Gravatar

#1 filmz-Bruce 14 år siden

Dynamic EQ

Jeg er blevet opmærksom på en lille feature i min receiver, som hedder Dynamic EQ.

Der er krav til en films lydspor, hvad angår mixet af lyden. Referencen for lyd ligger ved 0dB, hvilket er et meget højt lydniveau at afspille film ved. Her er det hele mikset til "at gå op i en højere enhed". Afspiller man ved lavere volume, hvilket de fleste gør, normalt -10dB - -30dB, så bliver surround, dialog og LFE, tilsvarende lavt og lytteoplevelsen svinder ind. Dynamic EQ retter op på dette, ved at bevare dialog, bas og surround iht. reference niveauet.

Første gang man afspiller med denne setting, kan det godt synes overvældende, i og med at niveauerne for surround, bas og dialog er mere dominerende end man er vant til. Men personligt finder jeg, at det er blevet en langt bedre oplevelse at se film nu, når man ikke har lyst til at spille højt og jeg ender med kun at skrue en smule ned for bassen. Hvorvidt man synes det samme, må komme an på en prøve. Hvis andre prøver, så post jeres erfaringer her.

Denon receivers har Dynamic EQ indstillingen og de nye Onkyo receivers har en tilsvarende indstilling. Indstillingen virker kun som den skal, når man forinden har kalibreret lytterummet med Audysseys rumkorrektion via den medfølgende mikrofon.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#2 PredatorX 14 år siden

Glæder jeg mig til at prøve.. Hvis man reciever altså har den feature.
thecleansing.net : you call we kill

Skriv ny kommentar: