Gravatar

#1 Verbal 13 år siden

Jeg har investeret i en antenneforstærker, efter at jeg har fået et ekstra tv. Jeg startede med bare at dele antennesignalet, hvilket medførte et fint billede på det ene tv og et ubrugeligt billede på det andet tv.

Derefter købte jeg en antenneforstærker, hvilket medførte et acceptabelt signal/billede på det tv, der forinden havde haft det dårligste billede. Men på det andet tv er billedet blevet dårligere, efter at antenneforstærkeren er blevet sat til.

Nu er det så jeg godt kunne tænke mig at vide hvorfor billedet bliver dårligere på det ene fjernsyn når der er tilsluttet en antenneforstærker, og hvad jeg kan gøre for at løse problemet? Det er der forhåbentlig nogen som kan svare på.

Jeg har prøvet kun at lade det ene tv være tilsluttet antenneforstærkeren uden at det gjorde en forskel.

Det er iøvrigt kabel-tv fra yousee, at jeg har.
And like that... he's gone.
Gravatar

#2 Tommy Kristensen 13 år siden

Hvad er det for en antenneforstærker?
Gravatar

#3 McPeter 13 år siden

Har lige snakket med min far om det - han er gammel TV mekaniker (waaay back godt nok, men han ved stadig lidt hehe).

En splitter gør at signalet går videre med ca. 50% styrke. En løs ledning der ikke er tilsluttet giver ca. 25% lavere signal, så det kan være derfor du ikke kan se så stor forskel med kun 1 TV tilsluttet.

Hvor er antenneforstærkeren sat til? Før splitteren eller efter splitteren?
Det mest optimale vil være følgende rækkefølge:

Stik i væg -> Forstærker -> Splitter -> TV1+2

Hvis du har splitteren kun på den ledning til det "dårlige" TV så hjælper den nemlig ikke på det andet TV.

Og er det en antenneforstærker med 1 eller 2 udgange? Hvis der er 2 udgange kan den ene nemlig godt være beregnet til radio selvom det kan være svært at se - prøv evt. at bytte rundt på kablerne og se om det hjælper. Hvis der er to udgange og den ene er radio kan det være du bliver nødt til kun at bruge den ene - prøv dig frem og find ud af hvilken en der virker bedst - og hvis de er lige god kan du jo bruge begge og så spare den anden splitter.

Derudover kan det også skyldes kabel kvaliteten - har selv haft problemer for nyligt hvor jeg erstattede mit kabel med et der var bedre afskærmet og det gav væsentligt bedre signal. Hvis du har mulighed for det kan du prøve at bytte rundt på kablerne mellem TV'erne og se om du kan se forskel. Så det kan være du skal have et eller to nye kabler?

Håber det måske kan hjælpe?
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#4 Tommy Kristensen 13 år siden

Ja, dårlige kabler, dårligt monterede stik - eller billig antenne-dele fra steder som Harald Nyborg plejer at være problemet. Gamle TV-apparater var lidt mere taknemmelige, hvor nye fladskærme ikke skal have meget støj på signalet før det ses.
Gravatar

#5 Verbal 13 år siden

Mange tak for alle jeres forslag.

Forstærkeren er af mærket Triax og er købt i Kvickly. Den er iøvrigt på 15 db.

Splitteren er som jeg købte i Fona for nogle år siden. Tror ikke, at splitteren er af vanvittig høj kvalitet.

Jeg synes at have prøvet samtlige kombinationer med forstærker, splitter og kabel uden succes, også den måde, som der bliver foreslået.

Mine antennestik er ikke af verdens højeste kvalitet, og jeg er ikke ørn til at montere sådan noget, så jeg tror, at jeg vil kigge nærmere på det.

Tak for hjælpen.
And like that... he's gone.
Gravatar

#6 McPeter 13 år siden

God idé - kig på kabler og stik - evt. lån nogle fra venner hvor du ved det fungerer eller hvor du ved de har gode kabler.

Pøj pøj.
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#7 OxxY 13 år siden

Først er det digital eller analog tv? Fordi digital tv kan godt have problemer med for høj signalstyrke.

Det tv der ikke ser godt ud, ser det ok ud hvis det er sat direkte til væggen med samme ledning? Hvis ja kan du jo udelukke kablet.

Har forstærkeren en knap hvor du kan regulere for forstærkningen? Kan jo være den ikke forstærker lige så meget som den burde.

Hvis du ikke for det til at virke så kan en forstærker med indbygget splitter fås til rimelige penge. Jeg har sådan en her og den virker upåklageligt http://www.av-cables.dk/billede_kabler/antennekabe... og justeringen er uundværlig hvis du skal have digital-tv tilsuttet.

Skriv ny kommentar: