ES står for Extended Surround og betyder i modsætning af det traditionelle 5.1 lydspor at du her har med et 6.1 lydspor at gøre, dvs filmen er mixet med en ekstra bagkanal der placeres bag lyttepositionen pegende fremad, som #2 også forklarer.
Der er to forskellige slags dts-ES, der er dts-ES Matrix (f.eks Hero R3 Hong Kong), hvor bag-center kanalen er mixet ud fra den eksisterende lyd i de to surroundkanaler, og dts-ES Discrete (f.eks Se7en, LOTR:EE udgivelserne), hvor bag-center kanalen er et lydspor mixet helt separat (diskret) til din bag-center højtaler.
Dolby Digital EX (f.eks Star Wars Trilogy) svarer til dts-ES Matrix, derfor er dts-ES Discrete det eneste rigtige 6.1 lydspor.
dts-ES og DD-EX formaterne er naturligvis bagudkompatible og fungerer fint med et alm 5.1 setup.
Det skal lige siges, at hvis man har en 6.1 kompatibel receiver og tilhørende højtalersystem, vil der komme lyd ud af den 6. højtaler, uanset om lydsporet på din film er 5.1 eller 6.1. Er filmen 5.1 vil systemet blot generere et lydspor ud fra de to surroundhøjtalere - derfor virker dts-ES Matrix og DD-EX formaterne temmeligt overflødige på mig.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Hejsa alle sammen er ny her. Men læser med stor interresse ! Jeg har lige købt en Billy DVD-afspiller (Denver DVD438) som har en AC3 dekoder indbygget. I håb om jeg så kunne høre DTS6.1 som ligger som en valg mulighed på dvd'en. Men men der bare ikke så meget som lidt støj når jeg vælger dette setup
Jeg har en Kenwood 7010 (som har 5.1 indgang) og den er sat til DVD 6CH men der kommer stadig ik noget lyd ud ?!?
Hvad er der galt eller hvad mangler jeg for at kan afspille DTS 6.1 ? Mvh. P-M Olsen På forhånd tak for evt. svar !
Det lyder umiddelbart som om din forstærker/ reciever ikke har DTS. Det kan du se på fronten. Der skal være et lille DTS skilt. Ellers skal du ændre noget i dit set-up på dvdens (afspillerens) menu.
Velkommen til :)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
#11 El vez 20 år siden
Der er to forskellige slags dts-ES, der er dts-ES Matrix (f.eks Hero R3 Hong Kong), hvor bag-center kanalen er mixet ud fra den eksisterende lyd i de to surroundkanaler, og dts-ES Discrete (f.eks Se7en, LOTR:EE udgivelserne), hvor bag-center kanalen er et lydspor mixet helt separat (diskret) til din bag-center højtaler.
Dolby Digital EX (f.eks Star Wars Trilogy) svarer til dts-ES Matrix, derfor er dts-ES Discrete det eneste rigtige 6.1 lydspor.
dts-ES og DD-EX formaterne er naturligvis bagudkompatible og fungerer fint med et alm 5.1 setup.
Det skal lige siges, at hvis man har en 6.1 kompatibel receiver og tilhørende højtalersystem, vil der komme lyd ud af den 6. højtaler, uanset om lydsporet på din film er 5.1 eller 6.1. Er filmen 5.1 vil systemet blot generere et lydspor ud fra de to surroundhøjtalere - derfor virker dts-ES Matrix og DD-EX formaterne temmeligt overflødige på mig.
#12 filmz-skyrider#1 20 år siden
Men læser med stor interresse !
Jeg har lige købt en Billy DVD-afspiller (Denver DVD438) som har en AC3 dekoder indbygget. I håb om jeg så kunne høre DTS6.1 som ligger som en valg mulighed på dvd'en. Men men der bare ikke så meget som lidt støj når jeg vælger dette setup
Jeg har en Kenwood 7010 (som har 5.1 indgang) og den er sat til DVD 6CH men der kommer stadig ik noget lyd ud ?!?
Hvad er der galt eller hvad mangler jeg for at kan afspille DTS 6.1 ?
Mvh.
P-M Olsen
På forhånd tak for evt. svar !
#13 El vez 20 år siden
#14 davenport 20 år siden
Ellers skal du ændre noget i dit set-up på dvdens (afspillerens) menu.
Velkommen til :)