Gravatar

#11 Doom 2: Hell on Earth 11 år siden

Nu har i tabt mig. Jeg er helt på ti tommerfingre niveau :-/
Doctor Last Warning
Gravatar

#12 Tommy Kristensen 11 år siden

Når du skriver "fuldt format" - hvad mener du så?
Gravatar

#13 Kyllingebenet 11 år siden

Tommy Kristensen (12) skrev:
Når du skriver "fuldt format" - hvad mener du så?


At man trykker på filen, at den så starte med menu og ekstramaterialer og lignende, det tror jeg i hvert fald, at han mener. (altså at det hele er som at smide en dvd i dvd-afspilleren).
Gravatar

#14 Slettet Bruger [690532936] 11 år siden

Det kommer til at fylde af røven til, uanset hvordan man gør det.

Selv hvis man ripper til et af de formater, som folk bruger til piratkopier, kommer en film nok til at fylde 800 MB - 1 GB stk., hvis ikke mere og det er forudsat, at der er tale om en helt standard film, ikke tv-serier eller lign.

Det vil være en størrelse med synlig kvalitetstab og laver man film som ISO-filer, altså en 1-til-1 kopi af filmen, kommer det til at fylde endnu mere, som Tommy skriver.

Selvom med det døde program, DVD Shrink, der dog stadig kan downloades og er ganske brugbart, vil disse fylde en del. Jeg har en god portion film, hvor filmen alene fylder næsten de 8 GB, som de største DVD-skiver kan indeholde.

DVD Shrink var et program til at lave en direkte kopi af ens film, men man kunne fx. fjerne menuer, ekstra lydspor osv., så man endte med præcis hvad man havde brug for og ikke andet, men helt uden kvalitetstab.

Selv hvis alle film kan presses ned på en størrelse på 4 GB, taler vi stadig 4 TB plads til 1000 film. En 3 TB harddisk koster godt nok kun 900 kr., hvis vi taler eksterne harddiske, så realistisk set, skal der nok bruges 2-3 stykker.

Dertil kommer tiden, hvilket ikke kun begrænses af dvd-drevets hastighed, men også hvor potent ens computer er, afhængig af hvilken løsning man vælger.

Alle harddiske kan bruges til PC'er og Mac, det er kun et spørgsmål om hvilket filsystem man vælger og som udgangspunkt, er de fleste eksterne diske formatteret til FAT32, som kan læses af alle systemer, men derpå kan man kun have filstørrelser op til 4GB.

Den sidste store del er backup - hvis man vælger at smide 1000 film ned på harddiske, er det en forholdsvis fed idé at have en backup af de 1000 film, så man ikke skal bruge x-antal timer igen, hvis harddiskene pludselig vælger at dø - så taler vi pludselig den dobbelte mængde plads. :)

Hvorfor ikke bare et par store cd/dvd-kasser med en masse lommer i og så et system, så man kan finde hvad man leder efter? Så kan man altid smide alle covers i kælderen og nøjes med skiverne.

Jeg ved ikke om det nødvendigvis bliver en superbillig løsning, men det er i hvert fald en løsning, der ikke tager uger eller måneder. :)

Og det behøver man ikke at være "it-freak" for at finde ud af, hvad det så end betyder. :p
Gravatar

#15 *Iceman 11 år siden

For et års tid siden begyndte jeg på et lignende projekt. Jeg kan godt dele ud af min erfaring, da jeg brugte en del tid på at læse op på komprimering etc. Mit projekt var dog en del mindre, da jeg kun skulle rippe omkring 250 skiver.

Softwaremæssigt endte jeg med at bruge MakeMKV og Handbrake, som begge er gratis programmer i det omfang, at du kun skal rippe dvd'er.

Jeg rippede dem ud i en MKV container, som giver muligheden for at have flere sæt undertekster og lydspor i samme fil.

Inden du går i gang, skal du tænke meget over, hvor meget tid du vil bruge på projektet i forhold til udbytte. Jeg valgte den tunge vej og rippede indholdet til enkeltfiler og efterfølgende komprimerede det til h.264 for at spare plads. Handbrake har uendelig mange indstillingsmuligheder og man kan hurtigt drukne i settings, der tager alt for lang tid at komprimerer filerne. Jeg endte med noget, hvor jeg ikke kunne ser forskel i forhold til originalen - der er sikkert mange som er uenige i, at det kan lade sig gøre. Jeg valgte en kampscene fra Gladiator med masser af bevægelser og prøvede mig lidt frem til jeg var tilfreds.

Fordelen i mine øjne, ved at rippe til enkelt filer var, at man hurtigt kunne komme i gang med at se det man gerne ville uden at skulle igennem lange og ulogisk opbyggede menusystemer. Jeg bruger også XBMC som software på mit mediacenter. Hvis man gemmer hver film ud i en mappe og efterfølgende smider et billede ind med titlen "cover.jpg" i mappen, så dukker det op som thumbnail i deres menusystem og man kan vælge forskellige måder at se det på, hvor man sagtens kan få glæde at et over i god opløsning.

XBMC har også en fed resume feature, så man god kan se lidt af en film og senere starte hvorfra man slap, på samme måde som i Netflix

Laserdisken har scannet rigtig mange titler i en god kvalitet, som man bare kan hente fra deres hjemmeside. De får jeg ikke har kunnet finde, har jeg selv scannet.

På den positive side, har det gjort, at jeg har fået genset en masse film og det ekstra materiale som interesserer mig - ofte har jeg ikke gidet surfe rundt i menuerne på dvd'en, men nu hvor jeg kan vælge filen og se f.eks. VFX delen uden at skulle høre en masse interviews med rygklapperi har jeg set en del af det.

På den negative side har det været en ekstrem tidskrævende process. Selve ripping delen med MakeMKV har været ret simpel. Jeg har fravalgt de lydspor de dubbede lydspor og de undertekster der ikke interessede mig. Ganske få klik og så kører det bare. Desværre har jeg ikke kunnet finde et program som ændrede filnavnene, så jeg har efterfølgende været inde og ændre hver enkelt filnavn til hvad det var. Dette har taget uendelig meget tid, da man ofte skal sidde med dvd'en og se, hvilket interview eller fraklip det drejer sig om.

Grunden til jeg valgte at skralle tingene fra i MakeMKV var, at jeg efterfølgende kunne lave en batch funktion i Handbrake, hvor den bare kørte filerne igennem og komprimerede dem i mine settings uden særligt mange klik. Så kan man lade computeren stå natten over og komprimere en del filer.

Jeg kan røbe, at jeg er nået igennem 125 film og så fik jeg Netflix. Herefter er processen gået lidt i stå, men jeg er så småt begyndt at genoptage den, når jeg alligevel sidder foran computeren og laver noget andet.

Det tager ca. 30-45 min at rippe en fuld dvd med MakeMKV og efterfølgende 1-2 timer at komprimerer med Handbrake (stort ser realtime med mine setting på en Intel i7 maskine), så hvis kvalitetskravende ikke er så store, kan du sikkert komprimerer det på den halve tid. Min logik gik på, at hvis jeg gjorde det ordentligt, så skal jeg aldrig røre skiverne igen.

I gennemsnit fik jeg filmene ned på et sted mellem 1-2 GB, for selve filmen - uden at komprimerer lydsporene. Men det varierer en del, alt efter hvor meget der sker billedmæssigt i filmen og hvor mange lydspor og kommentarspor den indeholder.

Opsummering:
Hvis du efterspørger en løsning, hvor du skal lave minimalt arbejde, vil jeg anbefale at rippe filmen til en image/iso og så undlade komprimeringen. På den måde bevarer du menuerne og skal ikke igennem den tunge og tidskrævende navngivningsprocess.
Det eneste det koster er diskpladen, så hvis det ikke betyder noget, så hold dig til det :)

Håber du kan bruge det til noget.
"Well, I'm gettin' something really special too. And by special I don't mean special like that Kleinaman boy down the street. More special like...
Gravatar

#16 Doom 2: Hell on Earth 11 år siden

Tusind tak for de gode indlæg, ikke mindst sidstnævnte fra Iceman. Der er lidt at tænke over - om jeg bare skal holde fast i mit allerede fysisk komprimerede system, hvor alle covers er klippet i kvadrater* til og sat sammen med skiverne i nogle sorte Ikea-flippers, der kan holde 60 skiver hver.

Da jeg også har to børn og et hus at passe, så kan det godt være, den ender der, ikke mindst da jeg ikke længere køber nye dvd'er.

Atter tak.

(* Jaja, heretic vil nogen råbe...)
Doctor Last Warning
Gravatar

#17 Slettet Bruger [690532936] 11 år siden

Du skal bare skære med på troll baiting på filmz, så får du hurtigt fixet de skiver. ;)
Gravatar

#18 Doom 2: Hell on Earth 11 år siden

Very funny ha ha :-)

Those days are behind me.
Doctor Last Warning
Gravatar

#19 Stitch 11 år siden

utyske (17) skrev:
Du skal bare skære med på troll baiting på filmz, så får du hurtigt fixet de skiver. ;)


doom WAD (18) skrev:
Very funny ha ha :-)

Those days are behind me.
There's days are behind me too. Hvorfor gider i ikke tro mig? Jeg skrev én virkelig virkelig sand besked til The Insider at jeg ikke vil trolle mere, da jeg var Zytem, men alligevel, slettede han mig. Forstår ikke at i vil høre på Doom WAD, men ikke mig. Trolling mode off!!
Gravatar

#20 Stitch 11 år siden

Så er det sket endnu engang, jeg er blevet slettet fra filmz, da jeg mener virkelig at jeg vil være én seriøs bruger, jeg er heller ikke sjov og ballade hele tiden, jeg er også 33 år, jeg har sagt trolling mode off, men stadig bliver jeg slettet.

Skriv ny kommentar: