Jeg har altid troet at hvis lydformatet var DD 5.1 var det ensbetydende med surroundlyd. Men nu ser jeg så en film hvor der står Dolby Surround 5.1 og Dolby Digital 2.0
Så er det 2 vidt forskellige lydformater eller hvad?
Ikke helt korrekt. Dolby Digital er en lydkomprimering form lavet af Dolby Laberatories. Forkortelsen DD står rigtigt nok for Dolby Digital, men dette har ingen indflydelse på hvor mange kanaler der er i selve lydsporet, det betyder kun at alle DVD-afspillere kan afspille DVD'en med lyd (Dolby Digital er så vidt jeg husker en del af specifikationerne, imodsætning til DTS). Talene bag DD angiver hvor mange kanaler der er med i lydsporet. Her er lidt eksempler: DD 1.0: Mono DD 2.0: Stereo DD 3.0: Den her er lidt tricky, Da den tredie kanal kan bruges både til centeren, samt det mest normale, til baghøjtalere. DD 4.0: Meget sjældent brugt. Men lidt lige som ovenstående kan de ekstra kanaler bruges både til center samt, baghøjtalere. DD 5.0: Hellere ikke særlig brugt, men den findes. Her vil både center og baghøjtalere have deres egen kanal.
Disse 5 typer findes også i en version der hedder x.1. Har gælder det samme som jeg har skrevet ovenfor dog er der en kanal kun til sub-woofer. Da denne ikke vil have et fuldt frekvens-område, som de andre kanaler, bliver den benævnt for sig selv. Af de 10 forskellige kombinationer der kan komme vil alle der hedder noget 4.x eller over, samt de fleste 3.x være i en eller anden form for surround.
Altså kan du ikke bare kigge på om der står DD eller Dolby Digital for at finde ud af om der er surround på en DVD. Der vil normalt står hvormange kanaler der er på selve lydsporet.
Som du selv skriver i #1 og ks i #2, er DD 5.1 altid et surround spor(5 kanaler samt en til subwoofer) og DD 2.0 er et alm. stereo spor.
Dolby Surround er en metode hvor du kan kode et 4.0 ind i et alm. stereo spor. De to ekstra kanaler bliver brugt til en center og en baghøjtaler kanal. Det er derfor meget forkert at kalde et DD 5.1 lydspor for Dolby Surround.
Det skal nævnes til #4, at man rent faktisk kan finde en del film som er betegnet som DD2.0, men hvor det blot drejer sig om 2-kanals mono, i stedet for stereo, hvilket gør tingene endnu mere indviklet. :)
"indsæt tilfældelig Homer Simpson Do'h" Den havde jeg nu lige glemt. Men er det ikke mest gamle film, der oprindeligt er optaget i mono, som får den tur?
#1 19 år siden
Så er det 2 vidt forskellige lydformater eller hvad?
#2 ks 19 år siden
DD 2.0 er stereo.
#3 19 år siden
#4 Scherlund 19 år siden
DD 1.0: Mono
DD 2.0: Stereo
DD 3.0: Den her er lidt tricky, Da den tredie kanal kan bruges både til centeren, samt det mest normale, til baghøjtalere.
DD 4.0: Meget sjældent brugt. Men lidt lige som ovenstående kan de ekstra kanaler bruges både til center samt, baghøjtalere.
DD 5.0: Hellere ikke særlig brugt, men den findes. Her vil både center og baghøjtalere have deres egen kanal.
Disse 5 typer findes også i en version der hedder x.1. Har gælder det samme som jeg har skrevet ovenfor dog er der en kanal kun til sub-woofer. Da denne ikke vil have et fuldt frekvens-område, som de andre kanaler, bliver den benævnt for sig selv. Af de 10 forskellige kombinationer der kan komme vil alle der hedder noget 4.x eller over, samt de fleste 3.x være i en eller anden form for surround.
Altså kan du ikke bare kigge på om der står DD eller Dolby Digital for at finde ud af om der er surround på en DVD. Der vil normalt står hvormange kanaler der er på selve lydsporet.
Som du selv skriver i #1 og ks i #2, er DD 5.1 altid et surround spor(5 kanaler samt en til subwoofer) og DD 2.0 er et alm. stereo spor.
Dolby Surround er en metode hvor du kan kode et 4.0 ind i et alm. stereo spor. De to ekstra kanaler bliver brugt til en center og en baghøjtaler kanal. Det er derfor meget forkert at kalde et DD 5.1 lydspor for Dolby Surround.
Men hvis du vil læse mere, så kig lidt næmere her:
http://www.dolby.com/consumer/technology/tech_over...
Håber det hjalp lidt.
#5 filmz-Kadann 19 år siden
#6 Scherlund 19 år siden
#7 filmz-Kadann 19 år siden
#8 19 år siden
#9 filmz-vassago 19 år siden
#10 filmz-Kadann 19 år siden
Enig, hellere et godt monospor som filmen er optaget med, end et kikset "5.1" lydspor der er lavet ud fra et monospor. :)