Gravatar

#11 myggen 18 år siden

Ja, jeg tror *måske* den første ville kunne klare det, men den er meget dyr. Jeg har i stedet affundet mig med en anden, teknisk bedre løsning, som kostede 250,- kr. Se den anden tråd :)
Kværulant extraordinaire
Gravatar

#12 filmz-vassago 18 år siden

Folk roder lidt rundt i det. Der er en væsentlig forskel på RGB og Component.

RGB-kablet sender 3 signaler/farver igennem kablet, R=Red + G=Green + B=Blue.

Component sender også 3 signaler, 2 med farveoplysning, R-Y + B-Y (Eller Cr + Cb) og den sidste som er Y=luminance. Hvis jeg ikke husker helt forkert, så er der kun 3 farver, og hvis man kender de 2, så må den tredje jo udgøre resten, derfor er den ikke nødvendig i kablet - det sidste signal luminance definerer sort/hvid.

Der er også lidt misforståelse omkring SCART. Bare fordi det også fører lyd, er det ikke ensbetydende med at man så ikke kan føre det ene eller andet billedsignal ind i kablet. Et SCART-kabel svarer reelt bare til 21 kabler (20 connections + 1 ground) såfremt det er fuldt monteret. Er det fuldt monteret så er der f.eks RGB i det. I pin 7, 11 og 15 er der RGB, og 5, 9 og 13 er der ground.

Man kunne reelt også bare samle Y, R-Y og B-Y samt SPdif i et enkelt kabel.

Og for lige at runde det af, så er RGB bedre en Component :)

Man kan derfor ikke "kabel"-konverte signalet, men man kan sagtens købe en konverter.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#13 myggen 18 år siden

Tak for forklaringen!

Hvor kan man i øvrigt købe den nævnte konverter? Og vel at mærke i en version, hvor man kan konvertere de 3 hanstik til et scart?
Kværulant extraordinaire
Gravatar

#14 filmz-vassago 18 år siden

Jeg har set dem flere steder, et opslag på Google gav følgende:

http://www.hometheatre.net.au/cyu333.htm
http://www.threedoubleyou.com/otherconverters.htm

Men det kan sikkert godt lade sig gøre at få dem i Danmark. Du kan jo prøve at kontakte MCI (mci.dk) eller Cav (cav.dk).
Gravatar

#15 myggen 18 år siden

Tak for linksne.

Jeg har dog som sagt løst det specifiike problem ad anden vej, det kostede mig 250. kr. Især den første løsning, er jo langt dyrere.
Kværulant extraordinaire
Gravatar

#16 filmz-vassago 18 år siden

Hvordan løste du det?
Gravatar

#17 myggen 18 år siden

Da det var min Xbox 360 der var problemet, købte jeg bare et af Microsoft udgivet RGB-stik, så det var ret nemt.

Havde lige glemt, at den her diskussion har kørt i to tråde, troede det fremgik af denne her tråd, at det var til Xboxen. :)
Kværulant extraordinaire

Skriv ny kommentar: