligevel en Hollywood-twist og overlever og lever lykkelig til sine dages ende... Hvor er det dog TYNDT!!! Stram op Hollywood! Sikkert pga. et screener publikum der begyndte at græde... tudeprinsesser! :-(

2. Fandt en fejl i hele roderiet. Hvorfor kommer Lucy Liu ind for at låne sukker hos en nabo der har siddet de sidste 8 år i spjældet pga. en voldtægt? Og hun er oven i købet overrasket over at Nick ikke er hjemme, dvs. hun kender ham og er på fornavn med ham. Synes det er et ærgerligt hul i plottet, for det bekræfter min fornemmelse for Lucy Liu som overflødigt blikfang. Synes ikke rigtigt hun hører til i historien - det virker som om hun er blevet skrevet ind i historien efter den var færdig fordi de manglede et eller andet (kvindeligt element). Selvom hullet i plottet kan bortforklares med at betjenten bare forsøger at shake ham ned med en røverhistorie, så er jeg stadig ikke helt tilfreds med Lucy Lui's karakter...

Generelt set er skuespilpræstationerne ganske gode. Har aldrig brudt mig særligt om Josh Harnett, men han gør det ok. Bruce Willis spiller bare Bruce Willis og Morgan Freeman er til dels også sig selv, om end en smule ondere. Dejligt at se, selvom han sagtens kunne være endnu ondere. :-) Der hvor jeg rigtigt følte mig imponeret var af Ben Kingsley. Ikke at det er en rigtig overraskelse, men han spiller helt fantastisk! Han formår at få presset det sidste lille onde ud i fingerspidserne som Morgan Freeman også godt måtte have haft. Ikke at Morgan Freeman gør det dårligt - bevares. Bare som et supplement. :-)

Lyd og billede virkede ganske ok. Ikke noget jeg for alvor bed mærke i og så må det jo ha været godt. :-)

7-8 / 10 (har ikke helt besluttet mig endnu) :-)

Buena Vista Social Club

Fik endelig set denne dokumentar om musiklivet på Cuba. Har haft den stående i lang tid og har hørt musikken utallige gange, så glædede mig særdeles til denne DVD.

CD'en og DVD'en blev til da en mand ved navn Ry Cooder fik ideen at han ville til Cuba for at indspille noget af den fantastiske musik der findes derovre. Så han tog afsted og opsøgte simpelthen de gamle musikere der originalt har lavet sangene. De fleste af dem er omkring 90 år, har røget cigar i ca. 85 år og har mindst en håndfuld børn - den ene prøver endda at lave en til! :-D

Resultatet er en utrolig charmerende og nærværende dokumentar om livet for de gamle cubanske musikere. De fleste af dem har været glemt i omkring et årti, men når først de får deres instrument i hånden eller en mikrofon foran dem, så blusser de helt op med livsglæde og cubanske rytmer. Det er en utroligt livsbekræftende film og man kan ikke lade være med at blive glad af at se den. Den er dog nok ca. 20 minutter for lang. Der er nogle scener hvor de tager til New York som jeg ikke fandt særligt interessante. Men alt i alt en anbefalelsesværdig og anderledes dokumentar. Og så vil det være en god idé at anskaffe sig CD'en også - den er fantastisk til at sidde og drikke Cuba Libré til - tro mig - jeg har prøvet... ;-)

9 / 10

Ps. Så den iøvrigt på tilbud i Fona 2000 i mandags til en 50'er med DK subs. Køb køb køb! :-)

Søndag blev det så også lige til:

Magnolia

Mener jeg har skrevet om Magnolia herinde før, men vil blot kort opsummere at det er en genial film. Dens 3 timer flyver afsted og bruges godt på en god portrætering af filmens karakterer fra forskellige vinkler. Fantastisk scene i studie-bygningen hvor der filmes uafbrudt igennem hele bygningen før der endeligt klippes.

Ret rørende film og utroligt gode skuespillerpræstationer. Fantastisk opbygning hvor deres liv blandes sammen på en meget diskret måde (film som Crash, Short Cuts og Love Actually benytter det også).

10 / 10

Og så har vi aftalt at vi skal se Ben Hur i den weekend der kommer. Det glæder jeg mig meget til! :-)
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#173 filmz-Narniabæver 18 år siden

Mig og Mamma Mia:

Imens at jeg venter på Flicka, så fik jeg set komedien Mig og Mamma Mia fra 1989.

En pige i København vinder en pony, men der kan ikke være plads til ponyen midt i storbyens huse.

En sjov men ret lang ude komedie fra dengang at Kim Larsen og hans bands stadig kunne lave landeplager, og lang tid før at computer animerede tegnefilm for hele familien tog over.

8 / 10
Chip: Rescue Rangers, away!
Gravatar

#174 filmz-Bruce 18 år siden

#172 Jeg tilgi'r dig til du har fået resten med :) Lyder som om jeg skal have fat i Buena Vista DVD'en. Jeg elsker enhver lejlighed til at nyde mørk rom :D
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#175 McPeter 18 år siden

#174 - hehe - ja sådan har jeg det også. :-)

Er der andre der får:
Bandwidth Limit Exceeded
The server is temporarily unable to service your request due to the site owner reaching his/her bandwidth limit. Please try again later.

når man prøver at gå ind på dvdcompare.net? Kom i tanke om at jeg syntes der stod nogle flere ting bagpå den danske Buena Vista end der gør på min UK-version og ville derfor lige checke det...
Gravatar

#176 chandler75 18 år siden

# 172 Jeg synes det er en ret middelmådig film. En film der gerne vil være "smartere" end den egentlig er - "se, kære seer, nu tog vi fusen på dig - hehe. Og nu gjorde vi det sørme igen." Desuden var den ren stil og intet indhold - en slags amerikansk udgave af en Lasse Spang Olsen film...

Hvorfor mener du der er noget lummer over Lucy Lius karakter? Og hvis du gerne vil se hende dø, har du så set den alternative slutning på dvd'en? :)
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#177 McPeter 18 år siden

#176 - ja det er nok lidt samme følelse jeg endte med. Tror også jeg egentligt er endt op på en 7'er, for der var stadig ting der trak op som fx Ben Kingsley.

Eftersom at filmen lagde så meget op til at den bare VILLE snøre en, så fik jeg bare sådan en mistanke til hende - hun var alt for flink ved ham, så jeg tænkte bare der nok var noget lummert ved hende. :-)

Og nu var det ikke sådan at jeg bare ville se hende dø - det var mere at lige dét havde jeg ikke forudset, da jeg regnede med at det ville blive en -de levede lykkeligt til deres dages ende-film.... som det så alligevel endte med at være. :-) Har ikke set den alternative slutning, men det vil jeg prøve... Tak.
Gravatar

#178 jessup 18 år siden

Jeg har et spørgsmål til "Army of shadows" i #172 som en del har set - en rigtig god film. Men er jeg den eneste der finder maskingevær scenen med Gerbers flugt lettere bizar nærmest "fantastisk" i forhold til resten af filmens udtryk?
This is just until June
Gravatar

#179 filmz-Crystalstar1200 18 år siden

# 172 Jeg siger ikke noget før du har set filmen ordenligt :)

Uanset om man lytter til Buena Vista Social Club på cd eller ser filmen er den imo en fed oplevelse for øregangen ;)

# 178 Syntes hele filmen er en lang og intens rejse, som først forløses når lyset tændes, men stadig sidder i en længe efter.
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#180 jessup 18 år siden

#179 - meget poetisk - men ingen kommentarer til mit spørgsmål?
This is just until June

Skriv ny kommentar: